zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Pas op voor onverwachte incassokosten na uw vakantie

19 juni 2012 - Consumenten moeten oppassen voor onnodige incassokosten na terugkomst van hun vakantie. Daarvoor waarschuwt het Verbond van Credit Management Bedrijven (VCMB). De branchevereniging roept consumenten op hun huishoudboekje op orde te hebben voordat zij vertrekken naar hun vakantieadres. Door een wetswijziging die op 1 juli in werking treedt, verandert de regelgeving rondom het innen van incassokosten.

Hierdoor kunnen consumenten onnodig geconfronteerd worden met hoge kosten als zij hun rekeningen niet op tijd betalen. 



Normering Buitengerechtelijke Incassokosten
De wet Normering Buitengerechtelijke Incassokosten, die op 1 juli in werking treedt, moet een einde maken aan de onduidelijkheid rondom het in rekening brengen van incassokosten aan consumenten. Het VCMB verwacht dat bedrijven door de veranderende regels voortaan korter op de bal zullen spelen en in sommige gevallen na veertien dagen direct incassokosten gaan doorberekenen. Consumenten die deze zomer op vakantie gaan en hun huishoudboekje niet op orde hebben voor vertrek, kunnen daardoor bij terugkomst voor een onaangename verrassing komen te staan en aanmaningen op de mat verwachten.

Zomervakantie
De wet schrijft voor dat bedrijven veertien dagen na het verzenden van een eerste aanmaning, waarin de kosten zijn aangekondigd, incassokosten in rekening mogen brengen. Voor deze kosten geldt een staffel die kan oplopen tot vijftien procent van de oorspronkelijke factuur, met een minimumbedrag van 40 euro.
Op een rekening van 2.000 euro kan dus tot 300 euro aan incassokosten in rekening worden gebracht. Op een rekening van tien euro, kan echter al 40 euro aan incassokosten worden gerekend. "Met de zomervakantie in het vooruitzicht is het voor consumenten extra belangrijk om hun rekeningen voor vertrek te betalen," zegt Mannes Westhuis, voorzitter van het VCMB. "Mensen die langer dan veertien dagen met vakantie gaan, kunnen anders bij thuiskomst zomaar geconfronteerd worden met tweede aanmaningen en daarmee flinke incassokosten tegemoet zien. Voor vakantiegangers die van een korter verblijf terugkeren, geldt dat zij bij terugkomst direct moeten handelen om incassokosten te vermijden." 

Onduidelijkheid wegnemen
De nieuwe incassowet moet vooral de onduidelijkheid over incassokosten wegnemen. Aan consumenten mogen vanaf 1 juli alleen nog de genormeerde incassokosten in rekening worden gebracht. Het opvoeren van andere kosten (zoals administratiekosten) aan consumenten is niet meer toegestaan. Wel mag de wettelijk verschuldigde rente in rekening worden gebracht.
Het VCMB heeft een calculator in het leven geroepen waarop de incassokosten na invoering van de nieuwe wet zijn uit te rekenen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlander betaalt beter, mits hij het niet vergeet
 Consument wordt dupe van nieuwe regeling incassokosten
 Goede klantrelatie is belangrijker dan snelle betaling
 Bedrijfsleven past voor rol als incassobureau
 
 
reacties
 
maximaleincassokosten.nl  |   | 
13-07-2012
 | 
16:33 uur
Enige nuancering: de nieuwe regels gelden alleen voor vorderingen die op of na 1 juli 2012 opeisbaar worden. Vorderingen die reeds voor 1 juli opeisbaar waren vallen niet onder de nieuwe regels.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10