zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Overheid niet zo toegankelijk als zij beoogt

12 november 2014 - Van een transparante en toegankelijke overheid is volgens het burgeronderzoek van Everest nog geen sprake. Zowel de informatievoorziening over overheidsdiensten en -producten, het aanvraagproces hiervan, als de beslissing hierover is voor een derde van de burgers onvoldoende inzichtelijk en duidelijk.

Zo is het voor elf procent niet duidelijk welke regels de overheid heeft toegepast bij het komen tot een beslissing voor een overheidsdienst. Een tiende vond dat deze beslissing niet helder was verwoord en in slechts twee derde van de gevallen was duidelijk op grond van welke aangeleverde gegevens de beslissing is genomen. Op sommige punten is de overheid al wel goed op weg met de optimalisatie van de online dienstverlening. 54 procent van de burgers heeft namelijk wel inzicht in de voortgang van het proces van de aanvraag of wijziging van de overheidsdienst. Ook is het voor 62 procent duidelijk hoe er bezwaar gemaakt kan worden tegen een beslissing van de overheidsinstantie.



Veel tijd kwijt
Naast het feit dat de overheid minder toegankelijk is dan dat zij zelf voor ogen heeft, geeft ruim een kwart van de burgers aan dat het aanleveren van gegevens of documenten voor het aanvragen van een overheidsdienst of product teveel tijd kost. Bovendien worden gegevens en documenten vaak dubbel door de overheid opgevraagd. Meer dan de helft van de burgers (54 procent) had gegevens al eens eerder verstrekt. Bij het aanleveren van documenten was dat bij 47 procent van de burgers het geval.

Onvoldoende transparant 
Gerwin Woelders, business consultant bij Everest, reageert op de onderzoeksresultaten: "Veel burgers ervaren dat de overheid onvoldoende transparant en toegankelijk is. Dit komt mede doordat overheidsinstanties niet wendbaar genoeg zijn om hun dienstverlening af te stemmen op de voortdurend veranderende wetten en regels én de wensen en verwachtingen van burgers, bedrijven en de politiek. Dit mag anno 2014 echter geen hogere wiskunde meer zijn, want er liggen genoeg technologieën voor handen die de overheid écht wendbaar kunnen maken. Welke uiteindelijk ten goede komen aan de ervaringen van burger en bedrijf."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Management houdt digitale dialoog bij overheid tegen
 Burger wil af van fysieke communicatie met overheid
 Nederlanders verwachten privacy van overheid
 Waardering klantgerichtheid banken en overheid laag
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10