zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven moeten big data beter benutten

12 februari 2015 - Bedrijven kunnen veel meer profiteren van gegevens die beschikbaar zijn in hun eigen organisatie en in hun omgeving om competitief te zijn. Maar dan moeten ze wel het proces van data-analyse en de vertaling ervan naar concrete verbetervoorstellen beter op orde hebben.

Bovendien moeten ze dat proces, die datasafari, meer richten op proces- en productinnovatie. Dit stelt prof. dr. ir. Remko Helms in zijn inaugurele rede die hij op 13 februari 2015 uitspreekt als hoogleraar Informatiekunde aan de faculteit Management, Science & Technologie van de Open Universiteit. De oratie heeft als titel 'Datasafari: exploreren om te innoveren'. Hij stelt voor om datasafari-ecosystemen op te zetten om zo de toepassing van grote hoeveelheden gegevens, big data, te stimuleren.



Kansen
Big data zijn grote hoeveelheden gegevens waaruit interessante patronen en inzichten zijn af te leiden. Zo kun je bijvoorbeeld uit het klikgedrag van klanten op een website afleiden waarin ze geïnteresseerd zijn en hoe ze reageren op aanbiedingen. En sensoren in besteltrucks geven waardevolle informatie over optimale bezorgroutes. Big data zijn voor bedrijven een cruciale bron van informatie waarmee ze hun producten en processen kunnen innoveren en zo hun productiviteit en winstgevendheid kunnen verbeteren. De gegevens zijn in grote aantallen beschikbaar, maar ze blijven te vaak onaangeroerd in bedrijfsinformatiesystemen zitten. Vooral bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf worstelen nog met de vraag hoe ze deze data kunnen vertalen naar concrete verbeteringen in diensten, producten en of processen.

Structureel ingebed proces
In zijn oratie stelt Remko Helms dat daarvoor niet alleen de inrichting van de juiste technologische infrastructuur belangrijk is. Er moet ook worden gewerkt aan een passend bedrijfsmodel met een structureel ingebed proces voor datasafari. Dit is een creatief proces waarin data vanuit verschillende perspectieven wordt geanalyseerd om tot voorstellen voor proces- en productinnovatie te komen. Daarbij is het belangrijk dat het bedrijf over de eigen organisatiegrens heen kijkt en partijen van buiten de organisatie betrekt bij het analyseren en vertalen van data. Volgens Helms kunnen datasafari-ecosystemen daar een belangrijke rol in spelen. Binnen zo een ecosysteem werken bedrijven en studenten samen om te experimenteren met big data. Tegelijkertijd vindt er onderzoek plaats om het datasafari-proces verder te verbeteren en zo een verdere stimulans te geven aan innovatie binnen de bedrijven.

Regionaal samenwerken
In het kader van zijn leerstoel aan de Open Universiteit zal Remko Helms zich met zijn onderzoek vooral richten op datagedreven bedrijfsmodellen, het datasafari-proces en de totstandkoming van datasafari-ecosystemen. Een eerste stap hoopt Helms te kunnen zetten door de inrichting van een datasafari-ecosysteem in de Parkstadregio door hechte samenwerking met de Smart Services Hub, waarin achttien bedrijven, kennisinstellingen en overheidsinstellingen uit de regio zijn verenigd.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf data trends voor 2015
 'Meer privacywaarborgen noodzakelijk bij toepassingen big data'
 Bedrijven tevreden over zakelijk rendement van gebruik Big Data
 Big Data, een big issue?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10