zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Foodtrends met Oud en Nieuw

30 december 2014 - Waar tijdens Eerste & Tweede Kerstdag alles in het teken staat van veel-gangen menu’s, staan tijdens Oud & Nieuw, naast de traditionale Oliebollen en Appelflappen, de kleine hapjes en smaakexplosies centraal. Dat stelt Tv-Kok Mathijs Vrieze.

De moderne consument geniet van het koken en eten van gezonde lekkere maaltijden. Er wordt veel meer geëxperimenteerd in de keuken maar ook de oud Hollandse kookkunsten van oma zijn hot. Eten doen we steeds bewuster om ons lichamelijk en geestelijk beter te voelen. Groenten krijgen de hoofdrol en eten weggooien is verleden tijd. In ons eigen thuiskeuken wagen we ons aan gewaagde smaakcombinaties en als we uit eten gaan willen we graag zelf wat te kiezen hebben. Eigenhandig groenten oogsten uit eigen (mini)tuin is hipper dan ooit. De pizza wordt naar een hoger niveau getild en zondigen hoort in een verantwoorde bewuste lifestyle. 



Koken is fun
Nog nooit eerder waren we zoveel met eten bezig. We hebben voorpret in de vorm van erover te praten, het lezen van magazines, het bekijken van online blogs & vlogs en het kijken graag naar koks op tv. Maar ook bezoeken we broedplaatsen van specialisten en foodlovers, zoals de Markthal in Rotterdam en De Hallen Amsterdam. Op meer plekken zullen initiatieven zich ontwikkelen die de beleving rondom foodshoppen, en met eigen ogen zien waar het vandaan komt, een boost geven. We vinden het gewoon leuk om met eten bezig te zijn, eten is leven. Niet voor niets speelt 70 procent van koken zich af buiten de keuken. Kinderen worden meer betrokken in de keuken, iets wat jarenlang te weinig is gedaan waardoor er nu een generatie jongeren is die niet kan koken. Kids bepalen mee tijdens boodschappen doen en in de keuken.

Personaliseren van eten
Smaak is persoonlijk u je weet heel goed wat u zelf lekker vindt. In restaurants of take-a-way zaken stelt u zelf uw gerechten samen. Van het kiezen van de toppings voor over frozen yoghurt, de combinatie van uw smoothie tot de groenten in uw pastagerecht, noedels of maaltijdsalade. Zelf bakken we cakes en taarten en stoppen hier ingrediënten in die we zelf lekker vinden. We willen geen ‘standaard’ meer, maar zelf kiezen.

Nostalgie en geluksgevoel
De geur van versgebakken koekjes die je doen herinneren aan je bakavonturen vroeger met je moeder. Of de groentesoep aan de keukentafel bij oma of die speciale ovenschotel van je vader. Naast dat het eten van nostalgisch voedsel zelf ons een geluksgevoel geeft, houden we er ook van dat eten ons dat gevoel van vroeger weer even laat herbeleven. Het geeft een dubbel fijn gevoel. De tijd dat we voor de tv achteloos ons bordje magnetronmaaltijd naar binnen schepte is voorbij. We gaan steeds meer mindful eten, we genieten intenser.

Groente vs Vlees
Steeds meer zijn we bewust van het minder eten van vlees en lassen we een vleesloze dag in. De kwaliteit van producten die het stukje vlees vervangen is verbeterd en daardoor staan we er ook steeds meer voor open. Groente is niet langer een bijgerechtje op de rand van het bord, maar krijgt juist de hoofdrol. Groente wint in 2015 nog meer aan populariteit. Ook restaurants doen mee met deze trend en bieden steeds meer creatieve gevarieerde vegetarische gerechten aan.

Weggooien is zonde
Waar vroeger nog hele delen in de prullenbak verdwenen, gebruiken we nu werkelijk alles. We gooien bijvoorbeeld de stelen van de broccoli en het groen van de prei niet meer weg. We maken van de restjes die we over hebben een lekkere gevulde soep en het vlees op het bot gebruiken we voor het trekken van bouillon. Hierbij denken we zowel aan de financiële besparing, maar ook aan het milieu. Ook willen we steeds minder verpakkingen om ons eten wat we weer weg moeten gooien. Geld weggooien doen we ook niet langer: we koken graag van de supermarkt weekaanbiedingen.

Grensoverschrijdend koken
Vol lef mixen en experimenten we met ingrediënten van over de hele wereld. We combineren fruit met groente, stoppen pepers in de Hollandse boerenkool en werken met specerijen en curry’s door sausen en gerechten. De grenzen worden steeds meer overschreden en ideeën vanuit het vakantieland worden in eigen land nagebootst, maar dan wel net even wat anders en op z’n ‘Hollands’. Ook worden ‘nieuwe’ gerechten bedacht door speciale creaties te maken zoals een dessert pizza of tomatenijs als voorgerecht.

