23 september 2001 -
Nederlandse ondernemers zijn in de eerste week na de terreurdaden in de VS negatief gestemd over de economische toekomst. Vooral de verwachting van een dalend consumentenvertrouwen baart hen zorgen.
Dat blijkt uit onderzoek van Ondernemerspeil.nl onder 64 ondernemers in het midden- en kleinbedrijf.
Een ruime meerderheid (67,2 procent) denkt dat de aanslagen de komende maanden leiden tot een wereldwijde daling van het consumentenvertrouwen. Slechts 20 procent van de ondernemers die deelnamen aan het onderzoek van de online opiniepeiler is het hiermee oneens.
De ondernemers denken dat de impact vooral op korte termijn voelbaar is in de wereldeconomie. Iets minder dan driekwart (67,2 procent) van de ondervraagden zegt een (extra) dip te verwachten, terwijl bijna een kwart een recessie ziet aankomen. Nog geen tien procent van de ondervraagde ondernemers denkt dat de wereldeconomie helemaal niet te lijden zal hebben van de terreuraanslagen.
Het pessimisme over de wereldeconomie komt enigzins tot uitdrukking in de investeringen voor de komende tijd. Ruim eenderde van de ondervraagde ondernemers zegt belangrijke investeringen uit te stellen totdat er meer duidelijkheid is over de gevolgen van de aanslagen. Ruim de helft doet dit niet.