zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander wil vaker zonnepanelen als buren die ook hebben

12 december 2014 - Nederlanders waarvan de buren zonnepanelen hebben, willen vaker ook zelf zonnepanelen dan wanneer hun buren ze niet hebben. Mannen lijken een stuk gevoeliger voor het duurzame gedrag van de buren dan vrouwen.

Dat blijkt uit onderzoek van Kien, in opdracht van het HIER Klimaatstraatfeest, onder 1.009 respondenten.



Buren geven elkaar het goede voorbeeld
Van de Nederlanders die binnen een jaar van plan zijn om zonnepanelen aan te schaffen, geldt voor maar liefst 68 procent dat de buren die al hebben. Mensen die geen interesse hebben in zonnepanelen, hebben in 64 procent van de gevallen ook geen buren met zonnepanelen.
Bart de Voogd van het HIER Klimaatstraatfeest: "Dit onderzoek laat zien dat als u in een straat woont met zonnepanelen, de kans groter is dat u ze ook wilt. De sociale omgeving is dus van invloed op het gedrag van Nederlanders. Niet voor niets stimuleren we deelnemers aan het HIER Klimaatstraatfeest al jaren om samen met de buren in actie te komen voor energiebesparing. Dat is niet alleen leuker, maar ook effectiever. Zichtbare acties van de buurman inspireren de hele straat, maar in veel gevallen kunt u ook een flinke korting krijgen wanneer u met de hele straat tegelijk zonnepanelen, isolatie of dubbelglas aanschaft."

Mannen gevoeliger voor gedrag buren dan vrouwen
Mannen lijken gevoeliger te zijn voor het gedrag van de buren dan vrouwen. Wanneer de buren zonnepanelen hebben, geven mannen (63 procent) vaker dan vrouwen (47 procent) aan dat zij ze zelf ook willen. "Zonnepanelen zijn natuurlijk een heel zichtbare maatregel, die ook statusverhogend kunnen werken. Er zijn echter heel veel energiebesparende maatregelen te nemen in huis die je aan de buitenkant helemaal niet ziet. Zoals isoleren, dubbel glas zetten of een hoogrendementsketel aanschaffen. Deze maatregelen zijn misschien wat minder spannend, maar wel enorm effectief. De meest duurzame energie is immers de energie die je niet gebruikt," aldus De Voogd.

Twee derde woningeigenaren van plan zonnepanelen aan te schaffen
Een tiende van de Nederlanders van achttien jaar en ouder met een koopwoning heeft zonnepanelen, zo bleek uit het onderzoek. Bijna twee derde van de respondenten heeft op korte of lange termijn plannen om zonnepanelen aan te schaffen en ruim een kwart heeft geen zonnepanelen en wil ze ook niet.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Twee miljoen euro om overgang naar duurzaam ondernemen te versnellen
 Consument let meer op duurzaamheid bij aankopen
 Tien tips om thuis duurzamer te leven
 ‘Ook de afdeling duurzaamheid gaat over geld verdienen’
 
 
reacties
 
Kenneth van Rooijen  |   | 
23-03-2015
 | 
16:30 uur
Het is geen geheim dat Nederlanders heel vaak naar de buurt kijken. Dit geldt voor de tuin, isolatie, en natuurlijk zonnepanelen
Zonduurzaam  |   | 
26-01-2022
 | 
09:30 uur
Ik kwam toevallig op dit artikel terecht. Wij merken bij ons ook vaak dat mensen eerder de overstap op zonne-energie maken als hun buren zonnepanelen hebben. Als zonnepanelen installateur kunnen we dit bericht dus bevestigen.
Kees Luijt  |   | 
11-02-2022
 | 
12:27 uur
Een helder onderzoek met een duidelijk inzicht. Ook ik merk dat veelal buren elkaar overtuigen om zonnepanelen te laten plaatsen. In mijn ogen is dat een positief aspect.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10