zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ranglijst meest waardevolle wereldwijde merken breekt alle records

13 oktober 2014 - Interbrand maakt bekend dat Apple het meest waardevolle merk van 2014 is in het jaarlijkse Best Global Brands rapport, waarin de merkwaarde van de 100 meest waardevolle merken ter wereld onderzocht wordt.

Dit jaar heeft de lijst een recordwaarde van in totaal 1,6 biljoen dollar, een stijging van zeven procent ten opzichte van het afgelopen jaar. Apple en Google zijn de eerste twee merken die een waarde van boven de 100 miljard dollar behalen. Philips (#42; 10,3 miljard dollar) passeert als eerste Nederlandse merk de tien miljard dollar grens. Shell is het enige energiemerk op de ranglijst en toont een significante groei van veertien procent in merkwaarde. Het merk Heineken is nog steeds meer dan vier miljard waard.



Apple blijft toonaangevend en Huawei debuteert als eerste Chinese merk ooit
Apple is met een merkwaarde van meer dan 118 miljard dollar het meest waardevolle merk ter wereld. Met een sprong van meer dan 20,5 miljard dollaraan merkwaarde in één jaar toont het merk nogmaals aan hoe groot de rol is die het in het dagelijkse leven van consumenten veroverd heeft. Apple blijft met de lancering van nieuwe producten zoals de Apple Watch wereldwijd het nieuws domineren en heeft nieuwe experts aangetrokken om ook in de toekomst aan de hooggespannen verwachtingen van zijn doelgroepen te voldoen. Naast de aanhoudende dominantie van Apple is de opkomst van China als wereldspeler van formaat niet langer te ontkennen. "In een duidelijke evolutie van productiehaven naar broedplaats voor innovatie en commercieel succes zien wij nu voor het eerst een Chinees merk, namelijk Huawei, vertegenwoordigd in de Best Global Brands ranglijst met een merkwaarde van maar liefst 4,313 miljard," aldus Patrick Stal, Managing Director van Interbrand Amsterdam.

Nederlandse merken
De lancering van een nieuwe merkpositionering van Philips in het najaar van 2013 is een sterk voorbeeld van een merk dat zich duidelijk nog sterker rondom zijn doelgroepen zal structureren. Patrick Stal: "Met de wereldwijde lancering van zijn vernieuwde merkidentiteit en merkstrategie heeft Philips een sterker fundament gelegd voor de consistentie, relevantie en authenticiteit van het merk voor de komende jaren". De merkwaarde van het merk Philips stijgt dit jaar dan ook met vijf procent naar 10,264 miljard dollaren is daarmee voor het eerst in zijn historie meer dan tien miljard dollar waard.
- Shell (#65; 6,3 miljard dollar) - stijging merkwaarde +veertien procent en gaat van # 73 naar #65 op de ranglijst.
- Heineken (#95; 4,2 miljard dollar) - lichte daling -drie procent in merkwaarde en daalt drie posities op de ranglijst.

Een nieuw merkmanagementtijdperk: 'The age of you'
Patrick Stal: "Een nieuw tijdperk is aangebroken, waarin merkmanagement in toenemende mate gaat om het creëren van persoonlijke ervaringen door merken: 'The age of you'. Het gaat om merken en ervaringen die rondom personen gebouwd worden en niet langer om hoe personen zich aanpassen aan een merk. Het draait om u! We zijn niet langer op zoek naar merken met als primair doel om er ons mee te kunnen identificeren, zoals in de jaren tachtig en negentig, waarbij het vooral draaide om de zichtbaarheid van het logo en campagnes, of sterk merkgedreven ervaringen zoals in de afgelopen tien jaar. De consument wil vandaag de dag juist ervaren welk merk zich aanpast aan ons en aansluit bij onze eigen ideeën en omgevingen. Coca-Cola met de gepersonaliseerde etiketten is een mooi eerste voorbeeld van het huidige tijdperk waarin doelgroepen een merk niet langer kiezen om wat het doet, maar om wat het voor hen doet en waarom."

