zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vergaderetiquette: 71 procent van de werknemers e-mailt tijdens vergaderingen

1 oktober 2014 - Wel of niet mailen tijdens een vergadering? En wanneer wordt dit geaccepteerd? Robert Half heeft onafhankelijk onderzoek uitgevoerd onder 200 Nederlandse HR-managers naar vergaderetiquette.

Hieronder de meest opvallende conclusies:


- 71 procent van de HR-managers zegt dat het regelmatig gebeurt dat medewerkers tijdens vergaderingen hun zakelijke en/of persoonlijke mails lezen en beantwoorden via hun mobiele apparaat.
- 23 procent stelt dat dit onaanvaardbaar is en dat smartphones en andere mobiele apparaten tijdens een vergadering uitgeschakeld horen te zijn en/of helemaal niet in de vergaderzaal thuis horen.
- 45 procent vindt het goed als je tijdens een vergadering mails leest en beantwoordt, maar alleen als het bericht dringend is. 

Vergaderetiquette
"Bij elk bedrijf geldt een andere vergaderetiquette, maar over het algemeen is het beter om geen mails te lezen en te beantwoorden tijdens een meeting," vertelt Stephan Renken, directeur Robert Half Nederland. "Door te mailen tijdens een meeting geeft u niet alleen het signaal dat u niet geïnteresseerd bent in wat er wordt verteld, maar loopt u ook het risico om een stuk van de inhoud te verliezen. Actief meedoen tijdens vergaderingen verhoogt bovendien de productiviteit en eenheid binnen een team."

Tips
Robert Half geeft eveneens een aantal tips mee:
- Zet een out of office aan als u in vergadering gaat, zo weet iedereen dat u even niet bereikbaar bent en ook niet kan antwoorden.
-  Breng collega’s op de hoogte en vraag hen eventuele dringende zaken over te nemen.
-  Schakel het geluid van uw telefoon uit en leg het toestel weg.
- Wanneer een mail of een telefoontje niet kan wachten: excuseer u en stap even naar buiten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Aantal zoekopdrachten naar ‘groene’ banen neemt toe
 Wet- en regelgeving en bedrijfsgroei meest bepalend voor IT-investeringen
 Zes tips om de klant van de toekomst te binden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie tips om de touwtjes van uw vergadering in handen te krijgen
 ‘Vergaderingen kunnen veel productiever worden ingericht’
 De online generatie: binnenkort bij u in de vergaderruimte
 Tips voor effectievere e-mails en vergaderingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Zzp’er, denk na over de risico’s die u loopt (2) 
Twee derde Nederlanders vreest voor oudedagvoorziening (1) 
Nederlander worstelt met financiële administratie (1) 
Nederlander beschikt niet over digitale vaardigheden voor de toekomst (1) 
Nederlander heeft geen vertrouwen in verandervermogen organisatie  (7) 
Zes tips voor een goede elevator pitch (1) 
'Smartphoneverbod is overcompensatie' (3) 
top10
Nederlander heeft geen vertrouwen in verandervermogen organisatie
Nederlander beschikt niet over digitale vaardigheden voor de toekomst
Zo verkleint u de afhankelijkheid van Office 365
Bedrijven worstelen met balans tussen digitale innovatie en security
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal
Nederlander worstelt met financiële administratie
27 procent huishoudens belegt, ondanks lage rente
Mobiliteit goed voor werkgever en werknemer
Bedrijfsleven onder druk door politieke risico’s en politiek geweld
Zes tips om de klant van de toekomst te binden
meer top 10
vacatures
meer vacatures