zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meerderheid bedrijven doet niets voor oudere zakenreizigers

26 juli 2013 - Wereldwijd wordt het zakelijk reizen beïnvloed door een stijging van de levensverwachting. Op dit moment is veertien procent van de zakenreizigers ouder dan 55 jaar. In Nederland is dat zeventien procent. Naar aanleiding van deze ontwikkelingen onderzocht AirPlus in hoeverre bedrijven inspelen op de veranderende behoeften op het gebied van zakenreizen. Zakenreis tekent de resultaten op.

Volgens de AirPlus studie is het wereldwijde gemiddelde percentage van reizigers met een leeftijd boven de 55 en niet behorend tot het hogere management (buiten beschouwing gelaten, omdat zij meestal betere reisvoorwaarden hebben) veertien procent. Een aanzienlijk hoger aandeel van oudere zakenreizigers is te vinden in twee Engelssprekende landen: Canada en het Verenigd Koninkrijk, beide met twintig procent. Deze worden op de voet gevolgd door Brazilië, Australië, Nederland en de Verenigde Staten met zeventien en achttien procent. Landen die ver onder het gemiddelde uitkomen, zijn China en Turkije met respectievelijk zes en acht procent.



Wordt er iets gedaan voor de oudere zakenreiziger?
Bij nader onderzoek van het reisbeleid, blijken bedrijven vrij streng als het gaat om bijzondere vergoedingen voor oudere reizigers. Het overgrote deel van de bedrijven (tussen de 75 en 89 procent) heeft geen speciale richtlijnen, noch speciale toelagen voor reizigers op leeftijd.
Als het gaat om reisrichtlijnen voor oudere reizigers, hebben alleen bedrijven in de regio Azië/Pacific met zeventien procent tweemaal zo vaak een speciaal reisbeleid ten opzichte van de andere regio’s.
Regio’s met de minste bedrijven die speciale toelagen hebben voor oudere reizigers zijn Zuid-Afrika, Europa en Noord-Amerika, variërend tussen de vier en vijf procent. Dit is in de regio Azië/Pacific iets hoger met acht procent. De regio met de meeste speciale toelagen is echter Latijns-Amerika met veertien procent. Interessant is dat drie van de zes landen die bovengemiddeld scoren op het gebied van speciale richtlijnen voor oudere reizigers, tot de BRIC-landen behoren: India, China en Rusland.
Vergelijkbaar is het beeld voor de landen met een bovengemiddeld percentage aan speciale toelagen voor 55+ reizigers. Vooroplopend in deze categorie zijn Brazilië en Mexico, twee opkomende economieën, gevolgd door Singapore, Oostenrijk en Duitsland.
Vervolgens is onderzocht of bedrijven met een groter aandeel oudere reizigers, ook vaker een speciaal reisbeleid hebben. Veertien procent van de bedrijven met minder dan vijf procent van de reizigers boven de 55 jaar hanteren speciale richtlijnen of vergoedingen. Naarmate het aandeel van oudere reizigers toeneemt, stijgt dit percentage tot 23 procent. Dat betekent dat gemiddeld in 23 procent van de bedrijven met meer dan twintig procent van de reizigers ouder dan 55, speciale richtlijnen of toelagen zijn vastgesteld.

Speciale richtlijnen of toelagen vooral voor snellere reistijd of meer comfort
Met betrekking tot het speciale reisbeleid, noemt de meerderheid van de respondenten met een dergelijk beleid snellere reistijd (bijvoorbeeld een directe verbindingen, ook al is dit niet het goedkoopste alternatief)  en meer comfort (bijv. extra services op vluchten, upgrades voor autohuur of treinreizen). Als een overstap niet kan worden vermeden, dan is het alternatief meer tijd inplannen voor de aansluitende vlucht. Meer dan een derde van de bedrijven boekt ook een hogere serviceklasse voor lange vluchten. In de speciale richtlijnen van Nederlandse bedrijven komt meer reiscomfort het meest voor.

