zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managers zijn gek op social tools

16 mei 2012 - In tegenstelling tot de veelvoorkomende overtuiging dat het gebruik van social tools vooral wordt gestuurd door de jonge generatie, toont onderzoek aan dat senior executives vaker sociale tools gebruiken dan de medewerkers in een meer junior rol. Bijna driekwart (71 procent) van de ondervraagde senior executives gebruikt minimaal eens per week social tools, tegenover bijna de helft (49 procent) van de meer junior medewerkers.

Ook laat het onderzoek zien dat van de snelgroeiende Nederlandse bedrijven (meer dan tien procent groei) die gebruik maken van social tools, maar liefst 74 procent van de medewerkers minstens een keer per week gebruik maakt van social tools. Deze resultaten blijken uit een grootschalige Europese studie door Millward Brown die, in opdracht van Google, hiervoor 2.700 executives in leidinggevende en operationele functies heeft ondervraagd in Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. 



Invloed op bedrijfsstrategie en bedrijfsgroei

Driekwart (75 procent) van de senior executives stelde dat social tools de bedrijfsstrategie zullen veranderen. Social tools blijken volgens senior executives in staat om met name de volgende aspecten van bedrijven te verbeteren:
- Samenbrengen van ideeën van geografisch verspreide teams (79 procent)
- Productiviteitsverbetering (76 procent)
- Het sneller vinden van mensen, informatie of expertise (72 procent) 

Professionele inzet social media
Prof. Dr. Peter Kerkhof, universitair hoofddocent Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam en bijzonder hoogleraar Customer Media aan de Universiteit van Amsterdam, over de studie: "Uit het onderzoek blijkt dat er inmiddels in veel organisaties medewerkers aanwezig zijn die social media professioneel inzetten. Relatief vaak komt dat voor binnen organisaties die goed presteren, en bij medewerkers die goed presteren. Dit laat goed zien dat social media steeds meer een serieuze aangelegenheid worden voor organisaties. Werknemers die volop gebruikmaken van social media doen het goed op hun werk. Mogelijk zien ambitieuze medewerkers eerder de mogelijkheden van social tools, mogelijk ook leidt het gebruik van sociale tools tot een kennisvoorsprong of tot een breder en nuttiger professioneel netwerk." 

Snellere groei
In heel Europa gelooft 69 procent van de ondervraagden binnen succesvolle bedrijven dat organisaties die sociale tools inzetten sneller zullen groeien dan bedrijven die dat niet doen. Daarnaast stelt 45 procent dat bedrijven die sociale media niet omarmen niet zullen overleven.
De studie bracht ook aan het licht dat snelgroeiende ondernemingen vaker gebruik maken van social tools om succes te bevorderen. Van de professionals in snelgroeiende bedrijven die gebruik maken van social tools geeft 81 procent aan dat deze tools hebben bijgedragen aan de groei van het bedrijf. Daarnaast stelt 80 procent van de professionals in snelgroeiende bedrijven die gebruik maken van social tools dat ze de samenwerking in teams en kennisdeling verbeteren. Voor Nederlandse respondenten blijkt dit slechts te gelden voor 44 procent. Verder maakt 66 procent van de respondenten in snelgroeiende ondernemingen gebruik van social tools om productiviteit te verbeteren en 59 procent om de bedrijfsresultaten te verbeteren, zoals sales en het aantrekken en behouden van klanten. 

Sneller besluitvorming
Jasper Maters, Google Apps Lead van Google Enterprise Benelux over de uitkomsten: "We zien dat senior managers het goede voorbeeld geven met betrekking tot het gebruik van social tools. Door ze zakelijk in te zetten, hebben medewerkers sneller de beschikking over de juiste informatie en komen ze sneller in contact met de juiste mensen. Als gevolg verloopt het besluitvormingsproces sneller en verbeteren de flexibiliteit en het competitieve vermogen van bedrijven. Social tools bieden ruimte voor nieuwe manieren van samenwerken, waardoor we efficiënter zijn en beter gebruik kunnen maken van de reeds bestaande kennis." 

