zoeken Nieuwsbrief
      RSS    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf redenen waarom generatie X geschikte leiders voortbrengt

26 april 2013 - Met Willem Alexander en zijn tijdgenoten komt een nieuwe generatie leiders aan de macht, de eerste die scoort op alle vereisten van de ideale leider. Als vertegenwoordigers van deze generatie zullen zij een brug slaan tussen het old boys network van de Babyboomers en het individualisme van de jongste generaties. Tot de generatie X behoren mensen die zichzelf stevig als persoon hebben ontwikkeld en zij beschikken over eigenschappen die ze extra geschikt maken als leider.

Op basis van onderzoek van Marjolein Risseeuw naar de vereisten voor leiderschap in het bedrijfsleven en de (semi)overheid kan daarvan een top vijf worden opgemaakt. De ideale leider: 

1. Heeft compassie met zichzelf

De generatie X is als eerste gestart met het onderzoeken van eigen persoonlijke drijfveren en is zich bewust van haar voorkeurstijlen en mate van empathie. 

2. Kan reflecteren met alle generaties

Babyboomers willen hiërarchie, X-ers willen zingeving, Y wil afgerekend op resultaten en Einstein heeft kaders nodig. Dit vraagt om differentiatie in leiderschap. X-ers kenmerken zich door een groot inlevingsvermogen en gaan makkelijk in dialoog. 

3. Deelt verantwoordelijkheid

De kunst is om te balanceren tussen jongeren die vertrouwen en ruimte maar ook grenzen nodig hebben en ouderen die aandacht willen in een face-to-face gesprek. 

4. Bevordert samen werken en samen leren

De ideale leider biedt een context waarbij de voorkeursstijlen in leren (bijvoorbeeld in hoog of laag tempo) worden erkend zodat collectieve groei mogelijk wordt. 

5. Verbindt macht en liefde

Naast macht en daadkracht vragen mensen in organisaties om meer vrouwelijke eigenschappen zoals gevoel tonen en echt luisteren. De ideale leider zet collega’s in hun kracht en deelt de macht met behulp van zachte vaardigheden. 

Top vijf verbindend leiderschap

X-ers tonen opvallend veel empathie met de generaties ‘boven’ en ‘onder’ hen. Zo staat Willem Alexander meer tussen de mensen dan zijn moeder. Hij toont vaak snel zijn kwetsbaarheid en hij verbindt zich soepel met jong en oud. In de onderstaande figuur worden de kenmerken van de generaties aangevinkt: een eenvoudige check voor elke leider die macht aan liefde wil verbinden.

 
 Doorsturen   3 reacties   
  
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jongere verwacht meer van manager dan oudere werknemer
 Respectvolle manager bindt iedere generatie
 Dienend leiderschap vergroot kans op succesvol veranderen
 Duidelijke doelen zorgen voor bevlogen medewerkers
 
 
reacties
 
Ilse Guit-Bullema  |   | 
29-04-2013
 | 
10:09 uur
Verbinden van en middels generaties, mooi gedachtegoed van Marjolein Risseeuw.
We kijken uit naar een maatschappij vol verbindend leiderschap vanuit drijfveren en passie.
Bob Goulooze  |   | 
9-05-2013
 | 
13:35 uur
Volgens mij geldt voor elke tijd dat zij geschikte leiders voortbrengt.
De stelling dat genX als eerste is gestart met het onderzoek naar wat men drijft is echt niet houdbaar.
Goede leiders kunnen zich met iedereen verstaan.
Het zelfde geldt m.m. voor je overige beweringen.
Bovendien poneer je stellingen zonder hiervoor enige vorm van bewijs mee te leveren die je stellingen zouden kunnen schragen.

Ik proef veel wens in je gedachten, maar geen bewijzen.
Bob Goulooze  |   | 
9-05-2013
 | 
13:39 uur
Volgens mij geldt voor elke tijd dat zij geschikte leiders voortbrengt.
De stelling dat genX als eerste is gestart met het onderzoek naar wat hen drijft is echt niet houdbaar.
Goede leiders kunnen zich met iedereen verstaan.
Het zelfde geldt m.m. voor je overige beweringen.
Je stellingen zijn niet geschraagd met bewijzen.

Ik proef veel wens in je gedachten, maar geen bewijzen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Duizenden managementboeken! Maar wat moet je nu echt weten?
De nieuwe MBA in één dag CD-box van Ben Tiggelaar geeft het antwoord. Tien nieuwe audioprogramma’s met een scherpe selectie uit de beste ideeën van de belangrijkste managementdenkers in een luxe CD-box én tegelijk als MP3-download. Met inzicht en advies van o.a. Jim Collins, John Kotter en Ken Blanchard. 
Bespaar uren lezen en duizenden euro’s. Nu met tijdelijk alleen voor bezoekers van Managersonline.nl een gratis exemplaar van MBA in één dag - Het boek kado!
Lees verder
Ondernemers verspillen veel geld met online adverteren
reacties
'Driekwart Nederlanders is in 2015 collectief verzekerd'  (1) 
Is vastgoed nog wel ‘zo veilig als een huis’? (1) 
Helft medewerkers hecht sterk aan plaats- en tijdonafhankelijk werken (1) 
Steeds meer robotisering in recruitment (1) 
Banken blokkeren afkoop woekerpolissen (1) 
MKB ziet krachtenbundeling als grootste innovatietrend voor 2014 (1) 
Erasmus Innovatie Monitor: Nederlandse bedrijven innoveren minder (1) 
beurs
AEX index: 425.75 0.42 %
Stijgers Dalers
Air france - 8.48  6.4 %
Tomtom 5.64  2.9 %
Eurocomm. pr 36.35  2 %
Brunel inter 15.31  -3.1 %
Imtech 4.09  -2.6 %
Dpa 1.61  -2.4 %
Mota-Engil op weg naar goed jaar
Altice rondt transactie SFR af
AEX zet nieuw jaarrecord neer
meer beurs
top10
Klopt uw zelfbeeld?
Vier do’s en don’ts op het gebied van talentontwikkeling
Steeds meer robotisering in recruitment
Bedrijven laten kansen mobiele strategieën onbenut
Wil je beter samenwerken? Stel meer vrouwen aan!
Studenten starten carrière het liefst bij Shell
Banken blokkeren afkoop woekerpolissen
Eén op de zes online koopjesjagers gedupeerd door malafide websites
Organisatie heeft geen realtime inzicht in dagelijkse business
Nederlander valt ook online voor korting
meer top 10
boekennieuws
De Wet van Snuf
Iedereen weet hoe het principe van wederkerigheid werkt: wat u geeft, krijgt u terug. Een krachtig principe, dat vrijwel altijd en overal opgaat. Het helpt ons om onze omgeving op een positieve manier te beïnvloeden. Zodat we succesvoller zijn, thuis en op het werk. Toch zijn er maar weinig mensen die de kunst van het geven echt beheersen. Het boek De Wet van Snuf brengt daar verandering in.
Lees verder
meer boeken
vacatures
meer vacatures