zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf telecomtrends waar u uw voordeel mee doet

18 december 2014 - Een mobiele aanbieder die de klant per dag laat bepalen of hij van zijn netwerk gebruik wil maken? Belminuten of data doorverkopen bij vakantie? Een treinkaartje aanschaffen met de belminuten die nog in de bundel zitten?

Deze mogelijkheden bestaan al of komen binnenkort, als innovaties het mobiele aanbod in Nederland op zijn kop zetten.
"De Nederlandse telecomsector staat aan het begin van een innovatiegolf," zegt Sameer Mehta van Roland Berger Strategy Consultants. Dat is volgens hem goed nieuws voor de consument. Die heeft straks meer flexibiliteit en controle. Mehta voorspelt dat de innovaties van nieuwe, 'virtuele' aanbieders (die zelf geen infrastructuur aanleggen, maar bandbreedte inkopen bij bestaande netwerken) uit de Verenigde Staten en Groot-Brittannië de komende tijd overwaaien naar Nederland. Hij verwacht dat vijf trends het mobiele aanbod gaan bepalen:

1. Vrijheid
Consumenten krijgen meer controle over hun abonnement. Daarbij gaan ze korte contracten aan met de providers, of zelfs helemaal geen contracten, aldus Mehta. Abonnementen met een looptijd van twaalf of zelfs 24 maanden, met vastgelegd het aantal belminuten, sms'jes en dataverbruik zijn binnenkort verleden tijd. Mehta geeft het Amerikaanse Ting als voorbeeld: bij die provider hebben klanten geen abonnement, maar betalen ze aan het einde van de maand voor het aantal minuten en de data die ze hebben gebruikt en kunnen ze op elk gewenst moment van de diensten van Ting afzien.

2. Eenvoud
De mobiele aanbieders zullen hun aanbod drastisch vereenvoudigen, voorspelt Mehta. Puzzelen welke telefoon in combinatie met welk abonnement van bellen, sms'en en internetten het voordeligst is bij welke provider, hoeft straks niet meer. In de VS biedt een aanbieder als Voyager onbeperkt bellen en sms'en en hoeft de klant alleen te kiezen hoeveel gigabyte dataverbruik hij wenst. Abonnementen worden ook transparanter, zegt Mehta. "Zonder verborgen kosten, zoals die van de 'gratis' telefoon. Consumenten zien precies waarvoor ze betalen."

3. Social
Het mobiele aanbod gaat deel uitmaken van het sociale online-landschap, aldus Mehta. Waartoe dat kan leiden? Het delen van bundels, bonussen voor bestaande klanten die nieuwe klanten werven, communities van klanten die elkaar helpen (en zo mogelijk de helpdesk overbodig maken). Zo trakteert het Amerikaanse Karma klanten die anderen in staat stellen via hun apparaat te internetten op 100 MB aan data. GiffGaff beloont klanten met payback points voor het aantrekken van nieuwe klanten. Ze kunnen de punten inruilen voor cash of zelfs doneren aan een goed doel.
Mehta: "De mobiele aanbieder en de klant hadden altijd een klassieke koper-verkoperrelatie. De innovaties slechten nu die muur. Gebruikers kunnen hun bundel straks niet alleen gebruiken om met elkaar te communiceren, hij gaat deel uitmaken van het mobiele aanbod."

4. Datadominantie
Steeds meer aanbieders zullen met data-only-abonnementen komen. Whatsapp heeft de sms verdrongen, Facetime en Skype vervangen steeds vaker de belminuten. Mehta: "Het gevolg is dat consumenten soms betalen voor een bundel met minuten, sms'jes en data die ze slechts voor de helft gebruiken." Data-only-abonnementen lenen zich voor combinaties met 'slimme' hardware. FreedomPop in de VS is ooit begonnen door klanten bij hun abonnement een hoesje (met simkaart) voor de iPod Touch te geven. Zo kunnen ze internetten via het 4G-netwerk en zijn ze niet meer afhankelijk van wifi.

