zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

‘Nieuwe realiteit arbeidsmarkt vraagt om een stevige mentaliteitsverandering’

31 mei 2013 - Het zijn roerige tijden op de Nederlandse arbeidsmarkt: jongeren komen moeilijker aan het werk, ouderen worden steeds sneller afgeschreven en de mismatch tussen vraag en aanbod wordt alleen maar groter. Om het tij te keren is een nieuwe kijk op inzetbaarheid onvermijdelijk, vindt Tempo-Team.

De HR-dienstverlener heeft daarvoor het veerkrachtmanifest gelanceerd. Dit geeft werkgevers en werknemers tien duidelijke handvatten om de vele uitdagingen op de arbeidsmarkt aan te gaan. 


 
Betere arbeidsmarktdynamiek
Recente CBS-cijfers laten zien dat het aantal werklozen in Nederland tot 650.000 is gestegen en van een daling is voorlopig nog geen sprake. De arbeidsmarkt zit op slot, zo klinkt het in de media. Door de onzekerheden houden werknemers en werkgevers vast aan oude waarden. Het zijn daarom de werkenden en organisaties die zelf de sleutel tot een betere arbeidsmarktdynamiek in handen hebben. Reden voor Tempo-Team om een statement af te geven om hiermee werkend Nederland meer in beweging te krijgen. 

Mentaliteitsverandering is nodig

"We moeten vaste patronen doorbreken en vooroordelen loslaten," aldus Suzanne Jungjohann, HR-directeur bij Tempo-Team. "Een mentaliteitsverandering is daarbij nodig. Veel mensen denken nog steeds dat veranderingen op de arbeidsmarkt vanzelf weer overwaaien, maar niets is minder waar. Het belangrijkste is dat werkgevers en werknemers zich succesvol kunnen aanpassen aan de veranderende omstandigheden: veerkracht is dus essentieel. Vraag jezelf als werknemer bijvoorbeeld af: hoe neem ik mijn verantwoordelijkheid om aantrekkelijk te blijven voor werkgevers? En voor werkgevers: waarom zoek en selecteer ik altijd dezelfde soort mensen?" 

Jeugdwerkloosheid, mismatch, mobiliteit en vergrijzing

Om veerkrachtig met de vele veranderingen op de arbeidsmarkt om te gaan zijn tien zogeheten veerkrachtversnellers geïntroduceerd. Deze punten dragen inzichten aan op trends als jeugdwerkloosheid, mismatch in bepaalde sectoren, stimulering van arbeidsmobiliteit en vergrijzing en geven suggesties voor oplossingen en aanpak. Bedrijven en werknemers zullen zich in bepaalde punten meer herkennen dan in andere. "En het gaat daarbij niet zo zeer om radicaal andere procedures, maar meer door welke bril u naar de zaken kijkt, met wie u samenwerkt en dat u klein begint," aldus Jungjohann.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Inzet flexibele schil mist strategische visie
 Werkloosheid piekt in 2014
 Sociaal akkoord: basis lange termijn is gelegd, maar nu actie vereist
 Tweederde van organisaties heeft strategisch recruitmentbeleid
 
 
reacties
 
Sandra  |   | 
31-05-2013
 | 
08:48 uur
Wat ik jammer vind is dat er in Nederland de arbeidsmarkt nog altijd wordt gezien als 'een baan in loondienst'.
Het wordt tijd dat dit ook eens losgelaten wordt en dat het niet draait om het 'hebben' van een baan, maar het zorgen dat je een inkomen hebt. Dit kan een baan zijn, maar ook zelfstandig ondernemerschap en hybride vormen.
Er is dus meer mogelijk, de beperking in het denken is de mentaliteitsverandering die nodig is.
Ad de Beer  |   | 
31-05-2013
 | 
08:04 uur
Opnieuw een voorbeeld van het paard achter de wagen spannen of de put dempen nadat het kalf is verdronken, helaas een kenmerk van veel bedrijven en met name veel personeelmensen.
Regeren, management, is vooruitzien en bedrijven die strategisch werken hadden 10 jaar geleden de organisatie al ingericht om het hoofd te kunnen bieden aan een recessie.
En die bedrijven zijn nu ook al klaar voor de komende jaren, als er nauwelijks personeel te vinden zal zijn.
Deuren die zo ver openstaan als de stormvloedkering bij windkracht 2 opentrappen zet echt geen zoden aan de dijk.
Arbeidsmarktcommunicatie  |   | 
1-08-2013
 | 
10:14 uur
In mijn optiek ligt de situatieomschrijving in een combinatie van de reacties van Sandra en Ad. Er zijn bedrijven en werkzoekenden die de ontwikkeling al lang en breed hebben zien aankomen maar niet hebben ingespeeld op deze ontwikkeling. Voor de werkzoekenden en bedrijven is de beschouwing van werk van Sandra een realistische gezien de huidige tijdsfeer.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10