zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bijtellingspercentage leaseauto’s structureel te hoog

24 december 2014 - Leaserijders betalen structureel teveel belasting over hun leaseauto. Dat blijkt uit onderzoek door één van de ‘big four’ belastingadvieskantoren in opdracht van LeasePlan Nederland.

Omdat de Nederlandse overheid steeds meer niet-fiscale doelen wil bereiken via de bijtelling, komen de huidige tarieven niet langer overeen met de reële economische waarde van het privérijden. De overheid heeft al geldelijke voordeel bij een bijtelling van elf  procent, zo blijkt uit berekeningen op basis van de integrale kosten van enkele representatieve modellen uit de vloot van de leasemaatschappij. LeasePlan pleit daarom voor één kostendekkend bijtellingstarief van elf procent, met enkel een korting voor (volledig) elektrische auto’s. 


 
Loon in natura
De fiscale bijtelling is ooit ingevoerd vanuit de gedachte dat een auto die aan de werknemer ter beschikking wordt gesteld, ook voor privédoeleinden kan worden gebruikt. Met de bijtelling wordt het ‘loon in natura’ of wel de economische waarde van het privérijden belast. Sinds 2008 is bijtelling echter steeds vaker gebruikt om niet-fiscale doelen te bereiken, zoals de ambitie van het kabinet om in 2020 200.000 elektrische auto’s op de weg te hebben. Deze niet-fiscale doelen hebben inmiddels een aanzienlijke invloed op de hoogte van de bijtelling.
 
Elf procent
"Feitelijk betalen leaserijders structureel te veel bijtelling,"  zegt Berno Kleinherenbrink, directievoorzitter van LeasePlan Nederland. "Wij vinden dat de bijtelling berekend zou moeten worden over de integrale kosten van een auto, inclusief onder andere verzekering, onderhoudskosten, brandstof en btw, in plaats van staffeling aan de hand van CO2-uitstoot. En dan kom je eerder uit op elf procent. Dat tarief ligt overigens ook veel meer in lijn met tarieven in omringende landen. LeasePlan heeft Nauta Dutilh daarom laten onderzoeken of er mogelijke aanknopingspunten zijn om de huidige fiscale bijtellingsregeling juridisch te bestrijden. Deze blijken er wel degelijk te zijn."
LeasePlan pleit voor een uniform tarief van elf procent, als een opstap naar een fiscaal systeem waarbij het privégebruik van een auto eerlijker wordt belast. "LeasePlan pleit voor een eerlijkere en reëlere bijtelling. Het liefst gekoppeld aan betaling naar (privé)gebruik. Dan bereik je echt minder kilometers, minder files en een beter milieu. Maar zo lang de tijd daarvoor nog niet rijp is, is een reëler bijtellingspercentage een stap in de goede richting."

Meer opbrengst
Invoering van een uniform tarief van elf procent kan zelfs meer belastinggeld opbrengen, aldus LeasePlan. Leaserijders die nu een kilometerregistratie bijhouden vanwege de hoge bijtelling, worden namelijk verleid om hiermee te stoppen. Dit scheelt niet alleen hoge handhavingskosten, ook zullen meer leaserijders de volledige bijtelling gaan betalen. En wanneer privékilometers met de relatief jonge en schone leaseauto’s worden afgelegd in plaats van met de gemiddeld acht jaar oude privéauto’s, is dat ook nog eens goed voor het milieu.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Wiebes draait lage bijtelling de nek om'
 Vakantieauto mee? Voorkom dubbele bijtelling
 Zakelijk rijder rijdt niet in auto van keuze
 Forse lastenverzwaring centraal thema in 2014
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10