zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer heeft behoefte aan ontwikkelgesprek na beoordeling

15 januari 2013 - Een kwart van de Nederlandse werknemers (24 procent) heeft behoefte aan een ontwikkelgesprek na de beoordeling, maar krijgt dit niet. Voor 41 procent van de werknemers is een ontwikkelgesprek standaard in de procedure opgenomen en voor twintig procent geldt dat een dergelijk gesprek niet standaard, maar wel op verzoek kan plaatsvinden.

Vijftien procent van de werknemers krijgt geen ontwikkelgesprek, maar vindt dit ook niet nodig. Dit blijkt uit onderzoek van ISBW Opleiding & Training, waarin werknemers en werkgevers gevraagd werd naar hun verwachtingen en wensen met betrekking tot de jaarlijkse beoordelingsgesprekken. Van de ondervraagde werkgevers geeft zestien procent aan dat een ontwikkelgesprek geen onderdeel uitmaakt van de procedure, maar dat wel gewenst vindt. acht procent van de werkgevers vindt een ontwikkelgesprek niet nodig. 

Grip op loopbaan
Else Slegers, directeur van ISBW: "Ontwikkelgesprekken vormen voor veel bedrijven al een vast onderdeel in de HR-procedure. Toch is er ook nog een grote groep werknemers die niet in deze behoefte wordt voorzien. Een gemiste kans, omdat ontwikkelgesprekken er, anders dan beoordelingsgesprekken, toe kunnen bijdragen dat een werknemer geprikkeld en geïnspireerd wordt om over zijn grenzen heen te stappen, inzicht te verwerven en nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Met een ontwikkelgesprek krijgen werknemers veel meer grip op hun loopbaan dan met beoordelingsgesprekken alleen. Er wordt gekeken naar waar de werknemer behoefte aan heeft qua ontwikkeling als persoon in plaats van puur en alleen te kijken naar zijn prestaties en groei in de huidige functie. Een ontwikkelgesprek kan medewerkers echt helpen bij hun groei. Dat lijkt me voor alle werknemers in 2013 een mooi uitgangspunt."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Investeringen in beveiligingstechnologie prioriteit voor luchthavens
 Krapte op de arbeidsmarkt bedreigt productiviteit
 Internationaal zaken doen vraagt om andere aanpak
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Klanten beďnvloeden bonus steeds vaker
 Tien handvatten voor een goede beoordeling
 Leidinggevende vindt beoordelingsgesprek nuttig en leerzaam
 Tien tips voor het jaarlijkse beoordelingsgesprek
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
15-01-2013
 | 
09:02 uur
Ik ben van mening dat de hele HR cyclus, de kapstok waaraan al die personeelinstrumenten is gehangen, het beste kan worden opgeheven.
Waarom op een vast tijdstip van het jaar met medewerkers praten? Het is maar al te vaak een ritueel waaraan zowel de medewerkers als de leidinggevenden een hekel hebben, waardoor de kracht van het instrument totaal verloren gaat.
Geef medewerkers constant inzicht in hun ontwikkeling en potentieel. Praat als er gepraat moet worden, beoordeel als er beoordeeld moet worden.
Veel mensen kennen hun potentieel niet en renderen daarom niet optimaal. Met onze tool krijgt iedereen en iedere organisatie voor geringe kosten een veel beter inzicht in de mogelijkheden van de medewerkers en daarmee de organisatie.
NumoQuest®  |   | 
15-01-2013
 | 
11:53 uur
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige criticaster. Om te onderkennen welke kwaliteiten of werkelijk potentieel de betreffende professional bezit, kom je niet toe met een 'gesprekje' of het afnemen van een assessmenttest. Ht waarom hiertoe is zeer eenvoudig.

Menig HR profssional, wie de schoen passe ...., heeft amper de kennis en kunde mensen in te kunnen schatten op werkelijk potentieel. Het komt in de praktijk niet eens verder dan een vraag en antwoord ritueel volgens een voorop gezet procede. Assessments is weer een totaal ander verhaal. Daar is zelfs 80% van de aanbieders niet zo heel erg in bedreven.
Men komt doorgaans niet veel verder dan een momentopname. Jammer genoeg.

Wil je het echt potentieel in een professional (H)erkenen heb je een totaal andere manier van assessment nodig dan al die assessmentmethoden en daarna heb je een duidelijk beeld van het potentieel dat je kunt koppelen aan de inzet van de betreffende professional.

HR in zijn huidige vorm heeft in meer dan 80% kennis noch kunde dit op te kunnen zetten en te onderhouden. Men fungeert vaak slecht als doorgeefluik. Iets wat bijzonder jammer is want het ondergraaft namelijk de waarde van HR.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Wat voor leider ben jij?
Komt jouw beeld van jezelf als leider overeen met de werkelijkheid? Ontdek met onze test welke van de 8 leiderschapsprofielen het beste bij jou past.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Den Bosch duurste hoofdstad voor autoverzekering (1) 
Bijna helft minder ontslagprocedures na invoering WWZ (2) 
Team tegen pesten op de werkvloer (6) 
Middengroep arbeidsmarkt kwetsbaar (1) 
Nederland opnieuw Europees koploper zuinige auto’s (1) 
Timemanagement helpt mij niet. Wat moet ik nu? (1) 
Thuiswerken goed voor de productiviteit (1) 
beurs
AEX index: 452.33 0.17 %
Stijgers Dalers
Imtech 0.02  100 %
Fagron 9.67  5.5 %
Groothandels 48.3  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.34  -2.9 %
Arcelor mitt 5.45  -1.8 %
Winst Costco hoger dan verwacht
Wall Street sluit lager
Wall Street beperkt verliezen
meer beurs
top10
De Lichaamstaal Checklist om objectief te observeren
Bijna geen vraag naar WO diploma's op arbeidsmarkt
Team tegen pesten op de werkvloer
De drie dodelijke blinde vlekken van verandermanagement
Bijna helft minder ontslagprocedures na invoering WWZ
Geen slapende honden wakker maken
'Scholing essentieel; kabinet schrapt scholingsaftrek'
Organisaties maken structureel kwart minder autokilometers
Nederland opnieuw Europees koploper zuinige auto’s
Cloud-opslag wint terrein bij consument
meer top 10
vacatures
meer vacatures