Organisatie heeft geen realtime inzicht in dagelijkse business
26 november 2014 -
Slechts vier procent van de organisaties heeft realtime inzicht in de dagelijkse business. 23 procent heeft dat binnen een dag, achttien procent binnen een week, vijftien procent binnen een maand, en bij 22 procent van de organisaties duurt dat nog altijd langer dan een maand.
Dat blijkt uit het onderzoek van Sogeti en Business Information Magazine naar de inzet van Business Intelligence (BI). Dit onderzoek met meer dan 130 respondenten uit grote organisaties binnen het bedrijfsleven en de overheid heeft in de afgelopen twee maanden plaatsgevonden.
Financieel management
Nog altijd gebruikt het overgrote merendeel (71 procent) van de organisaties Business Intelligence voor financieel management. Een op de vijf zet BI in voor het verbeteren van de klantbeleving of het optimaliseren van producten en diensten (29 procent). Dezelfde respondenten verwachten dat dit in de toekomst veel meer gaat gebeuren. Een groei van 22 naar 41 procent.
Naast de cultuur in de organisatie en budgetbeperkingen zien bedrijven en instellingen het analyseren en interpreteren van verkregen inzichten als belangrijkste uitdaging voor het effectief inzetten van Business Intelligence. Volgens de respondenten is analysesoftware het belangrijkste domein (55 procent) waarin geïnvesteerd wordt in de komende tijd.
Kosten besparen
Tot nu toe lijkt Business Intelligence het meeste op te leveren voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen en het besparen van kosten. "Deze onderzoeksresultaten laten zien dat we in ons land nog aan het begin staan van een periode waarin organisaties en consumenten nog veel meer kunnen profiteren van de inzet van Business Intelligence. BI moet af van zijn rapportage-imago. De tools zijn inmiddels zo volwassen dat organisaties bedrijfsintelligentie veel meer kunnen inzetten om te anticiperen op de toekomstige wensen van de klant," zegt Michiel Boreel, Chief Technology Officer (CTO) van Sogeti.