zoeken Nieuwsbrief
      RSS    Twitter   
  
nieuws
 

Geluidsoverlast op kantoor maakt inefficiënter

13 juni 2013 - Praten met collega’s is essentieel voor het ontwikkelen van een teamgevoel. Aangezien 67 procent van de Nederlanders in een kantoortuin werkt, zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om een band op te bouwen met collega’s. Een negatief gevolg van dat gepraat is echter dat werknemers soms hun stem moeten verheffen om gehoord te worden of telefoongesprekken niet goed kunnen volgen.

Zo geeft twaalf procent aan hierdoor langere telefoongesprekken te hebben. Zeventien procent laat door de geluidsoverlast het bellen helemaal voor wat het is en geeft de voorkeur aan mailen. Uit onderzoek van Jabra en YouGov blijkt dat de geluidsoverlast overduidelijk effect heeft op de mate van efficiëntie van de respondenten. Zo stuurt zeventien procent liever een mail dan even de telefoon te pakken. Er is tevens een verschil waar te nemen tussen gebruikers van een vaste telefoon en headsetgebruikers. Wereldwijd ervaart een derde van de werknemers – bellend met een handset of met de hoorn in de hand – concentratieproblemen, terwijl collega’s die bellen met een draadloze headset de meest tevreden bellers zijn (70 procent).

Headsetbellers
De headsetbellers onderscheiden zich doordat ze veel mobieler zijn. Als ze last hebben van het gepraat van collega’s, kunnen ze even een andere ruimte inlopen of zich bij collega’s voegen in een virtuele of daadwerkelijke vergaderruimte. Headsetgebruikers zijn ‘taakgericht’ in plaats van ‘telefoongericht’. Maar liefst 68 procent van de respondenten kan dit beamen en geeft aan dat de efficiëntie op hun werk wordt beïnvloed door het type telefoon dat ze gebruiken. Tevens geeft 93 procent aan tevreden te zijn met hun draadloze headset.   

Werkradius aanpassen
Het mogelijk maken van mobiliteit is cruciaal, omdat 74 procent van de Nederlanders een werkradius heeft van meer dan 2,5 meter. De overgrote meerderheid van de kantoormedewerkers moet standaardtaken uitvoeren terwijl ze aan de telefoon zitten en zijn hierdoor gebonden aan een bedrade headset. Respondenten die een headset gebruiken beamen dit, aangezien ze aangeven efficiënter te zijn en 75 procent meer telefoongesprekken kunnen voeren nadat ze een draadloze headset zijn gaan gebruiken.
"Gebruikers van draadloze headsets zijn in staat om hun werkradius aan te passen; ze kunnen tijdens een telefoongesprek opstaan en hun bureau verlaten om printjes op te halen of een kopje koffie te halen en ook als ze worden gebeld nog steeds de telefoon kunnen opnemen," zegt Holger Reisinger, Jabra Vice President Marketing, Products and Alliances. "Met de huidige ‘noise cancellation’ mogelijkheden kunnen headsetgebruikers een gesprek voeren zonder dat ze gehinderd worden door geluidsoverlast op kantoor als pratende collega’s, een printer of een koffiemachine."

Vaste telefoon
Dit is lastiger voor mensen die een vaste telefoon gebruiken, 37 procent moet namelijk regelmatig zijn stem verheffen aan de telefoon en 32 procent kan zich moeilijk kan concentreren. De gebruikers van de draadloze headsets hebben hier geen last van: 70 procent geeft aan makkelijker te kunnen converseren op het werk.

Grootste ergernis
Grootste ergernis op kantoor blijken overigens collega’s die te hard praten en niet de printer of koffiemachine.In Nederland werkt 67 procent in een open of semi-open kantooromgeving, waardoor collega’s elkaar goed leren kennen. Het gevolg van een open kantoortuin is wel dat je alles hoort, ook het harde praten van collega’s. Dit blijkt dan ook de gewoonte waar Nederlanders zich het meest aan ergeren op kantoor.

 
 Doorsturen   Reageer   
  
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Sttt. . . ik ben even stil in de storm’
 Kenniswerkers communiceren steeds vaker via video
 Callcenter managers gefrustreerd over omgevingsgeluid
 Werknemer stoort zich aan omgevingsgeluiden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
MBA in één dag - avondseminar (6 nov)
Ben Tiggelaar presenteert de beste inzichten over leiderschap en verandering in 2,5 uur! Een eenmalig seminar voor slechts 199 euro. En u krijgt er ook nog eens gratis de splinternieuwe 'MBA in één dag - Management Classics II CD-box ter waarde van 199 euro bij cadeau. Een uniek aanbod voor een seminar dat u niet wilt missen! 
Lees verder
reacties
Werkdruk kost 35 procent productiviteit (1) 
'Wiebes draait lage bijtelling de nek om' (3) 
Hoe maakt u HR strategisch?  (1) 
Medewerkers lang in dienst hechten minder aan ontwikkeling en opleiding (4) 
Lean voor veel organisaties op lange termijn een lastige klus  (3) 
Snel weer aan de slag na uw burnout? (6) 
Sterke daling verkoop kleding en schoenen in Nederland (1) 
beurs
AEX index: 403.71 0.65 %
Stijgers Dalers
Telegraaf me 6.44  3 %
Beter bed 16.9  2.5 %
KPN kon 2.65  2.3 %
USG people 8.27  -7.5 %
Imtech 4.31  -6.3 %
Fugro 11.64  -2.6 %
Citigroup stelt winst neerwaarts bij
Zwarte cijfers voor GoPro
LinkedIn presteert boven verwachting
meer beurs
top10
Generation Y wil baas die coach en vertrouweling is
Boost uw mindset - Boost 4x uw groei en succes
Koffie of een dutje? Zo wordt u weer fit!
Tiggelaar doet 'MBA in één dag' nu zelfs in één avond
Zzp'er niet van plan in vaste dienst te gaan
Twee manieren om emoties en vergaderingen te combineren
Te volle inbox? 28 november e-mailloze vrijdag!
Vijf manieren om meer privacy op de werkplek te realiseren
Werkdruk kost 35 procent productiviteit
Mobiele apps dreigen legacy van de toekomst te worden
meer top 10
boekennieuws
De Wet van Snuf
Iedereen weet hoe het principe van wederkerigheid werkt: wat u geeft, krijgt u terug. Een krachtig principe, dat vrijwel altijd en overal opgaat. Het helpt ons om onze omgeving op een positieve manier te beïnvloeden. Zodat we succesvoller zijn, thuis en op het werk. Toch zijn er maar weinig mensen die de kunst van het geven echt beheersen. Het boek De Wet van Snuf brengt daar verandering in.
Lees verder
meer boeken
vacatures
meer vacatures