zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse deeleconomie stroef op gang

24 april 2015 - Bedrijven als Uber en Airbnb zijn veelvuldig in het nieuws. Desondanks delen Nederlanders niet graag hun spullen. Negen op de tien consumenten heeft nog nooit diensten of producten geleend, gebruikt of aangeboden via een online netwerk.

Het risico dat het kapot gaat, dat spullen niet teruggebracht worden en het gedoe met afspraken zijn de belangrijkste redenen voor consumenten om niet te delen. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope onder 1.001 Nederlandse consumenten.

Gebrek aan vertrouwen om te delen
Als consumenten lenen of uitlenen zullen ze dat altijd eerder doen aan vrienden (60 procent) of van vrienden (53 procent). Negentig procent heeft nog nooit diensten of producten geleend, gebruikt of aangeboden via een online netwerk. De drempels die Nederlanders vooral zien zijn het risico dat het kapot gaat (57 procent), het risico dat men het niet terug brengt (51 procent), het gedoe met afspraken maken (33 procent), geen vertrouwen in anderen (28 procent) en men wil niet dat anderen aan hun spullen komen (28 procent). De diverse netwerken die inzetten op de deeleconomie zullen moeten zorgen dat deze barrières worden weggenomen om het tot een succes te maken.

Deeleconomie makkelijk en goed voor portemonnee
Eén op de tien consumenten heeft wel ervaring met de deeleconomie via online netwerken. Deze groep ervaart het als makkelijk, goedkoop en zeer geschikt voor spullen die men maar één keer nodig heeft. De consumenten die uitlenen vinden het prettig om mensen te helpen, het geeft een goed gevoel en het is goed voor de eigen portemonnee.

Lage kosten en duurzaamheid belangrijke argumenten
Ruim een derde zou nooit gebruik maken van producten of diensten die men via online netwerken kan lenen of gebruiken. Consumenten zijn het meest bereid om kennis (32 procent), gereedschap (31 procent) en klusjes (31 procent) via online deelnetwerken te regelen. Kleding, schoenen en accessoires (vijf procent) zijn voor consumenten het minst vanzelfsprekend om te lenen. De belangrijkste redenen om wel te lenen via online netwerken zijn geen of lage kosten (38 procent), hergebruik van producten (24 procent), duurzaamheid (23 procent), het sociale aspect (twintig procent) en beschikbaarheid in de buurt (twintig procent).

Auto en huis alleen tegen vergoeding te gebruiken
Wanneer het om delen van eigen spullen gaat zijn Nederlanders vooral bereid om kennis (68 procent), boeken (59 procent), huishoudelijke hulp (56 procent) en klusjes (53 procent) aan te bieden of te delen. Men is het minst bereid om de auto uit te lenen (26 procent) of om het huis of appartement beschikbaar te stellen (27 procent). Bij het uitlenen van de auto of het beschikbaar stellen van het huis moet er voor consumenten sowieso een vergoeding tegenover staan.

Uber groot in bekendheid, klein in gebruik
Uber is één van de bekendste aanbieders in de deeleconomie (56 procent), gevolgd door Airbnb (32 procent). Airbnb is het meest gebruikt. Een op de twintig Nederlanders (vijf procent) heeft weleens via Airbnb geboekt. Slechts een  procent van de consumenten heeft weleens gebruik gemaakt van Uber. Dit wordt waarschijnlijk vooral veroorzaakt door de beperkte beschikbaarheid van Uber in Nederland.

Nederlanders zijn het minst positief over Uber
Over het algemeen zijn consumenten positief over de verschillende netwerken die de mogelijkheid tot delen aanbieden. Het meest positief is men over Ticketswap (95 procent), Thuisafgehaald.nl (94 procent), Peerby (92 procent) en Samenrijden.nl (88 procent). Van de Nederlanders die bekend zijn met Uber geeft de helft (53 procent) aan positief te staan tegenover Uber.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Weinig angst voor opkomst robotcollega’s
 Bedrijven verwachten ingrijpende veranderingen om voorop te lopen in digitale economie
 'DDoS-aanvallen op banken waren niet zo groot'
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Consument maakt nauwelijks gebruik van nieuwe automobiliteitsconcepten
 Vier voordelen van het delen van kantoorruimtes
  Markt voor autodelen groeit tot 2020 met 30 procent per jaar
 Hoe zet u de toekomst naar eigen hand?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda (1) 
Goed management boost de productiviteit  (1) 
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten (1) 
Leadgeneratie, social selling en contentmarketing niet op niveau (1) 
‘Cloudmasters’ versnellen eigen mogelijkheden om branchegenoten te verslaan (1) 
Ga tijdig met complimenten aan de slag! (1) 
Verbetering huis: verandering tuin heeft grootste voorkeur (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Intel boekt recordomzet, maar minder winst
Starbucks boekt hogere omzet en winst per aandeel
meer beurs
top10
Luie manager voorkomt burn-out
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda
Strengere eisen papiervernietiging door invoering AVG
Goed management boost de productiviteit
De vier belangrijkste ontwikkelingen voor de M&A-markt
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten
Vijf trends op de arbeidsmarkt voor banking & financial services
VCP: meer rekening houden met eisen werknemer
Man tevredener over hoe partner met geld omgaat dan vrouw
Duitse occasions meest geliefd in Europa
meer top 10
vacatures
meer vacatures