zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Liever zonder mobiel dan zonder auto

21 maart 2013 - Ondanks de economische crisis doet 67 procent van de autobezitters de auto onder geen beding weg. Maar liefst 77 procent geeft aan liever de mobiel weg te doen dan de auto aan de kant te zetten. Dat blijkt uit recent onderzoek dat Team Vier in opdracht van Allsecur autoverzekeringen heeft uitgevoerd onder 554 personen.

We houden onze hand op de knip, maar toch denkt tweederde van de Nederlanders niet aan het wegdoen van de dure auto. De resultaten van het online onderzoek geven bijzondere inzichten. Respondenten buiten de Randstad hechten zich nog meer aan hun auto (74 procent) in vergelijking met de Randstedelingen (56 procent). 



Auto is zeer belangrijk
Johan Van den Neste, marketing manager bij Allsecur kijkt op van de uitkomsten van het onderzoek: "Bij de vraag 'Wat zou je eerder wegdoen of laten?' komt de auto als zeer belangrijk naar voren. Naast de mobiel wordt een avond uit eten liever overgeslagen (86 procent), zelfs de vaatwasser moet het ontgelden (84 procent) en men gaat dan liever niet met vakantie (71 procent). Dit vind ik opvallend aangezien de smartphone niet meer weg te denken is uit de maatschappij. De vrijheid die een auto met zich meebrengt blijkt toch voorop te staan." Het belang van de mobiele telefoon verschilt wel per leeftijdsklasse: 67 procent van de jongeren (jonger dan 35 jaar) levert liever de mobiel in dan de auto, van de 35 - 50 jarigen geeft 75 procent de mobiel op en de ouderen (ouder dan 50 jaar) leveren het liefst hun mobiel in en niet hun auto: 84 procent. 

Gratis met openbaar vervoer

Als we wél besluiten de auto aan de kant te zetten, dan zou gratis OV (twaalf procent) de belangrijkste reden zijn om dit te doen. Daarnaast zijn de hoge brandstofprijzen (tien procent) of een verslechterde financiële- of gezondheidssituatie (achttien procent) argumenten om de auto weg te doen. 

Hang naar vrijheid
Bijna 85 procent maakt meer dan een keer per week gebruik van de auto. Hiervan geeft 41 procent aan de auto zelfs dagelijks te gebruiken. We rijden het liefst met de auto naar de supermarkt om de hoek voor de boodschappen (76 procent). Opvallend, aangezien korte ritten zorgen voor een hoog brandstofverbruik. Vrijetijdsbesteding (75 procent) volgt als tweede doel en tot slot woon- en werkverkeer met 57 procent. We zijn erg verbonden met onze auto: 62 procent van de autorijders is verknocht aan zijn of haar vervoersmiddel. Zonder auto zou 88 procent zich beperkt voelen in zijn of haar vrijheid.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Driekwart autorijders koopt geen andere auto in 2013
 Driekwart van de Nederlanders bespaart op benzine
 Leaserijder beknibbelt niet op prijs auto
 Financiële crisis treft automobilist
 
 
reacties
 
Direct Verzekerd  |   | 
7-04-2014
 | 
15:19 uur
Ik had eigenlijk geen andere uitkomst verwacht uit dit onderzoek. Een auto zorgt voor veel meer vrijheid dan een smartphone. En overal met het openbaar vervoer naartoe is ook niet voor iedereen even ideaal.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10