zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Aanschaf financieel product niet mogelijk via voorkeurskanaal

16 december 2014 - Voor veel consumenten is het niet mogelijk om een financieel product, bij bijvoorbeeld een bank of verzekeraar, aan te schaffen via het kanaal waaraan zij de voorkeur geven. Uit consumentenonderzoek van Everest blijkt dat 40 procent van de aankopen niet tot stand komt via het voorkeurskanaal.

Tevens blijkt dat van de consumenten die één of meerdere producten online hebben aangeschaft, of dat hebben geprobeerd, vijftien procent tijdens het aanschafproces is afgehaakt. De belangrijkste redenen hiervoor zijn: er werden teveel vragen gesteld (37 procent), de prijs bleek te hoog uit te vallen (32 procent) en het proces duurde te lang (26 procent).

Eerste contact met financiële instellingen
Wat betreft de eerste kennismaking met een financiële organisatie schetsen de onderzoeksresultaten een rooskleuriger beeld. Consumenten geven massaal de voorkeur aan een online eerste kennismaking: bijna 40 procent kiest hiervoor. Daarnaast wordt een persoonlijk gesprek met een bank of verzekeraar door bijna een kwart als voorkeurskanaal genoemd (24 procent). Twaalf procent kiest voor een persoonlijk (of telefonisch) gesprek met een intermediair.
"De huidige consument wil niet meer naar de pijpen van financiële dienstverleners dansen." Dat stelt Joost Vanstreels, portfoliomanager bij Everest. "Als een consument op zondagavond online een verzekering wil afsluiten, dan moet het gehele proces, van oriëntatie tot en met de daadwerkelijke koop, online gefaciliteerd worden. Toch blijkt dat dit nog lang niet altijd mogelijk is. Een gemiste kans, want de techniek is er klaar voor. Zo zijn er intelligente oplossingen, waarbij de klantsituatie centraal staat en consumenten inzicht krijgen in de oplossingen die aansluiten op hun persoonlijke situatie. Denk aan geschikte verzekeringen bij gezinsuitbreiding. Met deze service kunnen financiële instellingen ervoor zorgen dat zij net die extra stap zetten naar een perfecte en oprechte verbinding met de klant. Deze stap mogen we absoluut niet onderschatten, want banken of verzekeraars kunnen zich juist op dit gebied onderscheiden."

Meer onderzoeksresultaten zijn te vinden in het consumentenonderzoek. Dit is (gratis) te downloaden. Op basis van de onderzoeksresultaten is het visiepaper ‘Klantbinding in de nieuwe financiële wereld’ geschreven: Deze is eveneens kosteloos te downloaden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Nederlanders bewaren wachtwoord in e-mail of op papier
 Biogebaseerde industrieën: Europese groei zit in onze natuur
 Reinventing customer service
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven met goed risicomanagement presteren beter
 Financieel kennisniveau van consumenten is ondermaats
 Oplossing proactief relatiebeheer voor financiële dienstverleners
 Waarom kiezen mensen voor een financieel planner?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt (6) 
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen (3) 
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring  (1) 
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop (1) 
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Altice 7.85  3.8 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Yatra 5.05  -8 %
Doc data 0.43  -2.3 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street eindigt verdeeld
Wall Street verdeeld
meer beurs
top10
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen
2018 wordt het jaar van hivenets, swarmbots en polymorfe malware
Thuiswerken: effectief of ten koste van het bedrijfsresultaat?
Zes richtlijnen voor digitale transformatie
Vliegtuig-wifi nog steeds duur en beperkt in aanbod
Nederlandse bedrijven optimistisch; vertrouwen in Verenigd Koninkrijk daalt
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring
Financiële sector heeft geen vertrouwen in naleving regelgevingen
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop
De personal touch van de facility manager overwint de digitalisering
meer top 10
vacatures
meer vacatures