zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Eén op de drie Nederlanders wordt jaarlijks gehunt

22 oktober 2014 - Ruim één op de drie Nederlanders (35 procent) is het afgelopen jaar door een werkgever benaderd voor een baan. Ten opzichte van 2011 is dat een lichte stijging van twee procent blijkt uit analyses in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

Marketeers zijn de meest gehunte doelgroep in Nederland, gevolgd door Consultants en ICT’ers. Ruim 70 procent van de marketeers is het afgelopen jaar door een werkgever of intermediair benaderd voor een nieuwe baan. Bijna de helft (45 procent) van de mensen die werken in de Olie & Gas industrie wordt maandelijks benaderd voor een nieuwe baan.



Intensief gehunte doelgroepen vertrekken van LinkedIn
De minst gehunte doelgroepen werken in de facilitaire dienstverlening, gevolgd door verzorgenden en administratieve medewerkers. Alle drie functiegebieden waar nauwelijks sprake is van schaarste. Van de marketeers is daarentegen 70 procent het afgelopen jaar een of meerdere keren gepolst voor een nieuwe functie. Bijna de helft van de marketeers wordt een of meerdere keren per kwartaal benaderd.
Van de inkopers wordt ruim twintig procent minimaal één keer per maand benaderd. Zowel bij marketeers als bij inkopers is er een directe relatie tussen de mate waarin ze vindbaar zijn op internet en het aantal keer dat ze worden gehunt voor een nieuwe baan. Op jaarbasis scoren de marketeers het hoogst van alle beroepsgroepen.

Top vijf meest gehunte beroepen
Marketing
Consultancy/advies        
ICT/automatisering         
Accountancy     
Directie/(interim)-management   
 
Top vijf minst gehunte beroepen 

Facilitaire dienstverlening            
Verpleging/verzorging    
Administratief/secretarieel           
Productie            
Sociaal/maatschappelijk

Oil & Gas industrie meest gehunte branche
Wanneer we op brancheniveau kijken zien we dat mensen die werken in de Oil & Gas industrie zeer gewild zijn. Daarvan wordt 45 procent maandelijks gehunt en 70 procent procent jaarlijks. Bij deze groep zien we ook steeds vaker dat zij zichzelf ‘onvindbaar’ of ‘onbenaderbaar’ willen maken, omdat de intensiteit waarmee zij worden benaderd steeds vaker als ‘spam’ wordt ervaren. Martijn Hemminga, medeoprichter van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie: "Intensief gehunte doelgroepen vertrekken steeds vaker van LinkedIn en maken zichzelf ‘onvindbaar’. Searchers en sourcers grijpen dan ook steeds vaker naar de klassieke manier van hunten, door gewoon te bellen naar organisaties en de werkvloer."

Waar moet u het over hebben als u hunt?
Aan personen die worden benaderd door een werkgever of intermediair is gevraagd waarover zij geïnformeerd willen worden op het moment dat zij worden benaderd. De vijf meest genoemde items zijn:
1. Duidelijkheid over inhoud van de functie
2. Duidelijkheid over salaris         
3. Functie sluit aan bij mijn opleiding/vaardigheden          

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 44 procent van de Nederlandse ICT’ers wordt maandelijks gehunt
 Zes tekenen dat uw baan zich op een doodlopend spoor bevindt
 Een derde van de Nederlanders wordt jaarlijks gehunt
 LinkedIn integraal onderdeel in de oplossing van de War for Talent
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10