zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De kracht van Storytelling: langdurig binden & boeien

20 juni 2014 - Waarom kunnen wij mensen mateloos geboeid luisteren naar een eenvoudig verhaal, zelfs als het niets met ons persoonlijk leven te maken heeft? Waarom onthoudt u een mooi verhaal veel makkelijker dan een stappenplan? Waarom onthoudt u de persoon die een mooi verhaal vertelt beter dan degene die een stappenplan uit de doeken doet?

Heeft dat enkel met de kracht van het verhaal te maken of met het talent van de verteller? Of kunt u gewoon heel aandachtig luisteren? Het antwoord: Het is allemaal waar. Wij zijn allemaal geweldige vertellers, die heel graag naar verhalen luisteren terwijl we onszelf met anderen verbinden. Het zit in onze natuur. The Flirt Company vertelt u over de basis in dit artikel.



Verbinden!
Flirt Company: "Verbinding begint bij het maken van contact: Een natuurlijke neiging van de mens. Contact met anderen zorgt er niet alleen voor dat wij als soort goed gedijen, het is zelfs een eerste levensbehoefte van ons. Zowel in letterlijke zin van warmte en aanraking, als in figuurlijke zin van bescherming, spiegeling en ontwikkeling."

De beste verbinders
Kleine kinderen zijn meesters in het maken van contact. Het gaat hen moeiteloos af om iedereen om hun vingertjes te winden. Als we ouder worden, verliezen we deze vanzelfsprekendheid en zullen we de vaardigheid opnieuw moeten aanleren. Dit is geen ramp. Sterker nog, het zorgt ervoor dat we ons bewust worden van welk gedrag wel en niet werkt in contact met anderen.
The Flirt Company stelt dat we, naarmate we meer levenservaring opdoen, erachter komen dat eigenschappen als authenticiteit, congruentie, openheid en gevoeligheid ons helpen om diezelfde, ontwapende vorm van contact terug te vinden. "Al gaat het gepaard met flink wat vallen en opstaan, we leren dat werkelijk contact minder gaat over de inhoud van wat we allemaal tegen elkaar zeggen en meer over het gevoel dat we aan elkaar geven.
Immers, met mensen die ons een goed gevoel geven, raken we vertrouwd en met mensen die we vertrouwen willen we nog meer contact omdat zij ons een goed gevoel geven! En naar alle waarschijnlijkheid is dat wederzijds. Zodoende kunnen we opbloeien, leren en groeien, meer bereiken dan in ons eentje, krijgen we het gevoel dat we ergens thuis horen en dat ons leven zin heeft."

De kracht van storytelling
De kunst van het vertellen ligt in onze biologie besloten. In onze hersenen (de linkerhelft om precies te zijn) hebben we allemaal een eigen Storyteller.
Flirt Company: "Deze Storyteller doet niets anders dan de wereld om ons heen en onze interactie met deze wereld aan onszelf te vertellen. Waarom deed ik dat nou? Waarom voel ik mij zo? Wat zou ze gaan doen? Waarom keek hij zo naar mij? Hoe krijg ik het voor elkaar? Waarom ging ik er (niet) op af? Hoe zat dat ook alweer? Storytelling is het organiserende vermogen van onze herinnering, die van al onze ervaringen interessante verhalen maakt om ze beter te onthouden. Door onze ervaringen beter te onthouden, kunnen we leren van onze fouten en daardoor het voor ons meest succesvolle gedrag beter voorspellen.".

Welk verhaal vertelt u uzelf?
De verhalen die we in eerste instantie aan onszelf vertellen zijn dan ook niet zomaar ‘en-toen-en-toen-en-toen-verhalen’, die feitelijk opsommen wat er allemaal gebeurde. Om een verhaal te kunnen onthouden, moet het ons grijpen.
1. Om te beginnen onthouden wij verhalen die ons iets vertellen over het hoe en waarom van wat er is gebeurd, over de causaliteit tussen gebeurtenissen en de intenties van de betrokkenen. We onthouden dus niet zozeer de daadwerkelijke gebeurtenissen.
2. Hoe (in onze beleving) de ene gebeurtenis uit de andere voortkwam, onthouden we middels een verhalende spanningsboog: ‘Introductie - Rijzende Handeling - Climax - Vallende Handeling - Ontknoping’. Kortom, als een verhaal.
3. Daarnaast zijn we geneigd om, waar nodig, van alles bij het verhaal te betrekken of desnoods te verzinnen om het kracht bij te zetten.

Aan de slag!
Kortom, het verhaal dat ons emotioneel raakt, beklijft veel beter en heeft dus, in zijn functie als toekomstige alarmbel (positief en negatief), veel meer kans van slagen als het drijft op sterke gevoelens. Flirt Company: "Want hoe actiever onze hersenen een verhaal in zich op kunnen nemen, hoe meer wij ons daarmee kunnen verbinden.  Van feiten en opsommingen wordt het brein niet bijster enthousiast, het gaat om de totale beleving. Aan u de uitdaging om uw verhaal rijkelijk vorm te geven – of dit nu voor een zakelijke presentatie is of een informeel gesprek. U laat een indruk achter die men onthouden zal."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Socialer dan ooit, maar hoe herwinnen we de energie uit ons digitaal contact?
 Werknemer ergert zich aan privéverhalen op de werkvloer
 Zeven stappen om nog beter te communiceren met uw medewerkers
 Liegend en lachend meer verkopen
 
 
reacties
 
Eria Gasseling  |   | 
20-06-2014
 | 
09:03 uur
Oliver Sacks een beroemd neuroloog heeft ooit het volgende gezegd over wat een normaal mens is in zijn verhaal. In zijn opvatting is dat 'iemand die zijn eigen verhaal kan vertellen. Die weet waar hij vandaan komt (hij heeft een oorsprong, een verleden en een goed functionerend geheugen), hij weet waar hij staat (zijn identiteit) en hij meent te weten waar hij heen gaat (hij heeft plannen). Hij heeft een plek in zijn verhaal. De betekenis van verhalen is ontegenzeggelijk groot en stellen je in staat om te reflecteren over je eigen oorsprong en waar je naar toe wilt. In mijn boek ''Mijn Dikk-Ik'' beschrijf ik diverse non-fictieve verhalen die boeiend, spannend en aangrijpend zijn en aanzetten tot reflectie. Naast verhalen zeer interessant voor coaches die kennis willen maken met de gehanteerde methodiek. Te koop bij Bol.com, Managersonline en Daan Nijman in Groningen.
Pixelfarm Digitale Marketing  |   | 
27-08-2014
 | 
11:38 uur
Sterk artikel. Storytelling is daarbij ook een sterk wapen in je marketing-arsenaal, indien dit op een juiste manier ingezet wordt. Te vaak zien wij gevallen waarbij de campagne niet past bij het gewenste imago.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10