zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips om de productiviteit van uw medewerkers te verbeteren

30 augustus 2012 -  De zomervakantie loopt ten einde en de eerste medewerkers zijn alweer op het werk verschenen. Helemaal uitgerust om weer lekker te knallen. Toch? Of valt het met die extra productiviteit na de vakantie toch wel beetje tegen en is die frisse energie na een week alweer uitgewerkt? Bastiaan Vercouteren geeft vijf tips om de productiviteit onder uw medewerkers structureel te verhogen.

1. Maak meer gebruik van sociale technologieën


Denk niet dat sociale media tijd kosten, ze leveren het juist op. McKinsey rekende vorige maand uit dat het gebruik van sociale media de productiviteit van kenniswerkers kan laten stijgen met 20 tot 25 procent. Online netwerken, blogs, Twitter, wiki’s maken het immers eenvoudiger om informatie te verzamelen en te delen. Het scheelt onnodig e-mailen, informatie zoeken en oeverloos vergaderen.

2. Zorg dat iedereen overal kan werken
Hoewel het niet zeker is of thuiswerken tot meer productiviteit leidt (de een zegt van wel, de andere twijfelt) kan het volgens TNO wel helpen als werknemers tijdens de ‘leegloopuren’ (bijvoorbeeld als u in de trein zit) kunnen inloggen op hun werk. Een speciale app om in te loggen op het bedrijf kan de productiviteit volgens TNO verhogen.

3. Laat avondmensen wat later beginnen
Niet iedere medewerker heeft dezelfde biologische klok. Vooral avondmensen hebben daardoor moeite om ’s ochtends al productief te zijn. Waak-slaapdeskundige Monique Vlak van het Slotervaartziekenhuis pleit er dan ook voor om avondmensen een uurtje later te laten beginnen. ‘Als u als werkgever wat meer flexibiliteit aanbrengt, dan zul u zien dat de productiviteit ook omhoog gaat.’

4. Stel de lunchpauze verplicht
Een op de drie medewerkers slaat regelmatig de lunch over, bleek begin dit jaar uit onderzoek van Monsterboard. Goed voor de productiviteit zou u zeggen, maar het effect is averechts. Zonder pauze daalt de productiviteit juist extra aan het einde van de dag. Volgens Pierre Cavalini, universitair docent Arbeids- en Organisatiepsychologie is dat ook bewezen. "We weten dat hersencellen, nadat ze een elektrisch signaal afgegeven hebben, dat niet meteen nog een keer kunnen doen." Daarom: stel de lunchpauze verplicht.

5. Geef wat vaker complimenten
Medewerkers werken beter als ze wat vaker complimenten krijgen. Dat zegt Frank van Marwijk, sociotherapeut en initiatiefnemer van de Nationale Complimentendag. Ze zijn gelukkiger en presteren beter. Een echt compliment houdt volgens hem in dat u naast iemand gaat zitten en dat uw belangstelling toont voor diens werk. Dus niet een algemeen mailtje naar de hele afdeling, maar direct gericht aan iemand. En het liefst nog in een persoonlijke ontmoeting.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer blij als collega’s niet met vakantie gaan
 Vakantie leidt tot minder betrokkenheid
 Werknemer wil niet aan het werk na vakantie
 Uitgerust terug van vakantie, maar voor hoe lang?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10