5. Vertrouwen
Telecom-aanbieders en hun klanten gaan elkaar meer vertrouwen, zegt Mehta. "Dat heeft gevolgen voor het mobiele aanbod."Trendsetter is Republic Wireless, wiens enige producten (voor een vast bedrag onbeperkt bellen, sms'en en internetten) alleen rendabel zijn als gebruikers zo veel mogelijk switchen van het 4G-netwerk naar een lokaal wifi-netwerk. Zo zorgen de klanten er samen voor dat de kosten voor de provider laag blijven. Iedereen profiteert daarvan. Mehta: "Aanbieders en consumenten vertrouwen elkaar steeds meer, en ontwikkelen een volwassener relatie."

Keuze
Sommige van deze trends zijn al te zien in Nederland, aldus Mehta. Zo hebben klanten van Bliep de vrijheid om per dag te bepalen of ze van het netwerk gebruikmaken of niet. De keuze is verder simpel: klanten betalen niets (maar zijn dan wel bereikbaar), 50 eurocent (de hele dag online) of een euro (de hele dag online en bellen).
Bij 'sim-only' aanbieders als Simyo en Ben kunnen klanten per maand hun bundel aanpassen of opzeggen. Choozze biedt zijn klanten slechts twee abonnementsvormen, zero en bright. En het Amerikaanse Freedompop betreedt naar verwachting binnenkort de Nederlandse markt met een gratis bellen/internetten abonnement.
Intussen spelen de grootste aanbieders in Nederland - KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2 - in op deze vijf trends. Ze versimpelen hun abonnementen en mikken bijvoorbeeld nadrukkelijk op data-only-contracten. Mehta: "De telecomindustrie innoveert volop en Nederland is geen uitzondering. Weldra zullen klanten meer flexibiliteit, keuze en controle hebben dan ooit tevoren."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Hypotheeknormen 2018 - loonstijging zorgt voor hogere leencapaciteit
 Kwart millenials kiest reisbestemming puur voor social media 'likes'
 Tien herkenbare frustraties bij het gebruik van uw laptop
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Verslechterd imago schaadt arbeidsmarkt telecombranche
 'Telecomsector kan twintig procent besparen met lean telco'
 Gebruikers stellen telecom providers aansprakelijk voor beveiliging-issues
 Nederlandse bedrijven geen inzicht in kosten mobiele telefonie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Een zwangere medewerkster, bent u goed voorbereid?
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Goede beveiliging verkleint risico autodiefstal met 75 procent
reacties
Hoe zit het nu écht met een AOV voor zzp’ers (1) 
Talenten willen werken voor hoog presterende organisaties (2) 
Openbaar vervoer of taxi? De tarieven voor Europese steden op een rij (1) 
IoT gaat mainstream (2) 
Meer dan een kwart van vacatures staat langer dan 60 dagen open (5) 
Sleepwet komt er, hoe u zelf uw privacy kunt beschermen (2) 
Bedrijven komen pas in actie na cyberaanval (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Binck 4.56  4.4 %
Tomtom 9.62  4.1 %
Nutreco 47  3.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.48  -4 %
Boskalis wes 30.14  -2.4 %
Update2: Japan naar stembus
Damrak maakt zich op voor taperaankondiging ECB
Tesla gaat fabriek bouwen in China
meer beurs
top10
Projecten? Zie het eens als een lust in plaats van een last!
Ligt het aan mij of ligt het aan hen?
Werknemer krijgt liever compliment van manager dan salarisverhoging
Sleepwet komt er, hoe u zelf uw privacy kunt beschermen
Te veel informatie – tips en trucjes uit de zakelijke wereld
War for Talent bepaalt het salarisklimaat
LinkedIn tips voor managers
Managers beduidend tevredener dan medewerkers
Nederlanders zeer trouw aan zorgpolis van de baas
Openbaar vervoer of taxi? De tarieven voor Europese steden op een rij
meer top 10
vacatures
meer vacatures