zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wanneer roddelen bemoeienis vraagt van de manager

16 december 2014 - ‘Dat wij over hem roddelen, heeft hij aan zichzelf te danken.’ Collega’s zijn het roerend met elkaar eens. De betreffende collega gedraagt zich dusdanig dat er kwaadsprekerij is ontstaan. ‘Je moet weleens stoom af kunnen blazen als het weer zo ver is’. En ook die stelling vindt bijval.

Tenslotte kan gedrag zo frustrerend zijn, dat het te zwaar is om daar zelf mee rond te blijven lopen. Zo kan een aanhoudend probleem roddel veroorzaken. Dit stelt Gerrie Vogels. "Wanneer er onderlinge irritatie is, is het belangrijk om dat rechtstreeks te bespreken. Tenslotte is dat het meest direct en het heeft bovendien de meeste kans op oplossing van het probleem en eventuele aanpassing van het gedrag. Helaas leidt directe communicatie niet altijd tot het gewenste effect. Het is nog altijd moeilijk om feedback te geven, en ook om te ontvangen. Dat kan storing geven op het effect van het rechtstreeks aanspreken. Bovendien kan het zijn dat de kritiek die wordt gegeven, niet veranderd kan of wil worden. De functie van roddelen wordt dan: stoom afblazen. Het kan heerlijk zijn om even uw hart te luchten."



Neveneffecten
Het probleem is, dat er – misschien onbedoeld - ook nog andere effecten ontstaan, stelt Vogels:
- Een onveilig klimaat omdat u weet: morgen kan er achter mijn rug kwaad gesproken worden.
- Ongelijkwaardigheid: kwaad spreken over een ander, drukt de ander neer en maakt daardoor roddelaar(s) (ogenschijnlijk) groter: ‘wij zijn beter’.
- Onwaarheden: roddel verspreidt zich als een lopend vuurtje, waarbij allerlei vertroebelingen ontstaan. Meestal niet in het voordeel van degenen waarover gesproken wordt. Het negatieve beeld wordt daardoor versterkt.
- Ongenuanceerdheid: Roddel is per definitie eenzijdig: de ander kan niet reageren. Dat versterkt de negativiteit.
- Uitsluiting: de betreffende persoon wordt buitengesloten.

Goed werkklimaat
Vogels: "Leidinggevenden vinden het belangrijk dat medewerkers elkaar aanspreken en zelfstandig zorgen voor een goed werkklimaat. Terecht, want van volwassen mensen mag u een volwassen stijl van communiceren verwachten.  Waarom lukt dat soms dan niet? Soms kúnnen medewerkers het probleem niet oplossen. Bijvoorbeeld omdat ze communicatieve vaardigheden missen. Of omdat het probleem zo groot is dat het niet op medewerkers niveau opgelost kan worden. 
Neiging tot roddelen kan worden gevoed wanneer de cirkel van invloed te klein is. Het bespreken van het probleem heeft dan geen zin (gehad) en andere oplossingen liggen niet binnen het bereik. Zo ontstaat er onmacht die er zo nu en dan uit moet. Bijvoorbeeld middels roddelen. Ook andere uitingsvormen zijn mogelijk zoals negeren, intimideren, verzuimen en ‘de kantjes er vanaf lopen’.  
Soms is interventie door de manager of teamleider noodzakelijk omdat uw cirkel van invloed groter is.
Merkt u geroddel? Blijf stimuleren dat medewerkers met elkaar het probleem oplossen. Lukt dat niet, bemoeit u zich er dan vooral wel mee. Bijvoorbeeld door het gesprek te begeleiden en/of door maatregelen te treffen waardoor het probleem wordt aangepakt en opgelost."
 
Vraag het gratis eBook aan: ‘Waarom teamproblemen blijven bestaan en hoe dit te doorbreken’ op www.vogelsorganisatieadvies.nl  

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leidinggevende belemmert werkplezier werknemers het meest
 Vier gebruiksaanwijzingen voor uw medewerkers
 Eén op de zeven zakelijke e-mails bevat roddels
 Er wordt wat afgeroddeld via de bedrijfsmail
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10