zoeken Nieuwsbrief
      RSS    Twitter   
  
nieuws
 

Geluidsoverlast op kantoor maakt inefficiënter

13 juni 2013 - Praten met collega’s is essentieel voor het ontwikkelen van een teamgevoel. Aangezien 67 procent van de Nederlanders in een kantoortuin werkt, zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om een band op te bouwen met collega’s. Een negatief gevolg van dat gepraat is echter dat werknemers soms hun stem moeten verheffen om gehoord te worden of telefoongesprekken niet goed kunnen volgen.

Zo geeft twaalf procent aan hierdoor langere telefoongesprekken te hebben. Zeventien procent laat door de geluidsoverlast het bellen helemaal voor wat het is en geeft de voorkeur aan mailen. Uit onderzoek van Jabra en YouGov blijkt dat de geluidsoverlast overduidelijk effect heeft op de mate van efficiëntie van de respondenten. Zo stuurt zeventien procent liever een mail dan even de telefoon te pakken. Er is tevens een verschil waar te nemen tussen gebruikers van een vaste telefoon en headsetgebruikers. Wereldwijd ervaart een derde van de werknemers – bellend met een handset of met de hoorn in de hand – concentratieproblemen, terwijl collega’s die bellen met een draadloze headset de meest tevreden bellers zijn (70 procent).

Headsetbellers
De headsetbellers onderscheiden zich doordat ze veel mobieler zijn. Als ze last hebben van het gepraat van collega’s, kunnen ze even een andere ruimte inlopen of zich bij collega’s voegen in een virtuele of daadwerkelijke vergaderruimte. Headsetgebruikers zijn ‘taakgericht’ in plaats van ‘telefoongericht’. Maar liefst 68 procent van de respondenten kan dit beamen en geeft aan dat de efficiëntie op hun werk wordt beïnvloed door het type telefoon dat ze gebruiken. Tevens geeft 93 procent aan tevreden te zijn met hun draadloze headset.   

Werkradius aanpassen
Het mogelijk maken van mobiliteit is cruciaal, omdat 74 procent van de Nederlanders een werkradius heeft van meer dan 2,5 meter. De overgrote meerderheid van de kantoormedewerkers moet standaardtaken uitvoeren terwijl ze aan de telefoon zitten en zijn hierdoor gebonden aan een bedrade headset. Respondenten die een headset gebruiken beamen dit, aangezien ze aangeven efficiënter te zijn en 75 procent meer telefoongesprekken kunnen voeren nadat ze een draadloze headset zijn gaan gebruiken.
"Gebruikers van draadloze headsets zijn in staat om hun werkradius aan te passen; ze kunnen tijdens een telefoongesprek opstaan en hun bureau verlaten om printjes op te halen of een kopje koffie te halen en ook als ze worden gebeld nog steeds de telefoon kunnen opnemen," zegt Holger Reisinger, Jabra Vice President Marketing, Products and Alliances. "Met de huidige ‘noise cancellation’ mogelijkheden kunnen headsetgebruikers een gesprek voeren zonder dat ze gehinderd worden door geluidsoverlast op kantoor als pratende collega’s, een printer of een koffiemachine."

Vaste telefoon
Dit is lastiger voor mensen die een vaste telefoon gebruiken, 37 procent moet namelijk regelmatig zijn stem verheffen aan de telefoon en 32 procent kan zich moeilijk kan concentreren. De gebruikers van de draadloze headsets hebben hier geen last van: 70 procent geeft aan makkelijker te kunnen converseren op het werk.

Grootste ergernis
Grootste ergernis op kantoor blijken overigens collega’s die te hard praten en niet de printer of koffiemachine.In Nederland werkt 67 procent in een open of semi-open kantooromgeving, waardoor collega’s elkaar goed leren kennen. Het gevolg van een open kantoortuin is wel dat je alles hoort, ook het harde praten van collega’s. Dit blijkt dan ook de gewoonte waar Nederlanders zich het meest aan ergeren op kantoor.

 
 Doorsturen   Reageer   
  
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Sttt. . . ik ben even stil in de storm’
 Kenniswerkers communiceren steeds vaker via video
 Callcenter managers gefrustreerd over omgevingsgeluid
 Werknemer stoort zich aan omgevingsgeluiden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Meer dan 100 checklists voor ondernemers
Op de vernieuwde site van Brisk Magazine vindt u meer dan 100 handige checklists voor ondernemers. Van het oprichten van een BV, het uitvoeren van een marktonderzoek, tot elektronisch factureren. Van de checklist 'functioneringsgesprek' tot het tegengaan van een jetlag. En nog veel meer. Gratis. Meld u nu aan
Lees verder
Vergroot de invloed van HR op strategische organisatiebesluiten! Download de brochure HR-Strateeg.
reacties
Centraal klantbeeld verzekert verzekeraars van klanten  (1) 
HR-managers veel minder enthousiast over flexwerken dan werknemers (1) 
Participatiesamenleving kost burger geld  (3) 
Snel zijn, maar rustig doen. . .  (5) 
Hoe om te gaan met een depressieve medewerker? (2) 
De positieve business case met 702010 (2) 
Nederland blijvend in top tien meest concurrerende economieën  (1) 
beurs
AEX index: 422.05 -0.87 %
Stijgers Dalers
Philips kon 24.31  3.5 %
Galapagos 12.49  2.4 %
BAM groep ko 2.45  2.1 %
Wessanen kon 4.43  -5.7 %
Telegraaf me 6.15  -3.9 %
Oci 25.87  -3.3 %
TA: aanstaande correctie juist koopmoment
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street wacht op cijfers
meer beurs
top10
Checklist: Omgaan met roddelen op de werkvloer
De schoenen van de manager: do’s en don’ts
Privacy op de werkvloer ver te zoeken - om gestoord van te worden!
HR-managers veel minder enthousiast over flexwerken dan werknemers
Vier tips om de kloof tussen HR en lijnmanagement te dichten
Marketing- en PR-medewerkers massaal op zoek naar andere baan
'Op tijd overstappen levert forse besparing op'
Slijmen bij de baas taboe tijdens uitje, borrel een vereiste
Zeven adviezen voor oprechte verbinding met de klant in de financiële wereld
Centraal klantbeeld verzekert verzekeraars van klanten
meer top 10
boekennieuws
De Wet van Snuf
Iedereen weet hoe het principe van wederkerigheid werkt: wat u geeft, krijgt u terug. Een krachtig principe, dat vrijwel altijd en overal opgaat. Het helpt ons om onze omgeving op een positieve manier te beïnvloeden. Zodat we succesvoller zijn, thuis en op het werk. Toch zijn er maar weinig mensen die de kunst van het geven echt beheersen. Het boek De Wet van Snuf brengt daar verandering in.
Lees verder
meer boeken
vacatures
meer vacatures