zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips om een slechte werksfeer aan te pakken

21 augustus 2012 - U bent een groot deel van de week op uw werk, dus werk bepaalt een groot deel van uw leven en uw geluk. Problemen op het werk kunnen privé dan ook flink doorwerken. De sfeer kan worden verpest door twee teamleden die steeds conflicten hebben waardoor er twee kampen ontstaan in het team. U ontloopt deze teamleden en vergaderingen het liefst omdat u geen zin hebt in conflicten of om toneel te spelen.

Het gevolg is dat u wakker ligt omdat u er vreselijk tegenop ziet naar de afdeling te gaan. De spanning kan erg hoog oplopen met als gevolg dat allerlei lichamelijke en geestelijke klachten ontstaan. Dat stelt Nell van de Ligt van Ligtpunt



Valkuil
Als het probleem van de werksfeer niet wordt aanpakt, ontstaan er op lange termijn stressklachten en zelfs burn-outs in het team. Alleen al daarom dient het probleem direct te worden aangepakt. Dit geldt voor zowel medewerker als voor managers.
Een valkuil is om te denken dat de verantwoordelijk bij een ander ligt, dat een ander teamlid of de manager de situatie maar moet oplossen. Het is niet gemakkelijk om problemen en pijnpunten aan te pakken, dat vraagt om openheid en moed. Maar als iedereen op elkaar gaat wachten, gebeurt er niets. Dan blijft het conflict onderhuids sluimeren en doorwerken. Het gaat rotten, het probleem verergert en steekt steeds vaker en steeds vervelender de kop op. Oplossingen liggen steeds verder weg. 

Vijf tips
Hoe creëert u openingen om een slechte werksfeer te verbeteren? Vijf tips:
• Spreek altijd vanuit uzelf; uw eigen ervaring.
• Overleg met uw collega’s en/of leidinggevende en maak uw probleem bespreekbaar. Vertel waar u tegenaan loopt. Wat u merkt en hoe u dat ervaart. Wat u zou willen dat er verandert.
• Plan een extra bijeenkomst en bespreek uw ervaring. Onderbouw uw verhaal met concrete recente voorbeelden.
Vraag of uw teamgenoten uw verhaal herkennen.
• Vertel dat u de gezelligheid terugwilt, het probleem opgelost wilt zien en u zich daarvoor wilt inzetten. Vraag of de anderen er ook toe bereid zijn en welke mogelijkheden ieder ziet om er uit te komen.
• Bespreek wat de organisatie wil en kan doen op dit gebied.

Vraag het gratis e-boek ‘7 tips om ziekteverzuim door stress en burn-out te voorkomen’ aan op www.ligtpunt.nl.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Belgische sollicitanten peilen werksfeer actief
 Europese werksfeer laat veel te wensen over
 Zes tips om in te spelen op een overbelaste medewerker
 Vooral vrouwen hechten aan goede werksfeer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10