zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoge werknemersbetrokkenheid, betere bedrijfsresultaten

21 december 2012 - Aon Hewitt maakte onlangs de resultaten van het jaarlijkse Best Employers onderzoek voor de regio Centraal- en Oost-Europa (CEE) bekend. Het onderzoek laat een sterke correlatie zien tussen grote werknemersbetrokkenheid (employee engagement) en betere zakelijke resultaten. Best Employers bedrijven in de CEE presteren beter op financiële doelstellingen, hebben een lager personeelsverloop en hebben een lager arbeidsverzuim.


De peiling, die Aon Hewitt al sinds 2001 uitvoert in Centraal- en Oost-Europa, biedt erkenning aan bedrijven die zich van andere bedrijven onderscheiden door de hoge kwaliteit en de effectiviteit van hun HR-beleid, hetgeen een positieve impact heeft op de bedrijfsresultaten. Het onderzoek kijkt met zakelijke indicatoren naar het perspectief vanuit het oogpunt van werkgevers zowel als werknemers om een volledig objectief beeld te geven. 



Stijgende werknemersbetrokkenheid

Het onderzoek van dit jaar liet zien dat het niveau van werknemersbetrokkenheid in de CEE Regio sinds 2011 is gestegen met drie procent, en een gemiddeld niveau van 58 procent heeft bereikt. Het hoogste niveau van werknemersbetrokkenheid in de regio is in Bulgarije (67 procent), en het laagste in Polen (48 procent). Bij de Best Employer bedrijven, bereikt de betrokkenheid 80 procent, 22 punten hoger dan het regionale gemiddelde. 

Erkenning en beloning
Ondanks de verschillen in niveau van werknemersbetrokkenheid tussen landen, zijn er gemeenschappelijke en onderscheidende kwaliteiten die de Best Employers bijzonder maken. Magdalena Warzybok, CEE Engagement Practice Director bij Aon Hewitt: "Best Employers onderscheiden zich door de manier waarop zij hun werknemers erkenning geven en belonen. Dat gebeurt door passende salarissen en aantrekkelijke bonuspakketten zowel als carrièrekansen te bieden. Zij hebben een uitstekende reputatie in de arbeidsmarkt en laten grote consistentie zien tussen dit externe imago en de daadwerkelijke ervaring van hun werknemers binnen het bedrijf. Ten slotte maken de kwaliteit van hun teams van hogere leidinggevende en hun focus op mensen werkelijk verschil." Edward Stanoch, European Talent Practice Market Leader bij Aon Hewitt: "Wij zijn de deelnemers aan het Best Employers onderzoek enorm dankbaar. In tijden van voortdurende economische onzekerheid verheugt het ons te zien dat meer en meer bedrijven zich inspannen om hun werknemers betrokken te houden. Het is een businesscliché geworden dat het belangrijkste bezit van een organisatie zijn werknemers zijn, maar elk jaar weer laat dit onderzoek de waarheid van die stelling zien. Goede HR-processen, goed ontworpen beloningspakketten en beter management leiden tot meer betrokken werknemers. Op hun beurt leveren zij een effectievere bijdrage en het hele bedrijf vaart daar wel bij."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Betrokkenheid is te meten
 Gedrag top heeft grote invloed op betrokkenheid
 Ooit betrokken werknemers schadelijker dan nooit betrokken personeel
 Goede manager essentieel voor betrokkenheid en productiviteit
 
 
reacties
 
Adriana van Schalken | Payrolling Works  |   | 
21-12-2012
 | 
17:10 uur
Het lijkt me toch vanzelfsprekend dat als je werknemers ontevreden zijn, dit direct effect heeft op de bedrijfsresultaten? Bij mijn payrolling bedrijf staat dit hoog in het vaandel. Mijn werkgever doet veel moeite om ervoor te zorgen dat zijn werknemers het goed hebben en vooral betrokken blijven. Ik moet eerlijk zeggen dat, als je betrokken bent bij je bedrijf, dat je dan ook direct een stuk gelukkiger bent met je baan.
Lodi Planting  |   | 
13-06-2013
 | 
10:25 uur
Wat Adriana schrijft beaam ik volledig. Het is toch logisch dat betrokken medewerkers en de organisatiedoelstellingen met elkaar gekoppeld zijn. Ik weet niet in welke het wetenschappelijk of economisch beargumenteerd kan worden, maar is het niet zo dat in deze crisis de medewerkers minder betrokken zijn en dat organisaties daarom veel mensen moeten ontslaan?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10