zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Waardering klantgerichtheid banken en overheid laag

27 maart 2014 - Nederlanders waarderen de klantgerichtheid in hun land gemiddeld maar matig. Dat blijkt uit het Klantenonderzoek 2014, dat Maurice de Hond hield in opdracht van TerSprake. Het onderzoek omvat uiteenlopende branches.

Winkels en horeca scoren met respectievelijk een 6,2 en 6,3 een magere voldoende. Maar onder meer banken (5,4), verzekeraars (5,2) en de landelijke overheid (4,8) scoren matig tot slecht.

Voorkeursbehandeling
Het onderzoek werd door Maurice de Hond onder 2.300 mensen gehouden. Hen werd onder meer gevraagd hoe zij het liefst door een bedrijf of organisatie behandeld willen worden. Optimaal geïnformeerd worden scoorde het hoogst (71 procent), maar ook vriendelijkheid (48 procent) en een oprechte begroeting bij binnenkomst (29 procent) worden gewaardeerd. Overigens gaf 37 procent van de ondervraagden aan de prijs van een product of dienst belangrijker te vinden dan een klantgerichte benadering. Daar staat weer tegenover dat 69 procent van de ondervraagden geneigd is om méér geld uit te geven als zij het gevoel hebben dat er door medewerkers goed naar hen wordt geluisterd.

Stevige sancties
Bedrijven en organisaties die zich klantonvriendelijk gedragen mogen van 73 procent van de ondervraagden door middel van naming & shaming stevig worden aangepakt. Een verrassend groot deel van de ondervraagden (46 procent) toont zich uitgesproken somber over klantgerichtheid in Nederland en verwacht op dat gebied helemaal niets meer.
Volgens Anketrien Schillhorn van Veen van TerSprake is er vooral in de bancaire sector en bij overheden nog veel werk aan de winkel: "De klant oordeelt gemiddeld genomen behoorlijk hard over deze sectoren. Men zal daar de bakens moeten verzetten en kan leren van de ervaringen in sectoren die wél al een ruime voldoende halen. Wij ervaren dat het succes van bedrijven en organisaties die goed scoren met klantgerichtheid meestal gebaseerd is op het feit dat personeel hart voor de zaak heeft. En tegelijkertijd ook hard voor de zaak durft te zijn. Die wisselwerking is uitermate effectief."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Zes richtlijnen voor digitale transformatie
 Nederlandse bedrijven optimistisch; vertrouwen in Verenigd Koninkrijk daalt
 Financiële sector heeft geen vertrouwen in naleving regelgevingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Omnichannelstrategie vraagt om investering in klant
 Organisaties beloond voor klantgerichtheid
 Klantgerichtheid grote Nederlandse bedrijven opnieuw beloond
 Klantgerichtheid professionele dienstverleners vaak onder de maat
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
Werkgevers onderschatten risico’s van geldgebrek bij personeel (3) 
Student wil niet lenen (1) 
42 procent werknemers wil verbod op bereikbaarheid buiten werktijd (2) 
Bijna alle Nederlanders ervaren werkstress (5) 
beurs
Stijgers Dalers
Yatra 5.4  6.3 %
Altice 8.52  5.2 %
Advanced met 39.43  4.4 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.45  -4.3 %
Brill kon 34.51  -2.8 %
Positieve onderzoeksresultaten Galapagos met cystic fibrosis
D'Ieteren in onderhandeling met Amerikanen over Belron
Einde cijferseizoen betekent blik op macrodata
meer beurs
top10
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt
Hoe u medewerkers stimuleert regie over ontwikkeling te nemen
Managers hebben weinig benul van werkstress onder werknemers
#MeToo: Gevolgen nog veel ernstiger bij intimidatie
Tanja Roeleveld verkozen tot ‘MVO-manager van het jaar’ 2017
Zeven trends die zakelijke IT-omgevingen een boost zullen geven
2018 wordt het jaar van hivenets, swarmbots en polymorfe malware
Mannelijke mantelzorgers vaker ondersteund dan vrouwelijke
Bedrijven behalen niet meer omzet met digitalisering
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen
meer top 10
vacatures
meer vacatures