zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Organisatie en werkzoekende hebben andere verwachtingen

12 juli 2013 - Communicatie is van essentieel belang bij het wervingsproces. Een weldoordachte communicatiestrategie zal bij elke stap van het proces tot meer succes leiden. Maar bedrijven en werkzoekenden hebben andere verwachtingen.   Dat blijkt uit een onderzoek van StepStone naar het wervingsgedrag van bedrijven en het sollicitatiegedrag van werkzoekenden, zo meldt 6Minutes.be.

Een werkzoekende wil bij het zoeken naar een baan specifieke informatie vinden, maar uit de StepStone-enquête blijkt dat er een verschil is tussen de informatie die werkzoekenden willen krijgen en de informatie die werkgevers tijdens het zoekproces geven.



Functie-inhoud en salaris
Het belangrijkste voor de werkzoekenden is de functie-inhoud, en over dit doorslaggevende onderwerp geven werkgevers voldoende informatie. Ook het salaris is belangrijk voor de werkzoekenden, maar werkgevers geven daar niet vaak informatie over in de vacaturetekst. Het salaris komt meestal pas aan bod in de laatste fases van de sollicitatiegesprekken.  Werkzekerheid tenslotte is een ander aspect dat niet vaak door werkgevers vermeld wordt, terwijl werkzoekenden ook hier graag informatie over willen.

Reëel beeld
Tijdens de sollicitatiegesprekken en contractonderhandelingen moeten bedrijven ervoor zorgen dat sollicitanten een volledig en realistisch beeld krijgen van de functie en de toekomstige werkomgeving. Hoe beter nieuw aangenomen werknemers voorbereid zijn, hoe groter de kans dat ze gemotiveerd zijn om hun taken te vervullen en bij het bedrijf te blijven.
De kandidaat is nog niet helemaal ‘binnen’ op het moment dat hij of zij het contract ondertekent: 61 procent van de pas aangenomen werknemers staat nog steeds open voor nieuwe mogelijkheden. "Deze resultaten zijn heel leerzaam voor werkgevers," zegt Michel Tubbax, Managing Director van StepStone België. "Bedrijven moeten niet alleen uitgaan van hun eigen behoeften, ze moeten ook communiceren in de taal van de werkzoekenden. Op die manier kunnen ze een betere respons verwachten op de geplaatste vacatures."

Over het onderzoek
Aan het jaarlijks onderzoek van StepStone namen 800 bedrijven en 21 262 werkzoekenden deel. Het onderzoek werd gevoerd in Oostenrijk, België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Nederland en Zweden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Geen reactie na sollicitatie grootste ergernis van werkzoekenden
 Hoe rechtvaardiger de selectie, hoe meer talentvolle sollicitanten
 Sollicitant ergert zich aan algemene afwijzingen
 Persoonlijkheidstest vaak gebruikt bij selecteren talent
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10