zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Albert Heijn is sterkste retailmerk van Nederland

22 februari 2012 - Merkkracht is een van de drie factoren die bijdraagt aan merkwaarde en een graadmeter van hoe goed een merk wordt gemanaged en hoe veel zekerheid het merk biedt voor toekomstige inkomsten. Albert Heijn komt op basis daarvan als sterkste retailmerk in Nederland naar voren, gevolgd door de HEMA en de Bijenkorf. De rest van de top tien bestaat uit Zeeman, Jumbo, Kruidvat, Etos, Gall & Gall, Karwei en Blokker.

Jaarlijks maakt Interbrand de merkwaarde van ’s werelds leidende retailmerken bekend in haar Best Retail Brands rapport. Hierin worden de meest waardevolle retailmerken in de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Spanje en een groot gedeelte van Azië gerangschikt. De merkwaarde van Nederlandse retailmerken is niet in dit wereldwijde merkwaarde onderzoek meegenomen, omdat deze te weinig financiële transparantie bieden. Interbrand publiceert daarom in Nederland een ranglijst op basis van merkkracht, een onderliggende factor van merkwaarde en graadmeter van hoe goed een merk wordt gemanaged. 



Financiële informatie
Patrick Stal, Managing Director van Interbrand Amsterdam: "Tijdens ons onderzoek van de Nederlandse markt kwamen wij erachter dat het gros van de Nederlandse retailmerken te weinig financiële informatie vrijgeeft om een merkwaardering van buitenaf mogelijk te maken. Dit heeft ons er echter niet van weerhouden om de kracht van Nederlandse retailmerken in kaart te brengen om alsnog antwoord te krijgen op de vraag of Nederlandse retailers voldoende uit hun meest waardevolle bezit halen: hun merk." 

Potentieel Nederlandse retailmerken te weinig benut

De bevindingen van het onderzoek onder Nederlandse retailmerken zijn verrassend. Opvallend is dat de sector in de breedte onvoldoende uit hun merken haalt. Nederlandse retailmerken besteden intern relatief weinig aandacht aan hun ‘merk’, terwijl het merk bij iedere retail CEO op de agenda hoort te staan. Een scherpe definitie van de merkpropositie en een diepgaand begrip binnen de organisatie van hoe deze propositie zich doorvertaalt naar onder andere ervaringen, gedrag, producten en formules is voor retailers van levensbelang en bij Nederlandse retailmerken lang niet overal aanwezig. Volgens Stal "zal een retailmerk nooit zijn volledige potentieel benutten als er intern onvoldoende helderheid over en betrokkenheid bij het merk is." 

Gebrek aan onderscheidende winkelervaringen
Naast een gebrek aan interne duidelijkheid tonen Nederlandse retailmerken een gebrek aan onderscheidend vermogen in de winkelervaring. Hoewel de nationale en internationale retailmarkt altijd competitief is geweest, staat deze op het punt nog veel concurrerender te worden. A-merk producenten worden retailers, nationale retailers steken grenzen over om hun succesformules in nieuwe markten te bewijzen, internationale retailers leggen de focus weer op thuismarkten, consumenten worden keuzegidsen en de sales funnel is voorgoed veranderd. In dit klimaat is elk raakvlak met de consument belangrijker dan ooit, speelt het ‘merk’ een ongekend grote rol en moeten merken ervoor zorgen dat zij relevant en onderscheidend zijn.
Door het verschuivende concurrentieveld en een volledig nieuwe sales funnel, moeten Nederlandse retailers een andere rol voor hun winkels onder ogen zien. Patrick Stal: "De sterkste retailmerken zijn al lang bezig zich aan te passen aan een nieuwe realiteit. Wij zien een toekomst waar fysieke winkels merkambassades zijn en waar de klant bepaalt waar transacties plaatsvinden. Dit zal grotendeels via het digitale kanaal gebeuren. Leidende retailmerken stemmen nu al hun merken, omgevingen en operationele systemen hierop af." 

Gestage groei VS

Het wereldwijde Best Retail Brands onderzoek concludeert dat retailmerken in de VS over de breedte weer een conservatieve groei laten zien. Met een sprong van zeven procent sinds 2011 worden online verkopen met negen procent van de totale retailomzet steeds belangrijker. Walmart is met een merkwaarde van 139 miljard dollar nog steeds het meest waardevolle retailmerk ter wereld. 

Investering in omnichannel strategieën

In heel Europa zien sterke retailmerken hun concurrentievoordeel groeien door klanten te winnen met succesvolle investeringen in omnichannel strategieën en significante verbeteringen van de merkbeleving in de winkels. In Azië zijn retailers daarentegen een vernieuwde focus aan het leggen op kwaliteit, personalisatie en after-sales service om zo consumentenvertrouwen terug te winnen dat in het rampenjaar 2011 verloren ging. Tesco (GB), Carrefour (Frankrijk), Aldi (Duitsland), Zara (Spanje) en Woolworths (Asia Pacific) zijn de meest waardevolle retailmerken in hun respectievelijke markten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 On- en offline verkoopkanalen versterken elkaar onvoldoende
 Merkartikelen staan onder druk
 Voedingsproducenten nog steeds sterk intern gericht
 Managers in retail en zakelijke dienstverlening krijgen het meeste vertrouwen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10