zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

‘BYOD minder geschikt voor bedrijfskritische ICT’

30 september 2013 - Panasonic Toughpad vindt ‘Bring Your Own Device’ geen goede optie voor bedrijven of hun mobiele professionals, die voor hun primaire werkprocessen afhankelijk zijn van (mobiele) ICT-apparatuur.  "De gebruikelijke consumenten notebooks, tablets en smartphones zijn niet geschikt voor de taken van dergelijke professionals en laten het vaak afweten," zegt Lisbeth Lashmana, Regional Marketing Manager Benelux bij Panasonic Toughbook.

De kans bestaat, dat er dan geen informatie meer uitgewisseld wordt en de primaire bedrijfsprocessen verstoord raken, aldus Lashmana.  Een verkoper, die geen nieuwe orders kan invoeren; een onderhoudsmonteur die geen toegang heeft tot de technische tekening van de machine die hij moet repareren, of een thuiszorgmedewerkster, die niet in het medicatiedossier van een patiënt kan kijken. Het uitvallen van de ICT-apparatuur van mobiele werknemers kan dramatische gevolgen hebben voor de primaire bedrijfsprocessen van organisaties. Waar de ICT-afdeling in de normale kantooromgeving snel kan ingrijpen is dat bij mobiele werknemers vaak niet mogelijk. Uitval of verminderde functionaliteit van mobiele apparatuur kan leiden tot relatief onschuldige gevolgen als ontevreden klanten, tijd- en omzetverlies, maar ook tot ernstige gevolgen als het gaat om de verzorging van patiënten of het onderhoud van voertuigen of belangrijke, technische installaties.



Werkgever
Omdat er hoge eisen aan de ICT-voorzieningen voor de mobiele professional worden gesteld, ligt het voor de hand dat de werkgever deze ter beschikking stelt en de apparatuur zo configureert en onderhoudt, dat de professional altijd de optimale tool voor de uitvoering van zijn taken heeft. Er kunnen dan ook goede afspraken gemaakt worden over het gebruik, het beheer en over de procedures bij technische problemen. In de meeste gevallen is het niet toegestaan om eigen applicaties te installeren of om de apparatuur voor privézaken te gebruiken. Daardoor vermindert de kans op problemen aanzienlijk. Ook verlies van productiviteit door onder werktijd op internet te surfen, e-mail of social media te scannen of spelletjes te doen, wordt zo beperkt.
"Wij staan in het algemeen een beetje sceptisch ten aanzien van BYOD, vooral uit praktische overwegingen met betrekking tot functionaliteit, veiligheid, beheer, productiviteit en kosten," zegt Lashmana, "Maar als het om mobiele professionals gaat, die voor de uitvoering van hun taken afhankelijk zijn van de apparatuur, is onze stelling, dat BYOD eigenlijk geen realistische optie is. Dan moet de werkgever de regie houden en is hij in onze ogen verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van betrouwbare en functionele tools en mag hij zeker ook praktische richtlijnen geven voor het gebruik van de apparatuur."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 60 procent van alle bedrijven blootgesteld aan BYOD-risico’s
 Gebruikers dwingen organisaties om omgevingen geschikt te maken voor BYOD
 WiFi en BYOD gaan toekomst mobiele medewerkers beďnvloeden
 Vijf BYOD-tips voor extra veiligheid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10