Pizza
Hadden we de afgelopen jaren trends zoals de cupcakes, donuts, macarons, whoopie, cronuts en popcakes… De bagel pizza gaat de nieuwe trend worden voor een snelle hap na een avondje stappen. Deze trend komt overgewaaid uit New York. Nu we het toch over pizza hebben; steeds meer sterrenchefs zetten een culinaire pizza op het menu. Lekkere knapperige dunne bodems, belegd met luxe verse ingrediënten zoals truffel, vergeten groenten en culinaire vissoorten.

Gezondigen
Het volgen van crashdiëten en het tijdelijk lijnen verliezen in populariteit. Een structurele aanpassing van de lifestyle past meer in deze tijd. Het kwartje dat crashdiëten ongezond zijn is inmiddels wel gevallen. Mensen willen gezond afvallen en gezond blijven. Groente en fruit zijn hierin erg belangrijk samen met eerlijke en echte producten. Om dat op de langer termijn vol te houden verwennen we onszelf met gezonde alternatieven die we zelf bereiden. Want dan weten we precies wat erin zit en kunnen we zelf keuzes maken zodat het zondigen gezond is. De zelfgemaakte lekkernijen zijn puur, biologisch en suikerarm en ze bevatten o.a. noten, zaden, fruit, groenten en gezonde vetten. Denk aan taarten en cakes, ijsjes met avocado of pindakaas, vruchtensappen gecombineerd met groenten, groentechips van rode biet, burger van knolselderij en zoete aardappel en bananenpannenkoeken.

Zuiver eten
De ‘clean eating’ trend wint nog meer aan populariteit. Het is geen dieet om af te vallen, maar een lifestyle om bewust te kiezen voor eten zoals de natuur het bedoeld heeft. Zonder fabrieksmatige bewerkingen, chemische toevoegingen en manipulatie. Het begint na de voedselschandalen en de realiteit dat de bevolking de laatste tientallen jaren ongezonder is geworden langzaam tot ons door te dringen dat we bewuster om moeten gaan met ons voedsel. Binnen deze lifestyle is er ruimte voor veel groenten en fruit, aangevuld met vlees, vis, oergranen, bataat, noten, zaden en pitten. Kostbare superfoods zijn over hun hoogtepunt heen en we kiezen meer voor onze goedkopere ‘superfoods’ van alledag. En vis uit blik is weer hip! Mensen verdiepen zich meer in wat ze eten en het verhaal achter het (streek)product. Lezen verpakkingen vragen de specialist om advies, kijken op internet en gaan langs bij de boer.

Doe het zelf 2.0
We balen wat er allemaal, ongevraagd in de fabriek, in ons eten wordt gestopt en vragen ons af of het lichaam daar wel baat bij heeft. We gaan nu een stap verder en gaan zonder ongezonde toevoegingen zelf aan de slag. We maakten al steeds vaker kleine basisdingen (zoals sausjes en dressings) zelf, maar deze trend zet zich in 2015 verder door en krijgt serieuzere vormen. We gaan zelf brood maken, maar ook gaan we aan de slag om boter, kaas, bier en wijn te maken. Maar ook jam, oma’s gehaktballen, salades, snacks en zoetzuur maken we zelf in plaats van die kant en klaar in de winkel te kopen. We telen zelf fruit, groenten, kruiden, sla en kiemgroenten in de tuin, keuken, op ’t balkon of de moestuin. Het geeft ons een goed en trots gevoel en delen dit graag met anderen. Het meer eten van wilde groenten liggen in het verlengde van deze trend. We lezen en zien steeds vaker dat we in onze directe natuur eetbare producten kunnen vinden, die we niet direct als eetbaar aanzouden zien zoals bloemen, bladeren en waterkers.

Alternatieven voor tarwemeel
We zijn steeds meer op zoek naar vervangers voor of variaties op ons tarwemeel. Daarom worden meelsoorten zoals amandelmeel, boekweitmeel, quinoameel en kikkererwtenmeel populairder. Deze meelsoorten hebben hun eigen specifieke smaak en eigenschappen. Teffmeel gaat ook heel populair worden. De uit Ethiopië afkomstige meelsoort is een gezonde meelsoort en in tegenstelling tot tarwe is teffmeel altijd volkoren. Deze meelsoort past precies in de tijd van nu, is zeer voedzaam en bevat veel ijzer, vezels en mineralen waardoor teff ook zeer geliefd is onder sporters. Ook drinken we steeds meer granenmelk zoals quinoamelk en spelmelk.

Online kookinspiratie
De foodblogs en culinaire websites zijn razend populair geworden. Koken en beleven, visueel gevangen in spetterende online kookvideo’s zijn in opmars. De filmpjes zijn kort, vrolijk en bondig en geven dagelijkse inspiratie en kooktips voor in eigen keuken. De filmpjes worden net als de foodfoto’s gul met vrienden gedeeld op social media. Ook populair zijn de benamingen van de verschillende dagen van de week zoals Meatless monday en Fishy Friday.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Agrifood moet meer doen voor behoud van reputatie'
 Foodsectorbedrijven moeten elkaar helpen beter te worden
 Gezonde kindervoeding goed voor carrière
 Consument eet en drinkt steeds meer buiten de deur
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10