zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Internetbureaus vragen OPTA duidelijkheid rondom cookiewet

24 oktober 2012 - Platform Internetbureaus Nederland (PIBN) heeft in een open brief aan de OPTA haar visie op bepaalde punten van de Cookiewet gegeven en heeft OPTA verzocht duidelijkheid te geven rondom de handhaving. Ruim vier maanden na de invoering van de nieuwe Cookiewet is er nog steeds veel verwarring over de manier waarop hieraan uitvoering moet worden gegeven.

Leden van PIBN, de 62 beste internetbureau’s van Nederland, zijn uitgebreid geïnformeerd over de wet en hebben verschillende tools ontvangen om hun klanten te helpen deze wet zo goed mogelijk in te voeren. Het blijkt echter in de praktijk voor veel bedrijven lastig om op de door OPTA gewenste wijze aan deze wetgeving te voldoen en er wordt voortdurend gezocht naar een juiste en eenduidige invoering. Jonas Nouwen, Directeur PIBN: "Er is nog steeds veel teveel onduidelijkheid rondom de handhaving van de wet. Daarom vragen we aan de OPTA bepaalde zaken te toe te lichten en de handhaving aan te passen." 



Verduidelijking
In de brief vraag PIBN een verduidelijking, bevestiging of aanpassing van onder meer de volgende onderwerpen:
• Informatie die automatisch met browsers wordt meegestuurd valt niet onder de Cookiewet.
• Cookies geplaatst op apparatuur van de werkgever voor een intranet vallen niet onder de wet.
• Cookies voor de volgende doeleinden dienen in ieder geval als functionele cookies te worden aangemerkt: 
- Cookies gebruikt voor het noodzakelijk uitlezen van de combinatie van instellingen en kenmerken; 
- First party analytics cookies;. 
- Cookies voor het uitvoeren van A/B testen
• Voor functionele cookies geldt geen informatieplicht
• Er kan sprake zijn van een gedeelde verantwoordelijkheid voor publishers en adverteerders voor het naleven van de Cookiewet, maar de verantwoordelijkheid wordt niet geheel verlegd naar de eigenaar van een website.
• OPTA is terughoudend in de handhaving van de wet en streeft naar Do No Track standaarden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cookiewet: adverteerders bepalen eigen koers en zijn afwachtend
 Download gratis de handleiding Cookiewet
 Nog steeds misleiding bij overstap provider
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10