zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Kantoorlawaai moet prijskaartje krijgen'

12 juli 2013 - Volgens (facility) managers op het European Facility Management Congres (EFMC) 2013 in Praag, verliezen organisaties jaarlijks ongeveer 24 werkdagen per werknemer als gevolg van onnodige onderbrekingen veroorzaakt door een slechte akoestische werkomgeving. De aanwezige facility managers schatten dat de kosten per minuut, per medewerker tegen de 1,36 euro zijn. Dit betekent dat deze verloren tijd organisaties ongeveer 15.000 euro per werknemer per jaar kost.

Het is van belang een prijskaartje aan kantoorlawaai te hangen, om zo een goed economisch argument te hebben om de juiste investeringen te doen voor het bereiken van hogere productiviteit binnen kantooromgevingen. In een rondetafelgesprek op het EFMC, gehouden door Concept Developers van Saint-Gobain Ecophon uit Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Zweden en Nederland, werden facility managers uitgenodigd om te helpen bij het identificeren van de werkelijke kosten van een slechte akoestiek binnen de werkomgeving. Ook keken zij hoe facility managers en ‘activiteitgerelateerd’ akoestisch design kunnen bijdragen om deze kosten te verminderen.



Lawaai en stress
Het effect van lawaai op stressniveaus is wetenschappelijk onderzocht, met name binnen het onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan de Bremen-study, waaruit bleek dat er een directe correlatie bestaat tussen de hartslag van de leraar en geluidniveaus in de klas. Ook is bewezen, in een studie door UC Berkeley, dat geluid van invloed is op de prestaties van mensen en dan met name op werk dat veel concentratie vereist. En toch wordt de akoestiek in de werkomgeving nog niet goed aangepakt.

Activiteitgerelateerd akoestisch design
Yvette Tietema, Concept Developer Office van Ecophon Nederland, legt uit: "In de meeste landen zien we dat open kantooromgevingen het vaakst voorkomen. Toch wordt in de meeste gevallen pas over akoestiek nagedacht, nadat er klachten zijn. Dit terwijl akoestiek de grootste klacht is binnen dit soort omgevingen." Op het EFMC werd duidelijk dat facility managers begrijpen dat werken in een slechte geluidsomgeving ten koste gaat van het concentratievermogen en invloed heeft op stressniveaus van medewerkers en dus op de productiviteit. Zij beseffen dat minder productiviteit kostbaar is voor een organisatie, maar zien ook dat er weinig kennis is over hoe je deze geluidsniveaus kan controleren in een open kantooromgeving en wie hier verantwoordelijk voor is.
"Open kantooromgevingen kunnen productiviteit bevorderen, maar om doeltreffend te zijn moeten we begrijpen hoe werknemers deze ruimtes gebruiken. Wellicht hebben zij behoefte aan verschillende activiteitgerelateerde ruimtes, waar informele bijeenkomsten gehouden worden, een ruimte waar plek is voor persoonlijke telefoongesprekken of een rustige omgeving waar mensen kunnen denken en concentreren. Elke activiteitgerelateerde ruimte heeft een andere akoestische vereiste en dat is hoe je met activiteitgerelateerd akoestisch design de werkomgeving kan optimaliseren. We moeten ruimtes ontwerpen die voldoen aan de verwachtingen van de eindgebruiker," aldus Yvette Tietema.

De rol van de Facility Manager
Ecophon gelooft dat facility managers een grote rol spelen in de verbetering van akoestiek binnen de werkomgeving en dat zij ervoor kunnen zorgen dat er minder kostbare tijd verloren gaat aan verstoringen veroorzaakt door ongewenst geluid.
John Hanlon, werktuigbouwkundig ingenieur en verantwoordelijk voor enkele van de meest complexe facility management contracten in de UK, is het hier mee eens, maar legt uit dat facility managers geconfronteerd worden met uitdagingen; "Facility managers begrijpen dat hun werk een grote impact heeft op productiviteit, maar hebben niet de instrumenten die noodzakelijk zijn om veranderingen door te voeren. Onderzoek toont aan dat een klimaatinstallatie, betere verlichting of akoestiek kan helpen bij het bevorderen van productiviteit, maar hoe dit toe te passen in detail, is niet eenvoudig voorhanden."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Horeca is leuk voor de gezelligheid, niet als werkplek
 Lawaai en kantoorklimaat leiden werknemer het meest af
 Geluidsoverlast op kantoor maakt inefficiënter
 Callcenter managers gefrustreerd over omgevingsgeluid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10