zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Fraude met internetbankieren gehalveerd

19 maart 2015 - De schade als gevolg van fraude in het Nederlandse betalingsverkeer is in 2014 bijna gehalveerd ten opzichte van het jaar ervoor. De procentuele daling was voor alle elektronische betaalmiddelen nagenoeg gelijk, zowel voor betaalpassen, creditkaarten als voor internetbankieren.

Sinds 2012 is de totale schade stelselmatig gezakt van 81,8 miljoen euro in 2012 en 33,3 miljoen euro in 2013 naar 17,3 miljoen euro in 2014. Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken maakten deze cijfers over fraude in het betalingsverkeer bekend.



Antiskimmingmaatregelen sorteren effect
In lijn met de verwachtingen is het skimmen van betaalpassen in 2014 fors teruggedrongen. De schade door skimmen is met 82 procent gedaald van ruim 6,8 miljoen euro in 2013 tot minder dan 1,3 miljoen euro in 2014. Door de invoering van de EMV-betaalchip op alle betaalpassen, 'geoblocking' van pinnen buiten Europa en extra antiskimmingmaatregelen op onbemande betaal- en geldautomaten, is het skimmen niet aantrekkelijk meer voor fraudeurs. Het laatste geval van skimmen bij bemande betaalautomaten aan de toonbank was al in 2012. Eind 2013 is voor het laatst bij een geldautomaat geskimd. Omdat skimmen in Nederland nagenoeg niet meer voorkomt, is het Landelijk Skimming Point eind 2014 opgeheven. Geskimde betaalpassen kunnen uitsluitend nog buiten Europa te gelde worden gemaakt.

Grootste schadepost
De grootste schadepost bij betaalpassen is de schade als gevolg van gestolen of verloren bankpassen: 3,3 miljoen euro in 2014. Vaak wordt daarbij de pincode afgekeken en vervolgens de pas gestolen. Daarom zullen de banken in 2015 de voorlichting over deze vorm van fraude verder opschroeven. Contactloos betalen zonder pincode voor kleine bedragen en 'dip&go' bij het parkeren kunnen bijdragen aan het terugdringen van het afkijken van pincodes.

Nauwelijks schade door malware
Ondanks de voortdurende sterke groei van het internetbankieren is ook daar de schade door fraude ruim gehalveerd: van 9,6 miljoen euro in 2013 naar 4,7 miljoen euro in 2014. Dat is een afname van 51 procent. Doordat Nederlandse banken fraude met malware steeds beter geautomatiseerd kunnen detecteren en voorkomen, is de schade door malware zelfs met 90 procent gedaald, tot minder dan 500.000 euro. In 2014 werd de meeste schade door phishing veroorzaakt: 3,9 miljoen euro. In 2013 was dat nog 4,7 miljoen euro.

Samenwerking sleutel tot succes
De banken benadrukken dat goede samenwerking de sleutel is tot het veilig houden van het betalingsverkeer. "De gezamenlijke inspanningen van de banken en andere instanties werpen hun vruchten af. Publiek-private samenwerking, zoals bij het Nationaal Cyber Security Centrum en de Electronic Crimes Task Force, leveren daar een belangrijke bijdrage aan. Evenals interbancaire detectiesystemen zoals de Cybercrime Monitoring & Investigation Services,", aldus Piet Mallekoote, directeur Betaalvereniging Nederland en Chris Buijink, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Scherpe daling fraude internetbankieren
 iPad wordt steeds functioneler gebruikt
 Organisaties nauwelijks voorbereid op digitale risico’s
 Contant geld nog veruit belangrijkste betaalmiddel
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10