zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Inzet Collaboration Tools nog niet optimaal

26 augustus 2014 - Bij de inzet van collaboration tools valt nog veel te winnen. Dit blijkt uit onderzoek van YSE onder ruim 221 respondenten bij vijf verschillende organisaties. Collaboration Tools is een verzamelnaam voor software die bedoeld is om samenwerking te bevorderen.

De young professionals uit het YSE Information Management traineeship hebben dit onderzoek uitgevoerd omdat zij dagelijks in aanraking komen met verschillende collaboration tools en merkten dat organisaties nog niet de maximale potentie weten te benutten.



Kennisdeling
Collaboration tools worden ingezet voor meerdere doeleinden, zoals elkaar ontmoeten en het delen van kennis. Er zijn talloze tools die ingezet kunnen worden en ondanks het ruime aanbod, geeft 99 procent van de respondenten aan dat men meer mogelijke tools willen binnen de organisatie. Maar gaat het om meer tools of om de bestaande tools succesvoller in te zetten? De resultaten uit het onderzoek hebben aangetoond dat organisaties meer moeten inzetten op vier thema’s om de doelen van deze tools te behalen: visie, awareness, cultuur en eigenaarschap. Hoe wensen wij samen te werken en waarom? Welke cultuur is daar voor nodig? En hoe zorgen we voor duidelijk eigenaarschap en de juiste ambassadeurs? De vier thema’s zijn nauw met elkaar verbonden en hebben het meeste effect wanneer ze gezamenlijk verbeterd worden.

Informatiefacilitatie
Simon Klop, talentmanager bij YSE: "Gemiddeld spenderen medewerkers maar liefst 28 uur per week aan e-mail, informatie zoeken en samenwerken. Het is dan ook van belang dat werkgevers dit goed faciliteren. Dat gebeurt nu nog te weinig. Wat opvalt is dat de jongere generatie tools zoals Whatsapp, Skype en Facebook makkelijker inzetten, omdat ze dit ook voor privé doeleinden gebruiken."
YSE adviseert organisaties hoe collaboration tools succesvol in te zetten. Hier vindt u een infographic met de belangrijkste uitkomsten uit het YSE onderzoek.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Agile opschalen met SAFe, DAD of LeSS?
 ICT-bedrijven voelen zich niet ondersteund door projectmanagementsoftware
 Kwart software in Nederland is illegaal
 Software-onderhoudbaarheid moet vanaf de projectstart gedeelde visie zijn
 
 
reacties
 
Willem Massier  |   | 
27-08-2014
 | 
08:02 uur
Samenwerken is niet een trucje om te scoren, waar je een tooltje voor nodig hebt, maar een instelling om SAMEN tot een beter resultaat te komen.

Samenwerken zou volgens mij dus de basis moeten zijn in elke organisatie. Ook tussen de verschillende afdelingen. En - indachtig customer intimacy - zelfs met de klant.

Het is een eigenschap, waarmee Nederlanders qua ervaring een forse voorsprong hebben door het poldermodel.

In plaats van die voorsprong te benutten wordt in ons land echter steeds meer het Amerikaanse model van de concurrentie omarmd. Verkopers binnen een organisatie proberen daarbij elkaar de loef af te steken, het gaat niet meer om het gezamenlijke eindresultaat, maar dat van het individu. En de klant is geen relatie meer maar een citroen, die uitgeperst moet worden.

Ik vind dat een trieste ontwikkeling!

Binnen Covide CRM hebben we vanaf 1999 SAMEN met klanten gewerkt aan een totaal oplossing voor zowel de interne organisatie (via efficiënt samenwerken naar meer rendement) als het externe klantdomein (via customer intimacy naar meer omzet).

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10