Nieuwe binnenkomers: DHL, Land Rover, FedEx, Huawei, Hugo Boss
DHL (#81, 5,085 miljard dollar) debuteert in de Best Global Brands ranglijst van 2014. DHL is het eerste bedrijf in de logistieke sector geweest die het mogelijk maakte voor consumenten op eenvoudige wijze pakketten te traceren, met behulp van het Track and Trace systeem. Het succes van Land Rover (#91,  4,473 miljard dollar) wordt met name gestimuleerd door de focus op innovatie, design en kwaliteit. Niet eerder in de geschiedenis van Land Rover werden zoveel auto's door het merk verkocht. De Evoque heeft het merk toegankelijker gemaakt en niet eerder kende het merk zoveel zichtbaarheid op de wereldwijde wegen. Ook FedEx (#92, 4,414 miljard dollar) werkt aan toenemende personalisatie van zijn diensten. De recent gelanceerde Delivery Manager maakt het voor klanten mogelijk het tijdstip waarop een pakket wordt geleverd zelf te bepalen. Huawei (#94, 4,313 miljard dollar) is het eerste Chinese merk dat internationaal sterk genoeg presteert om op de Best Global Brands ranglijst te verschijnen. Huawei is 's werelds derde na grootste verkoper van smartphones en is goed op weg om binnen 3-5 jaar de nummer twee te worden en een wereldwijd marktaandeel van vijftien procent te behalen. Hugo Boss (#97, 4,143 miljard dollar) staat al jaren bekend om zijn iconische modecollecties voor mannen. Recent heeft het merk met de aanstelling van ontwerper Jason Wu een duidelijke stap gezet om ook zijn damesdivisie te versterken.

Top vijf grootste stijgers in 2014: Facebook, Audi, Amazon, Volkswagen, Nissan
Automerken domineren dit jaar in de lijst van merken met de sterkste groei in merkwaarde. 's Werelds grootste socialmedianetwerk, Facebook, overtreft nog altijd ieders verwachting. Facebook is doorgegroeid van #52 naar #29 en de merkwaarde is maar liefst met 86 procent gestegen. Veelbelovende aanwinsten die de rol van dit merk in het leven van gebruikers de komende jaren verder zullen laten groeien, zijn de berichtendienst WhatsApp en de virtuelerealityheadset Oculus Rift. Een record voor Audi (#45, +27 procent): in 2013 verkocht het merk maar liefst 1,57 miljoen auto's. Dit jaar is het recordaantal met 8,3 procent toegenomen. Amazon (#vijftoien, +25 procent) is op weg om 's werelds meest toegankelijke merk te worden. Het bedrijf blijft groeien en breidt zijn kernbusiness uit door middel van nieuwe diensten, waaronder Amazon Prime. Met een miljoen nieuwe inschrijvingen in slechts één week zette deze dienst een nieuw record neer. Van Volkswagen (#31, +23 procent) wordt door kenners voorspeld dat het merk in 2018 het best verkochte automerk ter wereld zal zijn. Op dit moment staat Volkswagen op een tweede plek, met Toyota als koploper. Nissan (#56, +23 procent) blijft indrukwekkende sprongen maken. Het merk is onder leiding van de Nederlandse merk- en marketingdirecteur Roel de Vries een nieuwe toekomst voor zichzelf aan het bouwen als innovatieve, spannende speler op een markt die in het middensegment door gelijkmatigheid wordt geteisterd.

Automerken domineren
Er zijn maar liefst veertien automerken vertegenwoordigd op de lijst. Audi (#45, +27 procent), Volkswagen (#31, + 23 procent) en Nissan (#56, +23 procent) zijn zowel de grootste stijgers binnen de sector als in het algemeen. Toyota (#acht, +twintig procent), Mercedes-Benz (#tien, +acht procent) en BMW (#elf, +zeven procent) bekleden de hoogste posities binnen de ranglijst. Automerken buigen zich collectief over het toekomstbeeld van de branche en van de mobiliteitssector in het algemeen. De ontwikkeling van energiezuinige producten in combinatie met de integratie van 'smart technology' zorgt voor producten die steeds beter aansluiten op klantbehoeftes.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sportsponsoring wordt overschat door bedrijven
 Vijf tips om mobile advertising optimaal te benutten
 Hartstichting meest geloofwaardige merk
 Merken verliezen vertrouwen consument
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10