zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijftien veel gemaakte lichaamstaalfouten

24 juli 2014 - Onze hersenen vormen zich in enkele seconden een eerste indruk van iemand. Dat gebeurt als gevolg van ons evolutionair overlevingsmechanisme, aldus onderzoekers van Princeton University.

Kennis van hoe dit allemaal in zijn werk gaat stelt u dan ook in staat om de manier waarop anderen u zien te manipuleren, zo stelt Express.be. Ten eerste door deze vijftien veel voorkomende lichaamstaalfouten te voorkomen:



1. Te veel achterover leunen – zo lijkt u lui of arrogant.
2. Voorover leunen – kan agressief lijken. Hou het zo neutraal mogelijk.
3. Oogcontact te snel verbreken – kan u onbetrouwbaar of nerveus doen overkomen. Kijk de ander net iets langer aan dan u nodig acht.
4. Te veel knikken – als u akkoord gaat, knik dan eenmaal en houd uw hoofd daarna stil.
5. Met uw handen of vingers wijzen– teken van agressie.
6. Uw armen kruisen (vooral wanneer u vragen beantwoordt) – komt defensief over.
7. Uw handen achter uw rug of in uw zakken houden – dit is wat stijve harken doen. Houd uw armen en handen naast u, maar doe dit zo natuurlijk mogelijk.
8. Niet kunnen stilzitten – maakt direct duidelijk hoe nerveus u bent.
9. Omhoog of rond kijken – maakt duidelijk dat u liegt of doet alsof. Maak meer oogcontact!
10. Staren – kan als agressie geïnterpreteerd worden. De grens tussen oogcontact behouden en staren is subtiel, maar uiterst belangrijk.
11. Te weinig lachen – kan anderen een onrustig gevoel geven. Met een authentieke glimlach laat u zien u dat u graag bent waar u bent.
12. Een stap achteruit zetten wanneer u iemand vraagt om een keuze te maken – teken van angst of onzekerheid. Blijf waar u bent of zet een kleine stap naar voren.
13. ‘Bidden’ met uw handen – ziet er uit alsof uw smeekt en doet u zwak overkomen.
14. Uw handen op uw heupen houden – lijkt alsof u zich groter probeert te maken en kan daarom agressief lijken.
15. Uw  telefoon of horloge checken – geeft aan dat u liever ergens anders zou zijn en dat u bovendien geen manieren hebt.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sollicitant die voorover leunt komt gemotiveerd over
 Zes oogbewegingen van uw klant – en hun betekenis
 Zeven lichaamshoudingen en wat u ermee communiceert
 Charisma is te leren
 
 
reacties
 
John Manschot  |   | 
24-07-2014
 | 
14:49 uur
'Kennis van hoe dit allemaal in zijn werk gaat stelt u dan ook in staat om de manier waarop anderen u zien te manipuleren...' Ja, dat zal best. Wie dat ook daadwerkelijk doet, communiceert dus onoprecht.

Als er iets is wat samenwerking schaadt en wantrouwen voedt, is het wel het opvolgen van de adviezen uit dit artikel. Niet doen dus!
Henk Hansma  |   | 
28-07-2014
 | 
14:36 uur
Gewoon jezelf zijn, je bent wie je bent. Solliciteren is niet acteren. De werkelijke aap komt toch wel later uit de mouw. Sollicitatietrainingen ? grote kul. Je bent niet op acteerles. En de grootste fout die de meeste sollicitanten maken is de indruk te geven dat ze de baan graag willen en zich nederig en acterend opstellen. Niet doen dus. Een werkgever zoekt iemand, dus... verkóóp je kwaliteiten en daarbij je eigen prijskaartje. Je bent niet in de uitverkoop. 10x meer kans dat je de baan krijgt, tenzij de werkgever een uitbuiter is. Zoek de goede en filter desnoods. Succes.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10