Netwerk belangrijkste in zoektocht naar informatie
25 mei 2012 -
Het netwerk is het belangrijkste middel om aan informatie te komen, blijkt uit een onderzoek van Dreamjob naar de zoekwijze voor informatie over coaching. Daarbij is gebleken dat het persoonlijke (72,4 procent) en zakelijke (62 procent) netwerk de belangrijkste zoekwijze waren.
Het aantal van 100 respondenten leverde het antwoord op de vraag met welke middelen ze zoeken. De verwachting dat leeftijd hierbij een grote rol speelt (met name generatie Y), blijkt onjuist te zijn. Het is zelfs zo dat het persoonlijk netwerk juist wordt gebruikt door generatie Y. Opvallend is daarnaast dat het netwerk van derden een stuk minder gebruikt wordt, namelijk een op de twee respondenten gaf dit aan als zoekwijze.
Zoekmachines
Nader onderzoek, aan de hand van interviews, wees uit dat het netwerk belangrijk is door de ervaringen die andere hadden. Die bleken namelijk een doorslaggevende factor te hebben, voor de keuze van een bureau. Dit onderstreept nogmaals het belang van mond-op-mond reclame. Na het verkrijgen van een naam, ging die persoon 80 procent van de keren op internet verder op onderzoek uit. Hiervoor waren zoekmachines toch wel de belangrijkste wijze. Ook informatieve bronnen op het internet deden het goed.