zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slechte kantoorakoestiek en luidruchtige collega’s verlagen productiviteit

17 maart 2015 - Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Plantronics in Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland laat zien dat geluiden op de kantoorwerkvloer een negatief effect hebben op medewerkers en de kwaliteit van hun werk (Groot-Brittannië 89,9 procent, Duitsland 96,5 procent en Frankrijk 93,5 procent).

Deze resultaten laten zien dat het steeds lastiger wordt om geluidsoverlast te beperken in kantooromgevingen en om de concentratie van het personeel op peil te houden.


 
Geluid op de werkvloer
Moderne kantooromgevingen kennen serieuze uitdagingen op het gebied van geluid op de werkvloer. De productiviteit van medewerkers kan eronder lijden als zij last hebben van rumoer. Kantoorpersoneel in alle drie de onderzochte landen noemde verminderde productiviteit als een van de effecten van lawaai. Zij verwachten meer werk te kunnen verzetten als ze in een minder lawaaiige omgeving zouden werken (Groot-Brittannië 54,1 procent, Duitsland 65,1 procent, Frankrijk 65,5 procent). De gevolgen van lawaai op de werkvloer kunnen bedrijven in Groot-Brittannië in potentie bijna 15.000 pond kosten aan verminderde productiviteit per senior manager. Storende geluiden in een open kantooromgeving kunnen leiden tot stress en lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn en migraine. Beide werden in alle landen genoemd als belangrijkste klachten veroorzaakt door geluidsoverlast op het werk. Driekwart van de medewerkers in alle regio’s zegt dat hun bedrijf geen maatregelen heeft genomen om iets aan geluidsoverlast te doen. Als er wel actie is ondernomen, dan heeft dit niet tot verbetering geleid.
 
Het nieuwe werken
Kantoorwerk is aan verandering onderhevig. De helft van de respondenten van het onderzoek geeft aan dat ze in een gemiddelde werkweek nog steeds vijf dagen per week op kantoor werken (Groot-Brittannië 47,7 procent, Duitsland 51,4 procent, Frankrijk 51,3 procent). Maar flexwerken wordt steeds populairder en daardoor verandert de inrichting van het kantoor ook. De kantoortuin wordt de norm en steeds minder vaak werken medewerkers op een vaste werkplek. Deze nieuwe manier van werken kan serieuze akoestische problemen opleveren als er geen maatregelen worden getroffen. Kantoorpersoneel in Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk noemt dan ook geluid van collega’s als grootste stoorzender op het werk.
 "Akoestiek speelt een grote rol in de tevredenheid en productiviteit van werknemers," zegt Philip Vanhoutte, Senior Vice President en Managing Director Europa en Afrika van Plantronics. "In de huidige werkomgeving is het zeer belangrijk dat bedrijven begrijpen hoe geluid de bedrijfsvoering beïnvloedt. Organisaties moeten inzien dat ze in actie moeten komen om de werkvloer akoestisch optimaal in te richten."

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Geluid vormt bedreiging voor de gezondheid
 'Kantoorlawaai moet prijskaartje krijgen'
 Horeca is leuk voor de gezelligheid, niet als werkplek
 Lawaai en kantoorklimaat leiden werknemer het meest af
 
 
reacties
 
Henk Oudkerk  |   | 
17-03-2015
 | 
09:13 uur
Flexwerken en open kantoorruimten horen min of meer bij elkaar. Het zal ook een kwestie van wennen zijn vermoed ik, de overgang van de meer gesloten kantoorruimten naar een grote open ruimte met flexplekken
Jacobien de Lange  |   | 
31-03-2015
 | 
15:12 uur
Leuk al die studies maar zoveel nieuwe inzichten biedt dit niet lijkt me. Bedrijven spelen al jaren in op kantoor en woningakoestiek
De Kantoorinrichter - Mitchel Weerdesteijn  |   | 
12-06-2015
 | 
15:13 uur
Binnen onze organisatie heerst deze opvatting al al tijden, mooi dat er onderzoek naar gedaan is en we dit met cijfers kunnen onderbouwen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10