zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe ver gaat uw verantwoordelijkheidsgevoel?

2 april 2012 - Als u zich verantwoordelijk voelt voor uw werk is dat een goede eigenschap. Maar 'te' veel verantwoordelijkheidsgevoel kan u ziek maken. Het is heel goed als een medewerker verantwoordelijkheid draagt over taken die vanuit de functie verwacht worden. Dat verhoogt de betrokkenheid en productiviteit. Maar hoe ver moet die verantwoordelijkheid gaan?

Nell van de Ligt van Ligtpunt.nl gaat op dit vraagstuk in.


Bijvoorbeeld: omdat u meer taken hebt gekregen, moet u langer doorwerken om het werk tijdig af te krijgen. U bent moe en komt niet meer aan uzelf toe, maar u vindt uw werk belangrijker dan uw rust. Het werk gaat steeds meer tijd vragen en u gaat daar in mee, want u snapt ook wel dat er anders een groot probleem op het werk ontstaat.
Of: u pakt als manager de taken die blijven liggen door verzuim op de afdeling zelf op, omdat het werk door moet gaan en u uw medewerkers niet nog meer wilt belasten. U weet niet hoe u de afdeling draaiende moet houden en gaat daarom maar zelf aan de slag. 

Afstand nemen
Als verantwoordelijk ‘te groot ‘wordt, vertroebelt uw beeld en wordt  de situatie een persoonlijke probleem. U ziet niet meer dat er grenzen zijn en dat er nog een verantwoordelijkheid vanuit de organisatie is. Op dat moment is het nodig om afstand van de situatie te nemen. Dat geeft overzicht en helderheid en zorgt dat u weer realistisch naar zaken kunt kijken. U moet terug naar die realiteit om goed te kunnen blijven functioneren. Bij onvoldoende afstand spelen emoties op, waardoor uw beeld vertroebelt en u minder mogelijkheden ziet. Soms is letterlijke en figuurlijke afstand nodig om uit de situatie te stappen en om er reëel naar te kunnen kijken.

Tips
• Stelt u zich voor dat u vanuit de lucht naar uzelf kijkt (de zogenaamde helikopterview). Door de afstand kunt u overzicht krijgen over de situatie, kun u de grote lijnen zien en de vervolgstappen bepalen.
• Analyseer vanuit deze positie de situatie. Kijk kritisch naar uzelf.
Kijk naar de verantwoordelijkheid die u hebt en die u zelf ervaart. Wat zijn uw gedragingen en houding en de gevolgen daarvan. (Soms helpt het om te doen alsof u naar een collega kijkt.) Wat is uw positie en uw verantwoordelijkheid? Wat zijn verwachtingen en bevoegdheden vanuit uw functie? Schrijf de opmerkingen, voor –en nadelen op van wat u doet.
• Wat zou u zelf willen adviseren in deze situatie? Hoe lost u de situatie op? Is de verantwoordelijkheid die u voelt reëel? Wat wilt u anders zien of veranderen?
Schrijf op hoe u deze adviezen in praktijk kunt brengen. 

Schrijf u nu nog in voor de gratis telefonische lezing 'Wat u kunt doen om een burn-out te herkennen en te voorkomen' vandaag.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Slaapt u ook minder door werkdruk?
 Zakenreizigers werken harder
 Vijf tips om uw werkdruk te testen
 Dag en nacht werken steeds meer de norm
 
 
reacties
 
Bas Hoorn  |   | 
2-04-2012
 | 
09:41 uur
Teveel werk op je bord is natuurlijk niet goed. Tóch blijkt dat wanneer werk over minder mensen wordt verdeeld medewerkers zich verantwoordelijker gedragen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10