zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier apps verantwoordelijk voor 82 procent van mobiel dataverbruik iOS

3 juli 2013 - Media Player, Safari, App Store en Facebook, zijn samen verantwoordelijk voor 82 procent van het wereldwijde mobiele dataverkeer op iOS-apparaten. Dit blijkt uit het recent verschenen Mobile Analytics Report van Citrix. Het onderzoek is bedoeld om meer inzicht te krijgen in het mobiele datagebruik van consumenten en de impact die dit gedrag heeft op de netwerken van serviceproviders.

De App Store van Apple bevat op dit moment ruim 850.000 verschillende apps. Het is opvallend dat vier toepassingen - 0,0005 procent van het aanbod - verantwoordelijk zijn voor het overgrote deel van het dataverkeer. Drie van deze vier grootverbruiker-apps zijn eigendom van Apple en worden standaard meegeleverd op een iPhone, iPad of iPod. Daarnaast nemen deze vier apps samen 52 procent van het totale aantal aan wereldwijde mobiele data-uitwisselingen voor hun rekening. Safari, de browser app van Apple, genereert met 42 procent het hoogste aantal transacties. Op afstand komt Facebook met zes procent gevolgd door Media Player (twee procent) en App Store (twee procent). Met een aandeel van een procent is eBay de eerste e-commerce app in de lijst. Instagram, Maps (Apple en Google), Tumblr, Twitter en Pinterest vormen de top vijf van de overige 47 procent.

Audio streamen
Ook blijkt uit het onderzoek dat de mobiele dataconsumptie door het beluisteren van muziek sterk toeneemt. Vooral internetradio, zoals Spotify en LastFM, groeit in populariteit. Het streamen van muziek is op dit moment goed voor twaalf procent van het dataverbruik in Noord-Amerika en voor vier procent van dit volume in de rest van de wereld. Met de komst van het recent aangekondigde iRadio wordt verwacht dat dit percentage nog flink zal gaan toenemen. Video is nu nog verantwoordelijk voor het grootste deel van het mobiele dataverbruik, gevolgd door het dataverbruik door mobiele browsers. Muziek komt op de derde plaats.

YouTube domineert, Netflix verbruikt meeste data
YouTube is met 82 procent wereldwijd grootaandeelhouder op het gebied van mobiel video entertainment. De internetgigant, gespecialiseerd in het delen van video’s, heeft hiermee een straatlengte voorsprong op de nummer twee, Netflix. Deze dienst is goed voor zes procent. Wel wordt er tijdens een kijksessie gemiddeld vijf keer meer data verbruikt bij Netflix dan bij YouTube. Dit komt waarschijnlijk door het verschil in aanbod van de twee diensten. Op Netflix zijn voornamelijk films en series te bekijken, YouTube moet het vooral hebben van kortere filmpjes.

Mobiel zoeken
Uit het onderzoek blijkt verder dat we steeds meer mobiele zoekopdrachten uitvoeren. Het afgelopen half jaar is het aantal mobiele zoektransacties met 25 procent toegenomen. Google is betrokken bij 87 procent van al deze zoekopdrachten, Yahoo bij acht procent en Bing bij twee procent. De overige drie procent komt voor de rekening van de andere aanbieders.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Consument stapt over bij slechte digitale dienstverlening
 Hoe leidt u een bedrijfsovername in goede banen?
 Thuiswerken: effectief of ten koste van het bedrijfsresultaat?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mobiele apps steeds vaker geblokkeerd door werkgever
 Europese privacytoezichthouders publiceren opinie over mobiele apps
 Cybercriminelen storten zich op mobiele apparaten
 Facebook en WhatsApp populairste Apps op het werk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt (6) 
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen (3) 
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring  (1) 
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop (1) 
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 0.44  4.8 %
Value8 5.27  4.6 %
Binck 4.25  3.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Altice 7.56  -8.8 %
Beter bed 14.36  -3.6 %
HP Inc presteert beter dan verwacht
Hewlett Packard Enterprise boekt hogere resultaten
AkzoNobel en Axalta eindigen fusiegesprekken
meer beurs
top10
Hoe u medewerkers stimuleert regie over ontwikkeling te nemen
Zeven trends die zakelijke IT-omgevingen een boost zullen geven
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen
2018 wordt het jaar van hivenets, swarmbots en polymorfe malware
Zes richtlijnen voor digitale transformatie
Thuiswerken: effectief of ten koste van het bedrijfsresultaat?
Vliegtuig-wifi nog steeds duur en beperkt in aanbod
Nederlandse bedrijven optimistisch; vertrouwen in Verenigd Koninkrijk daalt
Ronald Doesburg wint Young Captain Award 2017
Financiële sector heeft geen vertrouwen in naleving regelgevingen
meer top 10
vacatures
meer vacatures