zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Digitale dienstverlening rondom decentralisaties schiet ernstig tekort

3 oktober 2014 - Gemeenten lopen flink achter op schema met de inrichting van de digitale informatievoorziening en dienstverlening binnen het sociaal domein. Het gemiddelde rapportcijfer is een 3,4.

Slechts zeventien gemeenten in Nederland halen een voldoende (hoger dan 5,5) en ruim 120 scoren een zware onvoldoende (lager dan 3,0). Dat blijkt uit onderzoek van SIMgroep, waarin de websites van alle Nederlandse gemeenten zijn beoordeeld. Het gemiddelde cijfer is gebaseerd op zowel de informatievoorziening als de e-dienstverlening op de websites rondom verschillende taken binnen het sociaal domein. Door de decentralisaties komen deze vanaf 1 januari 2015 bij gemeenten te liggen.

E-dienstverlening deugt niet
Bij e-dienstverlening gaat het om de mogelijkheid voor burgers om aanvragen en meldingen op het gebied van werk, inkomen en zorg digitaal te regelen. Dit schiet ernstig tekort: slechts elf procent van de betreffende diensten wordt digitaal aangeboden en 5 van de 403 beoordeelde gemeenten scoren een voldoende op dit gebied. Op 113 sites is zelfs helemaal geen formulier terug te vinden.
 
Informatievoorziening gaat beter
Ook de mate waarin websites informatie verschaffen over de decentralisaties is beoordeeld. De onderzoekers keken naar zowel kwaliteit als vindbaarheid van informatie. De prestaties zijn, ten opzichte van e-dienstverlening, redelijk te noemen: 228 gemeentewebsites voldoen op dit onderdeel, 62 sites werden zelfs als 'heel goed' beoordeeld. Wel laten 113 gemeenten te veel liggen op het vlak van informatievoorziening om een voldoende te scoren.

Verklaringen van gemeenten
SIMgroep nam contact op met zowel positieve als negatieve uitschieters. Gemeenten die slecht scoorden gaven voornamelijk aan dat er een gebrek aan focus en aandacht is voor het sociaal domein. Daarnaast is er vaak sprake van onderbezetting en zien velen de noodzaak om inwoners via de website te informeren simpelweg niet. Gemeenten die goed scoren, staan hier lijnrecht tegenover. De positieve uitschieters zien juist wel het belang van goede digitale informatievoorziening en dienstverlening, vaak op basis van eerdere projecten. Ook is er vanuit de organisatie op zowel bestuurlijk als uitvoerend niveau aandacht voor de kwaliteit van de diensten in het sociaal domein. Daardoor worden er ook voldoende middelen ter beschikking gesteld.
 "De tijd begint te dringen," stelt Andrew Harijgens, Clusterleider Sociaal Domein bij SIMgroep. "Ons onderzoek is natuurlijk een momentopname, veel gemeenten zijn hard aan het werk om de informatievoorziening op orde te krijgen. Maar op dit moment is bij een te groot aantal nog weinig tot niets online terug te vinden. Het is tijd om de schouders eronder te zetten en te zorgen dat het de burger per 1 januari 2015 digitaal nergens aan ontbreekt."

Decentralisaties binnen het sociaal domein
Binnen het sociale domein vinden drie grote decentralisaties plaats, een grote verandering in het binnenlands bestuur. Op het brede terrein van jeugdzorg, werk en zorg aan langdurig zieken en ouderen heeft het kabinet gekozen voor decentralisatie van steeds meer taken en verantwoordelijkheden naar gemeenten. Omdat gemeenten dichter bij de burger staan wordt verwacht dat zij binnen het sociale domein betere en efficiëntere dienstverlening kunnen bieden. De veranderingen gaan in per 1 januari 2015. Vanaf dat moment moeten burgers terecht kunnen bij de gemeente voor alle vragen, meldingen en adviezen binnen dit werkveld.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Niet langer veilig achter de firewall
 Lagere lening door leaseauto, abonnementen en studieschuld
 Business interruption en cyber-incidenten grootste risico’s voor bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gemeenten hebben te weinig aandacht voor individuele zaken bij decentralisaties
 Webmanager en communicatiemedewerker nog niet betrokken bij decentralisaties
 Gemeenten op zoek naar samenwerkingspartners voor ICT-inrichting decentralisatie
 Verwachting in 2020: gedecentraliseerde organisatiestructuren
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
reacties
Consument wil geen auto meer bezitten (1) 
Dat is logisch (1) 
Wat betekent een kostbare fout voor mijn positie? (1) 
Smart Industry, revolutie of evolutie? (2) 
Kunstmatige Intelligentie: 2,5 miljoen banen op de tocht (1) 
Geen waardering voor vrouwen die onderhandelen tijdens sollicitatie (1) 
Een derde wil andere baan of eigen baas worden (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street overwegend in het groen
Consumentenkrediet VS groeit harder
meer beurs
top10
Tien tips om Blue Monday door te komen
Bazen van Nederland staan hun stoel af aan kinderen
Vier dingen die managers moeten kunnen
Trends die u niet mag missen als recruitmentprofessional
Minder kans op armoede met gewone baan
Vacatures in Amsterdam moeilijk te vervullen
Breng mensen en technologie in balans
Gerichte aanvallen op radar industriële organisaties
Mac-gebruiker voelt zich veiliger dan Windows-gebruiker
Euforie over economische groei in Nederland vlakt af
meer top 10
vacatures
meer vacatures