zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Opkomende economieën streven Westen voorbij met social media

28 november 2011 - Hoewel de algemene toegang tot internet bij de opkomende landen nog fors achterloopt bij de ontwikkelde landen is er een aanzienlijk verschil in het zakelijk gebruik van social media. Dit laatste heeft vooral in de opkomende economieën een hoge vlucht genomen. De top vijf van landen die intensief gebruik maken van social media voor zakelijke doeleinden bestaat uit Mexico, Turkije, Thailand, India en Nederland.

Dit blijkt uit het International Business Report (IBR) van Grant Thornton. Ook opmerkelijk: zeker driekwart van de ondernemers in Latijns-Amerika neemt zich voor social media vaker te gaan gebruiken in de toekomst, terwijl bij de EU tweederde van de ondernemers dit van plan is. 



Impact van actieve houding

Frank Ponsioen, partner en bestuurslid bij Grant Thornton: "De opkomende landen lijken de nieuwe vormen van zakendoen en communicatie veel meer te omarmen dan de gevestigde. Ze hebben een aanzienlijk groter geloof in de impact die een actieve social media-rol heeft op de relatie met klanten, consumenten en uiteindelijk hun business. TNS NIPO gaf in een onderzoek van oktober vorig jaar al aan dat die landen waar de beschikbaarheid van internet snel groeit de sociale netwerken intensief gebruikt worden. Van de Chinezen die online zijn, is 88 procent blogger of forumdeelnemer, in Nederland is dat 29 procent, aldus TNS NIPO. Voor burgers in een aantal van deze landen zal het ongetwijfeld ook met een gevoel van vrijheid van communicatie te maken hebben. Social media zijn voor velen van hen dé eerste kennismaking met internet, terwijl wij al bijna twintig jaar vertrouwd zijn met het fenomeen. Uit ons onderzoek blijkt in elk geval dat het gebruik van social media parallel loopt met gezonde economische groei. Er heerst een tegenstelling tussen Westerse en opkomende landen als het gaat om de houding tegenover nieuwe manieren van denken en werken. En dan moet het echte wijdverbreide internetgebruik bij de grote bevolkingen van de opkomende landen nog op gang komen. Europa lijkt hier kansen verloren te laten gaan." 

‘Ouderwetse’ krant blijft populair

Het zakelijk gebruik van internet concentreert zich wereldwijd op adverteren (53 procent), communicatie met klanten (51 procent) en recruitment (43 procent). Klantcontact heeft bij Latijns-Amerikanen en Aziaten de grootste voorkeur (resp. 72 en 65 procent). Ondanks de hoge vlucht van de nieuwe media blijven ondernemers erg trouw aan de krant in gedrukte en online vorm. Zeker vier op de vijf (79 procent) bedrijfseigenaren leest minimaal drie keer per week de krant. De krant is, zowel in gedrukte als online vorm, tevens de nieuwsbron met de meeste voorkeur (51 procent). In Nederland lezen negen op de tien ondernemers minstens drie keer per week de krant en is de krant voor 60 procent van hen de voornaamste nieuwsbron.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Social media groeien, telefoon blijft hét servicekanaal
 Integratie social media en corporate websites onvoldoende
 Social media voor financiële dienstverleners: wees niet te voorzichtig
 Klantenservice heeft culturele omslag nodig
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10