zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Geluidsoverlast op kantoor maakt inefficiënter

13 juni 2013 - Praten met collega’s is essentieel voor het ontwikkelen van een teamgevoel. Aangezien 67 procent van de Nederlanders in een kantoortuin werkt, zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om een band op te bouwen met collega’s. Een negatief gevolg van dat gepraat is echter dat werknemers soms hun stem moeten verheffen om gehoord te worden of telefoongesprekken niet goed kunnen volgen.

Zo geeft twaalf procent aan hierdoor langere telefoongesprekken te hebben. Zeventien procent laat door de geluidsoverlast het bellen helemaal voor wat het is en geeft de voorkeur aan mailen. Uit onderzoek van Jabra en YouGov blijkt dat de geluidsoverlast overduidelijk effect heeft op de mate van efficiëntie van de respondenten. Zo stuurt zeventien procent liever een mail dan even de telefoon te pakken. Er is tevens een verschil waar te nemen tussen gebruikers van een vaste telefoon en headsetgebruikers. Wereldwijd ervaart een derde van de werknemers – bellend met een handset of met de hoorn in de hand – concentratieproblemen, terwijl collega’s die bellen met een draadloze headset de meest tevreden bellers zijn (70 procent).

Headsetbellers
De headsetbellers onderscheiden zich doordat ze veel mobieler zijn. Als ze last hebben van het gepraat van collega’s, kunnen ze even een andere ruimte inlopen of zich bij collega’s voegen in een virtuele of daadwerkelijke vergaderruimte. Headsetgebruikers zijn ‘taakgericht’ in plaats van ‘telefoongericht’. Maar liefst 68 procent van de respondenten kan dit beamen en geeft aan dat de efficiëntie op hun werk wordt beïnvloed door het type telefoon dat ze gebruiken. Tevens geeft 93 procent aan tevreden te zijn met hun draadloze headset.   

Werkradius aanpassen
Het mogelijk maken van mobiliteit is cruciaal, omdat 74 procent van de Nederlanders een werkradius heeft van meer dan 2,5 meter. De overgrote meerderheid van de kantoormedewerkers moet standaardtaken uitvoeren terwijl ze aan de telefoon zitten en zijn hierdoor gebonden aan een bedrade headset. Respondenten die een headset gebruiken beamen dit, aangezien ze aangeven efficiënter te zijn en 75 procent meer telefoongesprekken kunnen voeren nadat ze een draadloze headset zijn gaan gebruiken.
"Gebruikers van draadloze headsets zijn in staat om hun werkradius aan te passen; ze kunnen tijdens een telefoongesprek opstaan en hun bureau verlaten om printjes op te halen of een kopje koffie te halen en ook als ze worden gebeld nog steeds de telefoon kunnen opnemen," zegt Holger Reisinger, Jabra Vice President Marketing, Products and Alliances. "Met de huidige ‘noise cancellation’ mogelijkheden kunnen headsetgebruikers een gesprek voeren zonder dat ze gehinderd worden door geluidsoverlast op kantoor als pratende collega’s, een printer of een koffiemachine."

Vaste telefoon
Dit is lastiger voor mensen die een vaste telefoon gebruiken, 37 procent moet namelijk regelmatig zijn stem verheffen aan de telefoon en 32 procent kan zich moeilijk kan concentreren. De gebruikers van de draadloze headsets hebben hier geen last van: 70 procent geeft aan makkelijker te kunnen converseren op het werk.

Grootste ergernis
Grootste ergernis op kantoor blijken overigens collega’s die te hard praten en niet de printer of koffiemachine.In Nederland werkt 67 procent in een open of semi-open kantooromgeving, waardoor collega’s elkaar goed leren kennen. Het gevolg van een open kantoortuin is wel dat je alles hoort, ook het harde praten van collega’s. Dit blijkt dan ook de gewoonte waar Nederlanders zich het meest aan ergeren op kantoor.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Groei APK-volume zet door tot 2018
 Specialisten vormen één loket tegen bedrijfsfraude
 Availability gap is drempel voor digitale transformatie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Sttt. . . ik ben even stil in de storm’
 Kenniswerkers communiceren steeds vaker via video
 Callcenter managers gefrustreerd over omgevingsgeluid
 Werknemer stoort zich aan omgevingsgeluiden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De top-5 Checklists van Brisk Magazine
- Checklist SWOT
- Checklist Assertiviteit
- Checklist Vergaderen
- Checklist Effectief Tijdbeheer
- Checklist Beslissingen nemen
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Nederlandse bedrijven en overheidsorganisaties laten miljoenen liggen
reacties
Samenwerking met MKB niet vanzelfsprekend, vooral niet voor universiteiten (1) 
'Lunch op werkvloer ondermaats' (2) 
Eén op de acht Nederlanders staat rood (1) 
Kwart werkend Nederland sport nooit  (1) 
'Leidinggevende verantwoordelijk voor pesten op het werk' (5) 
LinkedIn doorbreekt grens van 500 miljoen leden  (1) 
Zo komt u van uw nare gewoontes af (2) 
beurs
AEX index: 521.13 -0.15 %
Stijgers Dalers
Stern groep 24.5  4.5 %
Nutreco 47  3.9 %
BE semicondu 47.96  3.5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Gemalto 51.42  -7.2 %
KAS bank 10.9  -3.6 %
Beleggersvertrouwen blijft hoog en stabiel - ING BeleggersBarometer
Inverko klaar om uit eigen as te herrijzen
Timber meldt eerste belang in Avantium
meer beurs
top10
'Leidinggevende verantwoordelijk voor pesten op het werk'
Managers: laat uw assistant zich niet achter u verschuilen!
Samenwerking met MKB niet vanzelfsprekend, vooral niet voor universiteiten
Bedrijven nog nooit zo slecht voorbereid op risico’s
Waarom zou u zich ontwikkelen?
LinkedIn doorbreekt grens van 500 miljoen leden
Eén op de acht Nederlanders staat rood
Zo komt u van uw nare gewoontes af
Woningfinanciering kan voor meer mensen toegankelijk én verantwoord
Koningsdag: toeristen het land in, Nederlanders eruit
meer top 10
vacatures
meer vacatures