zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Onwetendheid vergroot risico lekken bedrijfsgevoelige informatie

18 januari 2013 - 40 procent van de werknemers krijgt geen training in het veilig omgaan met ICT middelen en bedrijfsinformatie. Zij zijn daardoor onvoldoende in staat risico’s te herkennen en worden zo een makkelijke prooi voor cybercriminelen. Werknemers die wél voorlichting krijgen over informatiebeveiliging, ontvangen dit alleen in algemene termen en niet toegesneden op de specifieke werkomgeving.

Dat blijkt uit onderzoek van Protiviti, onder 1.000 werknemers bij verschillende ondernemingen. 



Meer risico
Het risico van onveilig gebruik van informatiemiddelen neemt toe door de komst van cloud computing, social media en het gebruik van eigen door de medewerker beheerde informatiemiddelen (Bring your own device – BYOD). Marcel Koers, Senior Manager Protiviti: "Bedrijven hebben hun beveiligingsstrategie en trainingsprogramma’s voor informatiebeveiliging nog onvoldoende op deze ontwikkelingen aangepast. Bedrijfsgevoelige informatie kan daardoor eenvoudig in verkeerde handen vallen. Een arts die patiëntgegevens via een ‘onbeveiligde’ PC raadpleegt, is een gemakkelijke prooi voor cybercriminelen." 

Zelfbedrog
Ondanks het toenemend gevaar denkt 81 procent van de respondenten uit het onderzoek de risico’s en gevaren van het gebruik van informatiemiddelen en bedrijfsgegevens goed te kennen. De perceptie onder de respondenten lijkt echter een vorm van zelfbedrog. In een parallel onderzoek van Protiviti bij dezelfde ondernemingen geven beveilingsexperts en risicomanagers juist aan dat medewerkers hun rol in de beveiliging van informatie onderschatten en vaak nog onveilig omgaan met aan hun verstrekte ICT middelen en informatie. De experts zien ook na voorlichting of training hierover nauwelijks verandering in gedrag. Koers: "Ondernemingen doen er verstandig aan bewustwordingsprogramma’s over informatiebeveiliging kritisch tegen het licht te houden. Het is in feite een cultuurverandering die wordt gevraagd. Bewustwording moet een vast onderdeel in de bedrijfsvoering worden, verankerd in de organisatie en een terugkerend thema op de agenda van het management." 

Bewustzijnsprogramma's
De effectiviteit van bewustzijnsprogramma’s wordt verhoogd door deze meer en beter te richten op de effecten van onveilig gedrag, zoals het weglekken van vertrouwelijke informatie. "Daarbij hoort de ontwikkeling van een goed meetinstrumentarium om vast te stellen of voorlichting en training ook effect heeft. Een cultuuromslag bereik je niet met eenmalige voorlichting," aldus Koers.
Protiviti hield het onderzoek in de UK. Protiviti verwacht dat de gegevens in Nederland overeenkomen. Koers: "Het gebruik van social media in Nederland is relatief hoog vergeleken met andere Europese landen en ook BYOD’s worden veelvuldig gebruikt. De risico’s gelden dus ook zeker hier, en ik constateer dat hiervoor nog weinig aandacht is vanuit het bedrijfsleven."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft zakelijke gegevens buiten firewall opgeslagen
 Digitalisatie minimaliseert kans op bedrijfsspionage
 Mét de medewerker verdwijnen ook de waardevolle gegevens
 Bescherming bedrijfsgeheimen is ’zorg achteraf’
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10