zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketeers nauwelijks geraakt door crisis

26 juni 2012 - Het aantal vacatures voor marketeers daalt tot en met april 2012 met slechts drie procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De marketeer ontspringt als een van de weinigen de dans van dalende vacatures tijdens de aanhoudende economische crisis. Vacatures voor aanpalende disciplines als communicatie en marketingcommunicatie dalen fors met respectievelijk 28 procent en 40 procent.

Dit blijkt uit de analyse ‘Trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt Marketing & Communicatie, 2e kwartaal 2012’ van Michel Verdoold, competence director M&C bij Yacht. Tot en met mei 2012 is over de hele breedte van het vak een daling te zien van twaalf procent. De totale daling in de markt bedraagt negentien procent. De stijging die in januari en februari nog zichtbaar was, is inmiddels omgeslagen.



Online en retail marketeers gewild
Verdoold: "Door de onzekere politieke en economische omstandigheden stellen organisaties investeringen en inhuur van nieuwe hoogopgeleiden uit en de professionals zelf lijken niet van plan om van baan te veranderen in deze tijden. Marketeers worden echter ontzien. Zij leveren een strategische bijdrage aan het ontginnen van nieuwe markten en het ontwikkelen van nieuwe producten. Vooral online- en retailmarketeers zijn erg in trek op dit moment. Voor hen zijn er volop mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Voor alle andere communicatie- en marcomprofessionals is het nu niet het moment om van baan te veranderen. De spoeling aan vacatures is dun en de kans op een vast contract bij een nieuwe baan is zeer klein."

Goede marketeers vinden en binden
Voor werkgevers is het van belang om goed zicht te houden op hun behoefte aan marketing professionals. Verdoold: "Als u niet in staat bent om een aantrekkelijke werkomgeving en functie te bieden, loopt u het risico dat je achter het net vist als het gaat om het aantrekken van goede marketeers. Ze zijn lastig te vinden en moeilijk te binden, terwijl ze essentieel zijn voor het succes van de organisatie. De bijdrage van marketeers aan de visieontwikkeling en strategische koers van een organisatie zijn een belangrijke toegevoegde waarde. Uit ons onderzoek naar Wendbaarheid komt naar voren dat 82 procent van de onderzochte organisaties het wendbaarder maken van hun organisatie hoog op de agenda heeft staan, 27 procent vindt dat visieontwikkeling en het bepalen van de strategische richting het grootste effect heeft op het wendbaarder worden. Een goede marketeer kan daarbij een essentiële rol spelen." 

Minder management vacatures

In het verleden was te zien dat de vraag naar uitvoerende communicatie-, marcom- en marketingprofessionals harder afnam dan vraag naar management. De afgelopen twee maanden was sprake van een omgekeerd beeld: de vraag naar marketing- en communicatiemanagers daalde juist met 28 procent en de vraag naar uitvoerende professionals met slechts tien procent.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘E-mailmarketing levendig en in ontwikkeling’
 Marketeers kritisch over de toekomst van telemarketing
 Succesvolle marketeers ‘praten als de CFO en denken als de CEO’
 Marketeer investeert in 2011 meer in social media
 
 
reacties
 
Niek van Son  |   | 
5-09-2012
 | 
12:18 uur
Ik merk inderdaad ook dat, voor zowel freelance opdrachten als vaste banen, er nog veel vraag is naar online marketeers.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10