zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tips voor managers om MKB-organisaties snel te laten groeien

13 maart 2013 - Houden we in tijden van crisis echt de hand op de knip zoals de media ons doet geloven? Of is het bedrijfsleven wel degelijk voortvarend en investeren zij om snel te kunnen groeien? Volgens onderzoek van SAP, uitgevoerd door de Economist Intelligence Unit, is vooral het MKB zeer actief met het uitbreiden van hun producten/diensten. Het rapport laat daarnaast zien welke maatregelen managers kunnen nemen om gedegen groeiplannen haalbaar te maken.


De grootste wereldwijde werkgever is het MKB. Om wat cijfermateriaal te noemen: alleen al in de Europese Unie biedt het MKB banen aan twee derde van de arbeidsbevolking. Ook zijn zij voor 85 procent verantwoordelijk voor de banengroei. Opmerkelijk, want ook het MKB heeft te maken met beperkte hulpmiddelen en financiën. Toch is de druk om te overleven in moeilijke tijden groot en blijkt dit gepaard te gaan met een enorme drang om concurrerend te zijn. Dit werkt groei in de hand. Maar hoe komen managers vervolgens aan de extra hulpmiddelen om uitbreiding te realiseren? In het onderzoek geven managers aan dat het opzetten van een operationeel platform een belangrijke eis is. Voorwaarde is wel dat het platform flexibel is, zodat het management snel in kan spelen op veranderende marktomstandigheden. Daarnaast moeten manager de nodige eisen aan technologie en het HR-beleid stellen om groei zonder al te grote investeringen tot stand te brengen.



Opstellen van operationele strategie
Het laten groeien van een kleiner of middelgroot bedrijf kost veel moeite, zeker ook doordat men op een gegeven moment tegen operationele beperkingen aanloopt. Organisaties blijken ineens vanwege een gebrek aan de juiste technologie of door een tekort aan medewerkers, de producten of diensten niet meer leveren. Voor dit soort situaties is een operationele strategie zeer nuttig en bovendien onmisbaar. "De voorwaarde voor groei is een ondersteunende infrastructuur," zegt Marcel Groenenboom, Director Ecosystem & Channels bij SAP Nederland. "Hiermee kunnen managers het grote verschil in de groei maken en flinke stappen zetten, zowel als het gaat om personeel als om jaaromzet." De operationele strategie bestaat uit een goede definitie van de toekomst van de organisatie. Het gaat dus niet zozeer om de groeidoelstellingen, maar hoe de infrastructuur kan helpen die groei te bewerkstelligen. "Managers moeten ervoor waken dat de doelstellingen hardop uitgesproken zijn voordat zij beschikken over een plan, waarin staat hoe de groei ingevuld kan worden met bijvoorbeeld voldoende personeel. Dit vergt immers veel tijd."
Een ander onderdeel van de operationele strategie is het veranderen van processen en structuren. Vaak blijkt dat de oude systemen en structuren niet voldoende zijn om investeerders goed te informeren over de groeicapaciteit van de onderneming. Groenenboom: "Aangezien het aantrekken van de benodigde financiële middelen essentieel is, is het overtuigen van de investeerders een belangrijke kwestie. Daar zijn nieuwe systemen voor nodig. Daarnaast zien we dat het MKB de gehele structuur aanpast van informeel naar formeel. Als een organisatie groter wordt, lijkt het dikwijls niet meer gepast om op informele wijze met de directeur om te gaan. Ze krijgen meer behoefte aan een organisatiemodel . Het voordeel hiervan is dat de processen gestandaardiseerd zijn. Ze zijn bovendien eenvoudig te herhalen en te automatiseren."

De grote rol van technologie
Het opzetten van een operationeel platform is niet haalbaar als organisaties geen informatietechnologie inzetten. Volgens de managers uit het onderzoek kan IT zelfs een groot concurrentievoordeel met zich meebrengen. De ontwikkelingen binnen de IT gaan immers enorm hard ten gunste van het MKB. Hebben grote organisaties vaak oude, niet goed functionerende systemen - ofwel legacy - het MKB kan eenvoudig opnieuw beginnen omdat zij nooit enorm veel aan IT hebben gespendeerd. "Neem als voorbeeld cloud computing. Dat leidt tot een goedkoop, flexibel, dynamisch en schaalbaar platform. Bedrijven hoeven niet te investeren in hardware en bieden hun medewerkers een uitstekende manier om altijd bij slimme data terecht te kunnen. En gezien de prijzen – je betaalt bij cloud alleen maar voor het daadwerkelijke gebruik – kunnen zelfs de kleinste organisaties nog profiteren van Enterprise Resource Planning (ERP) en Customer Relationship Management (CRM-)systemen in te zetten op hun iPads en mobiele telefoons."

Groei van personeel
Een andere grote uitdaging bij groei is het aantal medewerkers. Een goed personeelslid is lastig aan te trekken en dus is een wervingsstrategie onontbeerlijk. Een goede medewerker met de juiste vaardigheden en expertise kan al snel terecht bij de grote en bekende bedrijven. Een MKB-organisatie moet dus extra zijn best doen om deze mensen over te halen om bij hun te komen werken. "Volgens de respondenten is een goede bedrijfscultuur erg belangrijk. Het definiëren, identificeren en uitdragen hiervan is echter een ingewikkelde klus. Creëer dus een organisatie die uitdaging biedt en haar mensen op een leuke of goede manier beloont. Dat kan in de vorm van continue trainingen, extra activiteiten buiten werktijd, maar ook door het toekennen van extra verantwoordelijkheid. Veel medewerkers vinden de ontwikkelingen op het gebied van mobility erg interessant en willen hier iets mee doen. Geef ze dan ook de mogelijkheid om na te denken over extra business-kansen en neem hun ideeën serieus, want dat is een van de mooiste incentives die je een medewerker kunt geven." Over de vraag of bedrijven moeten kiezen voor ervaren personeel of medewerkers die nog moeten worden opgeleid, verschillen de respondenten. Groenenboom geeft dan ook aan dat beide mogelijkheden goed werken, mits het HR-beleid maar slim is opgezet.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Versterk het DNA van uw organisatie
 Innovators zien hardere groei van omzet en winst
 IT grootste aanjager van groei EMEA-markt in 2013
 Chinezen optimistisch over groeimogelijkheden Europa
 
 
reacties
 
Charlotte  |   | 
4-03-2014
 | 
09:32 uur
Wat is de titel van dit rapport van Economist Intelligence Unit en waar kan ik het vinden?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10