zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Organisatie mist inzicht in reis- en declaratiegedrag werknemer

14 augustus 2013 - Bedrijven hebben te weinig grip op de beheersing van zakelijke reiskosten. Reisbudgetten worden onnodig overschreden omdat een actueel reisbeleid van de organisatie ontbreekt of niet wordt nageleefd door de zakenreiziger.  Dat stelt Michael van der Woude, Commercieel Manager VCK Travel.

Met het ontbundelen van services door luchtvaartmaatschappijen, hotels en autoverhuurbedrijven worstelen organisaties steeds vaker met de kosten van reizen. Steeds vaker worden  extra kosten in rekening gebracht voor het inchecken van bagage, wifi op de hotelkamer, navigatie in de auto of een aanvullende reis- of autoverzekering. Het point of sale hiervoor is veranderd en een reiziger krijgt steeds vaker een dergelijk dienst aangeboden kort voor of soms zelfs tijdens een reis. Werkgevers worden vervolgens achteraf geconfronteerd met kosten voor omgeboekte vliegtuigstoelen of upgrades, extra maaltijden en aanvullende, vaak niet noodzakelijke verzekeringen. Deze kosten lopen via declaraties de boekhouding in, waardoor kosten minder goed inzichtelijk zijn en controle in veel gevallen pas plaats vindt nadat de uitgaven zijn gedaan.

Inzicht ontbreekt
Het ontbreekt veel organisaties aan een helder en actueel reisbeleid waarin de zakenreiziger wordt gewezen op zijn rechten en verplichtingen. Ook ontbreekt het vaak aan interne controlesystemen, waarmee wordt getoetst in hoeverre kosten conform een gevoerd beleid zijn. Vooral middelgrote- en grote organisaties hebben vaak geen inzicht in de gemaakte kosten en mogelijke besparingen. Bedrijven waar het reisvolume hoog is en die regelmatig buiten Europa vliegen, zijn door bijvoorbeeld upgrades van vliegtuigstoelen (à minimaal  85 euro per stuk) die op de luchthaven door de reiziger worden gekocht, snel tienduizenden euro’s per jaar extra kwijt. Maar ook op Europese vluchten stijgen de kosten voor additionele services snel door onder andere de invoering van comfort class stoelen en de invoering van kosten voor ruimbagage.

Reisbeleid is key
Bedrijven moeten een helder en actueel reisbeleid opstellen én naleven. Bij het maken van contractafspraken dient vanuit afdeling Inkoop rekening te worden gehouden met alle elementen en kosten waar een reiziger mee te maken krijgt. Het komt nog veel voor dat een contractafspraak wordt gemaakt voor een basisproduct, zonder dat rekening wordt gehouden met alle bijkomende kosten. Dit leidt uiteindelijk tot extra en onnodige kosten. In het reisbeleid moet vervolgens worden opgenomen welke diensten en services onderdeel zijn van de contracten met luchtvaartmaatschappijen, hotels en autoverhuurbedrijven. Daarnaast moet duidelijk worden vastgelegd wat de reiziger kan verwachten als hij op reis gaat, maar ook wat de werkgever van hem verwacht en welke declaraties binnen de afspraken mogen worden ingediend. Hiermee wordt voorkomen dat de reiziger klakkeloos kosten maakt voor overbodige diensten. De werkgever moet het reisbeleid verder beschouwen als een dynamisch document dat regelmatig herzien wordt om het actueel te houden en controleerbaar te maken, zodat meer grip op de kosten wordt gehouden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Consument stapt over bij slechte digitale dienstverlening
 Hoe leidt u een bedrijfsovername in goede banen?
 Thuiswerken: effectief of ten koste van het bedrijfsresultaat?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kwart zakenreisbudget gaat naar eten, entertainment, roaming en vervoer
 Business class niet populair binnen Europa
 Hotels bieden steeds meer gratis extra’s aan zakenreizigers
 Zakenreiziger kiest low cost maatschappij vooral op basis van gemak
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt (5) 
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen (3) 
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring  (1) 
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop (1) 
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 0.44  4.8 %
Value8 5.27  4.6 %
Binck 4.25  3.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Altice 7.56  -8.8 %
Beter bed 14.36  -3.6 %
HP Inc presteert beter dan verwacht
Hewlett Packard Enterprise boekt hogere resultaten
AkzoNobel en Axalta eindigen fusiegesprekken
meer beurs
top10
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt
Hoe u medewerkers stimuleert regie over ontwikkeling te nemen
Zeven trends die zakelijke IT-omgevingen een boost zullen geven
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen
2018 wordt het jaar van hivenets, swarmbots en polymorfe malware
Zes richtlijnen voor digitale transformatie
Thuiswerken: effectief of ten koste van het bedrijfsresultaat?
Vliegtuig-wifi nog steeds duur en beperkt in aanbod
Nederlandse bedrijven optimistisch; vertrouwen in Verenigd Koninkrijk daalt
Ronald Doesburg wint Young Captain Award 2017
meer top 10
vacatures
meer vacatures