Mannelijke respondenten stellen regels sneller vast
Bedrijven met mannelijke reismanagers hebben vaker speciale richtlijnen voor oudere reizigers (zestien procent). Dit is meer dan twee keer zoveel als in bedrijven met vrouwelijke reismanagers. Een vergelijkbaar beeld zien we met betrekking tot speciale toelagen voor reizigers op leeftijd: zes procent van de vrouwelijke reismanagers geeft speciale toelagen voor oudere reizigers, terwijl dat bij hun mannelijke collega’s negen procent is.
De antwoorden tussen mannelijke en vrouwelijke respondenten wijken ook af als het gaat om het aantal verschillende uitkeringen voor oudere reizigers. In het algemeen geeft een vrouwelijke respondent gemiddeld 1,9 verschillende opties met betrekking tot speciale toelagen. De mannelijke reismanager is een beetje restrictiever: hij geeft gemiddeld slechts 1,6 verschillende opties.
Als we naar de specifieke bijzondere vergoedingen kijken, dan laten vrouwelijke travel managers significant vaker een snellere reistijd toe (56 procent vs. 43 procent van de mannelijke travel managers) en/of een hogere serviceklasse voor lange vluchten (40 procent in vergelijking met 27 procent). Alleen als het gaat om meer reiscomfort zijn mannelijke reismanagers eerder geneigd een speciale uitkering te implementeren.

Speciale vergoedingen: verschillen per afdeling
- 67 procent van de bedrijven met een specifieke afdeling of persoon voor reismanagement staan oudere reizigers een snellere reistijd toe (bijvoorbeeld directere verbindingen ondanks een hogere vluchtprijs).
- Bijna 50 procent geeft meer tijd voor het halen van een aansluitende vlucht of meer reiscomfort. Slechts 27 procent van de respondenten die op een specifieke afdeling voor reismanagement werkt echter geeft extra vergoedingen voor upgrades op lange-afstandsvluchten.  Dit lijkt logisch, omdat meer gespecialiseerde reisafdelingen vaak onder hogere-uitgaven-programma’s vallen en dus te maken hebben met een strenger toezicht op de kosten.
- Als het reismanagement onder assistent-teams valt, is er een grotere kans op het krijgen van een upgrade: 42 procent doet dergelijke uitgaven voor oudere reizigers. Maar nogmaals, de meerderheid geeft de voorkeur aan het zorgen voor een snellere reistijd (67 procent).
- Als het reismanagement is ondergebracht bij andere afdelingen (zoals inkoop of HR), staat de travel manager meer reiscomfort (48 procent) of snellere reistijd (39 procent) toe.


Bron: Zakenreis.nl
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'De (r)evolutie van de iSamenleving'
 Nederland wereldwijd tweede in toename pensionado’s
 HR verwacht negatieve gevolgen van verhoging pensioenleeftijd
 Vergrijzing biedt kansen, vereist verandering
 
 
reacties
 
Ineke Stofmeel  |   | 
29-07-2013
 | 
15:01 uur
Het is onzin om ''oudere'' zakenreizigers extra in de watten te leggen. Ik ben zelf een zakenreizigster van 55+ en ik begrijp werkelijk niet waarom ik beter verwend zou moeten worden dan jongere reizigers. Het is bekend dat veel (vooral werkende!) 55-plussers een prima gezondheid hebben en echt geen rollator nodig hebben om van het ene vliegtuig naar het andere te lopen. Ik ben zelf veel actiever en gezonder dan veel collega's die 20 jaar jonger zijn. Gewoon een kwestie van goed en gezond leven (ik snap dat er uitzonderingen zijn).
Ik zou het zelfs beledigend vinden als ik als ''oudere'' zakenreiziger privileges zou krijgen wegens mijn leeftijd.
Is dit weer zo'n typisch Hollands vooroordeel en ranzig voorbeeld van betutteling???
Krijgen vrouwen met roze punthakken straks ook een speciaal trapje om de bus in te klimmen?
Of krijgen mannen met een kale kop straks een speciaal mutsje als ze tijdens een regenbui de vliegtuigtrap af moeten lopen?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10