zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Effectief benutten social media prioriteit in 2012

26 april 2012 - Bijna 50 procent van de marketeers noemt het effectief benutten van social media als prioriteit. Maar de mogelijkheid tot dialoog met de klant wordt vooralsnog onderbenut. Dat blijkt uit het negende Marketingtrendonderzoek van Berenschot, dat gisteren gepresenteerd werd tijdens De Marketing Dagen in de Jaarbeurs in Utrecht. Meer dan 700 marketeers gaven hun mening.

Samen met 'klant centraal' en 'authenticiteit' vormen social media de toptrends van 2012. Opmerkelijk is dat marketeers social media vooral willen inzetten om hun eigen boodschap te zenden. De mogelijkheid tot dialoog met de klant, die social media juist ook bieden, blijft vooralsnog onderbenut. Vooral marketeers in de industrie zeggen social media te gaan gebruiken vanwege de kostenvoordelen voor het marketingbudget.


Zo'n 35 procent van de marketeers ziet 'klant centraal' als een belangrijke trend. In de financiële sector zegt zelfs bijna 50 procent op deze trend te gaan inzetten. De publieke sector daarentegen scoort zeer laag als het gaat om 'klant centraal': slechts ongeveer 25 procent noemt dit als prioriteit. Bij 'authenticiteit' komt eenzelfde beeld naar voren. Overall staat deze trend op de derde plaats (30 procent van de marketeers acht het een prioriteit), maar bij de marketeers in de publieke sector scoort de trend zeer laag, minder dan 10 procent. 

Sociale toptrends
Andere toptrends zijn 'mobile marketing' (26 procent), 'innovatie' (20 procent) en 'accountability' (negentien procent). Marketeers verwachten dat de trends vooral invloed zullen hebben op promotie (63 procent) en productontwikkeling (44 procent). De impact op channel management (34 procent) en prijsbeleid (22 procent) achten zij geringer.
Qua functie zijn de deelnemers aan het Marketingtrendonderzoek gelijkelijk verdeeld over directieniveau (30 procent), marketing- en salesmanagement (30 procent) en meer operationeel niveau (20 procent). Zoals verwacht wordt op directieniveau meer aandacht gegeven aan innovatie en het verdienmodel, en wordt op marketingmanagementniveau en door communicatiespecialisten vooral gekeken naar relevantie. 

Langlopend trendonderzoek
Het Marketingtrendonderzoek van Berenschot is een langlopend trendonderzoek, waarmee de ontwikkelingen van de trends in marketing worden vastgesteld. Tevens levert het onderzoek informatie op over verschillen in trends tussen sectoren, en voorbeelden omtrent het benutten van trends in de praktijk. Dit jaar werd het onderzoek voor de negende keer in successie georganiseerd. "Juist het volgen van de ontwikkeling van trends over de jaren geeft dit onderzoek zijn unieke waarde," aldus Onno Ponfoort van Berenschot.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven worstelen met Social Media en laten kansen liggen
 Organisaties gegroeid op het gebied van sociale media
 Opvallend hoge connectie met merken via social media
 Vijf social media trends voor 2012
 
 
reacties
 
Kerstpakket Cadeaubon  |   | 
27-06-2012
 | 
09:24 uur
Als je social media gebruikt om je boodschap te verspreiden heb je het verkeerd begrepen. Vooral op twitter heeft het weinig nut om elk uur je producten te promoten. Het gaat erom je klant of potentiele klanten naar je toe te trekken met interessante acties. En idd de dialoog, dat is het mooiste aspect nog van social media.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10