zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer ziet af van gebruik van mobiele bedrijfsapps

14 november 2013 - 58 procent van de werknemers van middelgrote tot grote bedrijven ziet af van het gebruik van de mobiele bedrijfsapps die men eigenlijk moet gebruiken voor het werk. In plaats daarvan gaat 64 procent tegen de stroom in door zelfgekozen apps uit publieke app stores te downloaden voor zakelijk gebruik. Hiermee brengen ze de beveiliging van het bedrijf in gevaar.

Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Mobiquity. Uit het onderzoek komt een belangrijke uitdaging voor bedrijven naar voren: dat B2E-apps (Business to Employee) vaak niet het sterke ontwerp en het gebruiksgemak bieden, die je wel vindt in klant- en consumentgerichte apps. Volgens het onderzoek is 43 procent van de smartphonegebruikers en 41 procent van de tabletgebruikers niet onder de indruk van de mobiele bedrijfsapps die zij voor hun werk moeten gebruiken. Heel vaak werken zij in plaats daarvan met de desktopversie. 26 procent van de smartphonegebruikers en bijna twintig procent van de tabletgebruikers zegt dat men vasthoudt aan de mobiele bedrijfsapp, maar dat de productiviteit daaronder lijdt. "Het is geen wonder dat de tevredenheid over mobiele bedrijfsapps tekortschiet. Bedrijven zitten nog steeds vast aan oude procedures, terwijl hun medewerkers een paar stappen verder zijn," zegt Scott Snyder, Chief Strategy Officer van Mobiquity. "Om meer draagvlak te creëren voor dergelijke apps – en de risico’s die verbonden zijn aan roekeloos app-gebruik te verminderen –, moeten organisaties dezelfde strategieën hanteren als bij klantgerichte apps."



Hoe IT omgaat met deze uitdaging
Het onderzoek toont aan dat bijna 70 procent van de werknemers op dit moment privésmartphones en -tablets gebruikt op de werkvloer – een trend die zich blijft voortzetten volgens Gartner. Slechts 24 procent van de bedrijven uit het onderzoek van Mobiquity hanteert een formele BYOD-policy (Bring Your Own Device). IT-afdelingen blijken verschillende tactieken in te zetten om te voorkomen dat werknemers zelfgekozen apps downloaden en gebruiken. Voorbeelden zijn:
• negen procent heeft een bedrijf-app store en schrijft voor welke apps gebruikt moeten worden op mobiele apparaten;
• dertien procent bepaalt welke apps zijn toegestaan voor gebruik op privésmartphones en privétablets op de werkvloer;
• twintig procent zorgt dat apps voorgeïnstalleerd staan op de mobiele apparaten van werknemers;
• 25 procent blokkeert sommige of alle persoonlijke apps op smartphones van de zaak.
Ty Rollin, Mobiquity’s Chief Technology Officer: "Zodra CIO’s toestaan dat medewerkers hun eigen mobiele apparaten meenemen, openen ze de deur voor onbeveiligde bedrijfsdata en voorkomen dat die buiten uw bedrijfsnetwerk terechtkomen, is niet te doen. Maar een BYOD-policy implementeren, kan ervoor zorgen dat uw medewerkers onderdeel worden van de oplossing. Zo maakt u ze ‘bewakers’ van zakelijke data."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier apps verantwoordelijk voor 82 procent van mobiel dataverbruik iOS
 Big data rendeert snel voor grote bedrijven
 Mobiele apps steeds vaker geblokkeerd door werkgever
 Europese privacytoezichthouders publiceren opinie over mobiele apps
 
 
reacties
 
Eelco L  |   | 
14-11-2013
 | 
11:46 uur
Het is inderdaad gevaarlijk om gevoelige informatie in openbare apps te verspreiden en te gebruiken. Bedrijfsapps, mits goed beveiligd, zijn beter geschikt voor deze doeleinden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10