zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe mobile app development uw bedrijf kan maken of breken

21 mei 2015 - Mobile app development mag dan nog volop in ontwikkeling zijn als vakgebied; uit recent onderzoek van Oracle is gebleken dat het belang van dit vakgebied groter en groter zal worden voor het imago van bedrijven.

De mobiele app wordt in het dagelijks leven steeds populairder voor het uitvoeren van allerlei taken. Bovendien wordt een app steeds vaker gezien als het visitekaartje van een organisatie: bij gebruik van een enterprise app is een goede klantervaring een cruciale factor in de verdere interactie met het bedrijf.


In het rapport 'Millennials and mobility: how business can tap into the app generation' presenteert Oracle het onderzoek dat ze wereldwijd uitvoerden onder mensen in de leeftijd tot 34 jaar; de laatste generatie die nog in de vorige eeuw geboren is. Deze groep staat bekend als het meest connected van alle consumenten in Nederland: maar liefst 85 procent van de groep van tot 34 jaar heeft een smartphone.

Slechte app, slecht bedrijf
Marieke Knippers van Bonque: "Uit het onderzoek blijkt dat een negatieve ervaring in een mobiele app een grote invloed kan hebben op de perceptie van het bedrijf in zijn geheel. Meer dan de helft van alle respondenten (54 procent) geeft aan dat een negatieve ervaring in een app ervoor zorgt dat ze in het vervolg minder geïnteresseerd zullen zijn in de producten of services die het bedrijf aanbiedt. En ruim een kwart van de millennials (27 procent) geeft aan dat hun algehele indruk van het bedrijf negatief beïnvloed wordt door een slechte ervaring in een mobiele app. In Azië en het Pacifisch gebied geldt dit zelfs voor 43 procent.
Het belang van een goed werkende mobiele app voor bedrijfsdoeleinden kan dus niet langer worden ontkend: de leeftijdsgroep tot 34 is een doelgroep die praktisch ieder bedrijf in de markt zou willen bereiken. Dit onderzoek levert dus belangrijke informatie op over het optimaal bereiken en aanspreken van uw doelgroep via mobile app development."

Smartphone populairder dan tablet
Knippers: "Een interessante conclusie uit het onderzoek is dat de smartphone nog altijd veruit het populairste apparaat is als het om het gebruik van mobiele apps gaat. Natuurlijk is het afhankelijk van de taak die uitgevoerd moet worden, maar over het algemeen wordt de smartphone nog altijd aanzienlijk meer gebruikt dan de tablet. Waarschijnlijk komt dit door het handzame formaat van de smartphone en door het feit dat smartphones ook buiten het bereik van wifi-netwerken toegang tot het internet hebben.
Natuurlijk is het handig om uw apps niet alleen voor smartphones, maar voor alle mobiele devices te optimaliseren. Zorg dat u, uw klant een moeiteloze cross-channel ervaring kunt bieden; dit zorgt voor een hoge gebruiksvriendelijkheid van uw systeem. Een klant kan de ene dag zich oriënteren op uw producten via zijn smartphone, en de volgende dag snel een bestelling willen plaatsen via zijn tablet of desktop; een geoptimaliseerde omgeving helpt hierbij een betere user experience neer te zetten."
 
Aandachtspunten voor mobile development
De respondenten werden in het onderzoek gevraagd naar redenen waarom ze een app absoluut niet meer zouden willen gebruiken. Dit geeft natuurlijk interessante pointers over hoe apps nog beter op de klant zijn wensen in kunnen spelen en dus succesvoller kunnen worden.
•             63 procent haakt af bij een te langzame of slecht presterende app
•             62 procent haakt af als een app te duur is
•             59 procent haakt af als ze de beveiliging van de app niet vertrouwen
•             49 procent haakt af bij een slecht ontworpen app
•             35 procent haakt af wanneer u op de app minder kunt dan op een normale computer.

Snelheid van uw app
Knippers: "De grootste boosdoener in user experience lijkt dus een app die te langzaam is. Maar wat doet u daar aan? Vaak protesteren bedrijven dat de snelheid van hun app afhankelijk is van het netwerk waar de mobiele telefoon op opereert. Maar er zijn natuurlijk vele mogelijkheden binnen mobile development om een app toch functioneel te houden als een internetverbinding tijdelijk ontbreekt, bijvoorbeeld door offline functionaliteiten of door achtergrondsynchronisatie in te bouwen."

Te dure apps
Knippers: "Omdat mensen in de leeftijd tot 34 veelal gewend zijn aan gratis toegang tot allerlei online services, zijn apps waarvoor u moet betalen vaak een no go. Als bedrijf zou u een app als investering moeten zien in de dialoog met uw klant, in plaats van als een melkkoe. Een dure app op de markt brengen is niet bepaald een teken van uitstekende klantenservice."

Slechte beveiliging
"Als u als bedrijf een app gaat ontwikkelen, moet u ook de verantwoordelijkheid nemen om de gegevens van uw klanten te beschermen. Ook millenials zijn zich er erg van bewust dat hun persoonlijke data te grabbel worden gegooid als de beveiliging van een app niet up-to-date is. Bedrijven zouden dus bij de ontwikkeling van hun app al goed na moeten denken hoe ze databeveiliging van binnenuit gaan garanderen," aldus Knippers.

Functionaliteit & design
De laatste, niet onbelangrijke, redenen om een app links te laten liggen zijn de functionaliteit en het ontwerp van de app, stelt Knippers. "Gebruikers zoeken naar een intuïtieve, strak vormgegeven omgeving, waarin ze minstens net zo veel taken kunnen uitvoeren als op een desktop computer. In de developmentfase van een bedrijfsapp zou hier dus ook een gezonde dosis aandacht aan besteed moeten worden."

Pushberichten uit den boze
Een laatste opvallende conclusie uit het onderzoek is dat pushberichten niet zo succesvol blijken als de meeste bedrijven denken. Knippers: "Ruim 50 procent van de ondervraagden ziet deze berichten als spam en geeft deze berichten liever niet te ontvangen. Millennials zitten niet te wachten op berichten die niet volledig aansluiten bij hun behoeften; alleen pushnotificaties met daadwerkelijke toegevoegde waarde zijn welkom. "

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Dropbox, Skype en WhatsApp meest gebruikt voor zakelijke doeleinden
 Slechte app is reden om van bedrijf te wisselen
 Zakelijke app moet flexibel en gebruiksvriendelijk zijn
 App vooral besteed aan 'heavy user'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10