zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gezonde en veilige zakenreiziger is productieve medewerker

29 oktober 2013 - Driekwart van de Europese zakenreizigers (76 procent) noemt veiligheid als belangrijkste zorg op reis. Dit blijkt uit onderzoek van de Global Business Travel Association (GBTA) in samenwerking met AirPlus naar het welbevinden van reizende medewerkers. Zakenreis bericht erover. Een gezonde en veilige zakenreiziger is een productieve medewerker, stelt GBTA bovendien.

"Het is daarom niet verrassend dat Europese frequente reizigers een bepaalde mate van autonomie wensen: ze willen de controle hebben over hun eigen reis, lange werkdagen vermijden, minder tijd weg zijn van huis, veilig zijn en een gezonde balans vinden tussen werk en privé. Het reisbeleid heeft de grootste invloed op deze factoren. Door te praten met medewerkers en de druk te begrijpen die zakenreizen kunnen veroorzaken, kan het reisbeleid zo worden opgezet, dat er wordt voldaan aan zowel de behoeften van de medewerker als die van de organisatie," aldus GBTA.



Gezond op reis
Het belang van de balans tussen werk en privé die GBTA noemt, blijkt eens te meer uit het feit dat voor 75 procent van de ondervraagde zakenreizigers contact houden met vrienden en familie tijdens de zakenreis prioriteit heeft. 65 procent vindt gezond eten terwijl zij onderweg zijn een zorg, terwijl 46 procent het belangrijk vindt te kunnen sporten op zakenreis. Dergelijke behoeften zouden dus door de reisinkoper kunnen worden meegenomen bij het samenstellen van een hotelprogramma – is er een sportschool aanwezig in de te contracteren hotels? Wat voor eten wordt er geserveerd in het restaurant?

Angst voor negatieve gevolgen
Volgens GBTA wordt de roep om meer autonomie bij ongeveer de helft van de werkgevers niet ingewilligd. "55 procent van de zakenreizigers zegt dat navolging van het reisbeleid verplicht is binnen hun bedrijf. Zij hebben dus beperkte persoonlijke controle en autonomie en moeten strikte regels volgen. Als het reisbeleid niet evenwichtig is, kan dit leiden tot een laag welbevinden en zwakke prestaties van medewerkers."

Sociale impact
Bijna 70 procent accepteert dat zakenreizen bij hun functie hoort en 55 procent wil geen kritiek uiten op het reisbeleid, uit angst dat dit negatieve gevolgen heeft voor hun werkzaamheden. "Dit onderstreept het belang van het opstellen van een reisbeleid dat niet alleen de geldelijke kosten van reizen voor het bedrijf behandelt, maar ook de sociale impact ervan op medewerkers," vindt GBTA.
De meerderheid van de 675 ondervraagde frequente reizigers (zestien procent afkomstig uit Nederland en België) geniet van zakenreizen (85 procent), omdat ze nieuwe plekken kunnen ontdekken. Stressvol vinden zij vertragingen en annuleringen door luchtvaartmaatschappijen (66 procent), lang wachten op de luchthaven (49 procent), transferverbindingen (45 procent) en reizen buiten normale kantoortijden, waaronder ‘s avonds laat (44 procent), tijdens het weekend (42 procent) en ‘s ochtends vroeg (40 procent).
Milieu steeds belangrijker
Daarnaast blijkt dat de zakenreizigers het milieu steeds belangrijker vinden. Meer dan de helft (58 procent) recyclet papier, plastic of glas. Om hun CO2-uitstoot te verminderen boekt 52 procent een hotel vlakbij hun vergaderlocatie, zodat ze daarnaartoe kunnen lopen. Vijfenveertig procent neemt het openbaar vervoer indien mogelijk. Het minst populair is deelnemen aan een CO2-compensatieprogramma.
Ook voor bedrijven waar de focus vooral op de kosten ligt, valt een business case te maken. Bedrijven dienen zich immers te houden aan de zorgplicht, die stelt dat zij verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van de medewerkers. "Maar ook zonder die juridische druk zal een organisatie die zijn employees en reputatie hoog acht, stappen nemen om de veiligheid en gezondheid van zakenreizigers te waarborgen. De overduidelijke boodschap aan het reizende bedrijfsleven van dit rapport, is de overkoepelende noodzaak om reisprogramma’s op te stellen en te implementeren die het evenwicht bewaren tussen de bedrijfskosten per reis en de menselijke kosten per reis."


Bron: Zakenreis.nl
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Smartphone veel gestolen of kwijt deze zomer
 Zakelijke reiziger is druk in de trein, maar niet met werk
 Organisatie mist inzicht in reis- en declaratiegedrag werknemer
 Kwart zakenreisbudget gaat naar eten, entertainment, roaming en vervoer
 
 
reacties
 
Eelco L  |   | 
29-10-2013
 | 
14:10 uur
Het lijkt mij een logisch gevolg dat werknemers die enige autonomie krijgen bij hun reizen/werk, ook productiever zijn. Deze werknemers blijken vaak meer gemotiveerd.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10