zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Lean voor veel organisaties op lange termijn een lastige klus

21 oktober 2014 - Lean management is populair en wordt al in talloze organisaties toegepast. Vaak gaat het om successen op de korte termijn. Zo worden hier en daar kosten teruggedrongen en klanten efficiënter geholpen.

Veel lastiger blijkt het om Lean management op de lange termijn door te zetten. Voor iedereen die wil weten hoe je Lean management blijvend kunt implementeren, schreef Marcel van Assen het 'Handboek Lean Management' dat onlangs bij Academic Service verscheen.
 
Lean 2.0
Tot op heden zetten bedrijven Lean vooral in als een techniek waarmee ze op allerlei fronten snel kosten kunnen besparen en werkprocessen efficiënter kunnen laten verlopen. Er valt echter veel meer te halen uit Lean. Het is geëvolueerd tot een integraal managementconcept waarbij optimalisatie enerzijds en leiderschap en een cultuur van continue verbetering anderzijds even belangrijk zijn geworden. Het huidige Lean, ook wel Lean 2.0 genoemd, stopt niet bij verbeterde processen en doorgevoerde bezuinigingen. De eigentijdse Lean manager kijkt samen met de mensen op de werkvloer kritisch naar routines en procedures, evalueert ze en stelt ze ter discussie.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Vacatures in Amsterdam moeilijk te vervullen
 Breng mensen en technologie in balans
 Vier dingen die managers moeten kunnen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Telecomsector kan twintig procent besparen met lean telco'
 HR is ontbrekende schakel in succes van lean
 Lean en de crisis – gaat dat wel samen?
 HR onvoldoende betrokken bij lean
 
 
reacties
 
Tony de Bree  |   | 
21-10-2014
 | 
10:49 uur
Met alle respect, maar Lean en Six Sigma duren gewoon veel te lang. Je optimaliseert interne werkprocessen vanuit de organisatie gezien en niet vanuit de klant.

Afhankelijk van de situatie moet je andere veranderaanpakken kiezen. Die de echte problemen aanpakken.Vanuit de klant gezien en samen met de klant.

Tony de Bree
Auteur 'Dinosaurier of krokodil'
Twitter: @tonydebree
Philip van Londen  |   | 
22-10-2014
 | 
00:18 uur
Beste Tony,

Inhoudelijk ben ik het met je laatste opmerking eens. Niet met de conclusie die je trekt ten aanzien van Lean. Eén van de basisprincipes van Lean is juist klantwaarde. Iedere procesoptimalisatie die wordt doorgevoerd, moet juist gezien worden vanuit de ogen van de klant. De organisatie is slechts een middel om klantwaarde te creëren.

Hoe komt het dat deze processen dan soms langer duren dan verwacht? Dat heeft er vaak meer mee te maken dat de huidige organisatie juist niet gewend is om zo te werk te gaan. Mensen zijn niet gewend om continu verspillingen weg te werken met het oog op klantwaarde. Dat vereist cultuurverandering en daar zit de angel.

Hierin schuilt ook één van de grootste valkuilen bij Lean implementatie. Uit zijn op snelle besparingen en alleen gaan voor efficiency. En daardoor niet genoeg bezig zijn met duurzame ontwikkeling van een gezonde organisatiecultuur. Waarin iedereen continu verbetert. Gericht op het creëren van klantwaarde.

In de sessies die ik geef is cultuur dan ook een belangrijk onderdeel. Naast de reguliere Lean tools die je gewoon nodig hebt om processen te verbeteren. Met zo min mogelijk verspillingen en zoveel mogelijk waarde.

Philip van Londen (Get Lean)

Ellen  |   | 
22-10-2014
 | 
09:43 uur
De basis van lean zit in de mensen en de cultuur en niet in de tools en in snelle korte termijn winsten. Dit is altijd al zo geweest, waarom is dit nu opeens dan nieuw en moet het lean 2.0 heten?!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
reacties
Consument wil geen auto meer bezitten (1) 
Dat is logisch (1) 
Wat betekent een kostbare fout voor mijn positie? (1) 
Smart Industry, revolutie of evolutie? (2) 
Kunstmatige Intelligentie: 2,5 miljoen banen op de tocht (1) 
Geen waardering voor vrouwen die onderhandelen tijdens sollicitatie (1) 
Een derde wil andere baan of eigen baas worden (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street overwegend in het groen
Consumentenkrediet VS groeit harder
meer beurs
top10
Millennials en 40+: meer overeenkomsten dan verschillen
Vier trends in Alternative Lending
Tien tips om Blue Monday door te komen
Te strakke planning speelt zakelijk Nederland parten
Pensioenfondsen staan er beter voor dan vorig jaar
Consument wil zelf bepalen wat bedrijven doen met data
Bazen van Nederland staan hun stoel af aan kinderen
Trends die u niet mag missen als recruitmentprofessional
Verbinding legt de basis voor toekomstproof educatie
Mac-gebruiker voelt zich veiliger dan Windows-gebruiker
meer top 10
vacatures
meer vacatures