Zakelijke doeleinden
De studie wees uit dat een derde (32 procent) van de professionals die social tools gebruiken deze dagelijks gebruiken voor zakelijke doeleinden. De belangrijkste redenen om social tools te gebruiken zijn als volgt:
- Het sneller vinden van mensen, informatie of expertise (41 procent)
- Samenwerken en informatie delen (37 procent)
- Het verbreden van persoonlijke netwerken, het bouwen van professionele relaties, het verbeteren van hun eigen status en het creëren van communities (34 procent)
- Het verminderen van aantal en lengte van e-mailberichten (31 procent) 

Hogere productiviteit
Senior executives zijn overtuigd dat het gebruik van social tools binnen hun organisatie de productiviteit met 22 procent verhoogt en de tijd aan veelvoorkomende taken als het lezen en versturen van e-mails, bijwonen van meetings en het zoeken van informatie met meer dan 25 procent zou verminderen. Ook de snelheid van besluitvorming kan door middel van social tools met 26 procent verbeteren.
Voor meer informatie, klik hier voor het volledige onderzoeksrapport en hier voor tips voor zakelijk succes met social tools. 

Nederlandse statistieken 

Senior managers in Nederland maken vaker gebruik van social tools: 64 procent gebruikt ze minimaal eens per week vergeleken met 47 procent van de medewerkers in een meer junior rol. Volgens senior executives verbeteren social tools de volgende aspecten binnen bedrijven:
- Samenbrengen van ideeën van geografisch verspreide teams (65 procent)
- Productiviteitsverbetering (81 procent)
- Het sneller vinden van mensen, informatie of expertise (45 procent)
Minder dan de helft (44 procent) van de Nederlandse professionals in snelgroeiende bedrijven die gebruik maken van social tools stelt dat ze de samenwerking in teams en kennisdeling verbeteren. Verder maakt 54 procent van de respondenten in snelgroeiende ondernemingen gebruik van social tools om productiviteit te verbeteren en 60 procent om de bedrijfsresultaten te verbeteren, zoals sales en het aantrekken en behouden van klanten. 
Nederlandse senior executives stellen dat het gebruik van social tools de productiviteit met zestien procent zou verhogen en de tijd aan veelvoorkomende taken met meer dan achttien procent zou verminderen. Ook de snelheid van besluitvorming kan door middel van social tools met achttien procent verbeteren.

Top drie
Bijna een derde (31 procent) van de medewerkers in Nederland die social tools gebruiken, doet dit dagelijks voor zakelijke doeleinden. De belangrijkste redenen zijn:
- Het sneller vinden van mensen, informatie of expertise (35 procent)
- Samenwerken en informatie delen (33 procent)
- Het verbreden van persoonlijke netwerken, het bouwen van professionele relaties, het bevorderen van hun eigen status en het creëren van communities (40 procent)
- Het verminderen van aantal en lengte van e-mailberichten (28 procent)

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Organisaties gegroeid op het gebied van sociale media
 LinkedIn meest gebruikt door recruiters
 Managers hebben het moeilijk met sociale media
 Vrouwelijke manager kan niet meer zonder sociale media
 
 
reacties
 
Melvin  |   | 
23-12-2014
 | 
15:06 uur
Dat bedrijven Social Media tegenwoordig als rendabel medium zien is natuurlijk een uitstekende ontwikkeling. Het schort hen echter regelmatig om er ook daadwerkelijk rendement uit te halen, ondanks het gebruik van tools, een uitgedachte strategie ontbreekt. Ook op het gebied van van webdesign zijn er (natuurlijk) talloze tools beschikbaar, ik heb hier een informatief artikel hierover geschreven, zeker de moeite waard eens te lezen!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10